Gå til innhold

Ang. Tomtegrenser og hekk =p

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt hus. Forrige eier har plantet hekk på det han TRODDE var tomtegrensa. Det viser seg nå at hekken er en liten meter utenfor tomtegrensa... Tomtn vår grenser til Ine odds tomter, som aaaldri i verden kommer til å bli solgt. Likevel nekter eier av nabotomten oss å flytte hekken inn på vår tomt.. Er det noe vi kan gjøre for å få flyttet hekken? Kan kommunen gjøre noe dersom vi klager til de?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143282039-ang-tomtegrenser-og-hekk-p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke problemet... Er det deres hekk som står utenfor grensa, og naboen, hvis tomt den står på, synes det er greit at den står der? Eller vil ikke naboen at dere skal flytte den fra den ubebodde tomten?

Om den står på den ubebodde tomten så er det vel bare å grave i vei?

Vi har jo veldig lyst å ha den på vår tomt, i tilfelle det en gang i fremtiden blir spørsmål omå fradele de andre tomtene... Da mister vi jo hekken som har fått vokse seg fin.. Men naboen som eier tomta nekter oss som sakt å flytte hekken, selv om den ble plantet i god tro om at den var på vår tomt.. Ksn jo slltids plante en ny da, men det er jo litt kjedelig å begynne på nytt når hekken står der en halvmeter-meter lenger bak...

Annonse

Dere har kjøpt en tomt uten hekk. Den gamle eieren av huset deres har plantethekk på naboens tomt. Det har ikke dere noe med.

Om dere vil ha hekk på deres eiendom kan dere plante en ny, men dere kan ikke grave opp naboens hekk. Om dere prøver dere hos kommunen tviler jeg på annet resultat enn at det blir en god historie og mye latter i kantina på rådhuset.

Naboen deres kunne valgt å la dere grave opp hekken, men velger å se på hekkplantene deres som en gavepakke. Og tar ikke hensyn til at dere blir sure for det.

Kan nesten lure på: Når går grensa for eierskap om noe blir lagt/mistet på tomta di?

Hvis noen mistet ei lommebok på tomta mi kunne jeg ikke si at den var min, vel?

Eller hvis noen gravde ned et lite tre på tomta mi, ville det da være mitt?

Strengt tatt burde naboen betale for hekkplantene. Dere har hatt endel utlegg i forbindelse med kjøp, tilkjøring og graving.

Men dere kan sikkert ikke bevise at dere kjøpte og plantet dem!

Har dere kvitteringer for kjøp, tilkjøring og graving kan dere kanskje høre med en advokat hvordan saken står?

På den annen side kunne naboen ha saksøkt dere for å grave på hans tomt uten tillatelse. Dere har jo tatt dere til rette på hans tomt.

Jeg signerer 22:04

Fy fader så mye rare folk det er her i verden, det er nesten ikke til å tro.

Det værste er at jeg straks er ferdig utdannet jurist og skal leve av sånne folk. Vet ikke helt om jeg skal le eller grine ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...