Gå til innhold

Hadde du turt å reise til Tyrkia hvis du hadde vært gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi hadde vurdert det (før jeg fikk reiseforbud av legen), men vi ville da dra til et 5 stjerners hotell med lege og sykepleier på hotellet. Vi har vært der før, så vi kjenner til standarden på restaurantene der. Jeg mailet også over spørsmål til hotellet om listeria og toksomasplose på forhånd og fikk kjapt svar omkring deres rutiner for å unngå dette.

Hvis man tar litt forhåndsregler om hvilken mat og drikke man får i seg tror jeg ikke Tyrkia er noe mer skummelt enn f.eks Hellas eller Spania..

Annonse

selvfølgelig!!!!

jeg dro til mexico da jeg var akkurat like langt på vei som deg, og d er jo på andre siden av kloden ;)

bare ta dine forhåndsregler du så går d feiende flott!

- gjennomstekt kjøtt

- godt vasket salat

- vann på flaske

- antibakteriell gele som brukes OFTE

for å nevne noe...

Vi reiser til Tyrkia til høsten, og venter med å prøve å bli gravid til etter det. Det hadde jeg også gjort i hvilket som helst annet "syden-land", Tyrkia er ikke noe verre enn andre land. Jeg ønsker bare ikke å ta sjansen på å få i meg andre bakterier, som vi nordboere ikke tåler like godt som de innfødte. Jeg vil heller ikke bekymre meg for å få toksoplasmose ved å spise grønnsaker, jeg elsker salat, iskrem osv, og vil kose meg og ikke bekymre meg når jeg er på ferie.

Når det gjelder Tyrkia må du imidlertid vaksinere deg mot hepatitt A og B, samt oppfriske stivkrampe/polio/difteri etc. Så det kan kanskje ikke kombineres med å være gravid.

Vi driver restaurant i Tyrkia. 'Reglene for hygiene på kjøkkenet er strengt og "mattilsynet" er ofte på besøk for å sjekke at standaren holder mål. Man må være sertifisert for å drive et kjøkken, dette skal det finnes dokumentasjon med bilde av personen som innehar dette. De fleste vil ha null problem med å vise frem dette dersom du spør. De som vegrer har sansynligvis leid sertifikasjonen til noen som ikke jobber på kjøkkenet, da ville jeg kanskje ikke spist der.

Det er strenge rutiner i forhold til renhold og oppbevaring av matvarer.

Man MÅ ikke vaksineres nei... vi skal snart til Tyrkia og har pratet med smittevernkontoret. da kan du like så godt vaksinere deg hvis du skal til andre "sydenland" og.

har aldri vaksinert meg når jeg har vært i Hellas f.eks.

altså man kan gjøre det,men må ikke.

har også ei venninde som har flyttet til Tyrkia med to barn, de er ikke vaksinert med hepatitt. de har og vært på sykehus der med barna,og det har ikke vært noe spørsmål om de er vaksinert.

Annonse

Jeg var nylig i Tyrkia med guttungen, ikke noe problem. Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å dra dit som gravid. Vi var i Kemer, den reneste byen jeg noen gang har vært i. Kunne gå fra hotellet til byen og fra byen til stranda uten sko, uten å tråkke på noe vondt eller ekkelt en eneste gang.

Tyrkerne er et utrolig hyggelig folk, og de ELSKER barn, alle som én. Maten er ok, vannet i springen er rent (men det anbefales at vi nordmenn ikke drikker det, da bakteriekulturen er helt annerledes), og så lenge man er forsiktig med å ikke spise hva som helst, skal det nok gå helt fint.

Kos deg på ferie, du :-)

Snodig at venninnen din ikke har blitt spurt om barna er vaksinert iogmed at det er vaksineplikt for barn bosatte i Tyrkia. Jeg har barn i skolepliktig alder å vi må vise vaksinasjonskort når barna skrives inn på skolen. Her en dagen var det kontroll, da var det to damer på døra mi som ville se vaksinasjonskortene til ungene..

Men når det gjelder hepatitt vaksinen så er nok det mer aktuelt innover i landet.

Ja. Jeg var i Egypt da i 1. trimester. Gikk for såvidt fint det, bortsett fra at jeg var i så dårlig form at jeg ikke klarte å få i meg mat på iløpet av ferien på 14 dager. Sånn sett var det skivebom! Men hadde jeg vært i 2. trimester og i fin form, så hadde jeg trolig reist.

Planla London tur her... men den ble avlyst pga at jeg er gravid. Men for meg var det bra at jeg avlyste, har gått syk hele svangerskapet.

Så hadde nok unngått Tyrkia og, men er du i god form og ser det lekt og dra, så god tur :)

Ikke no problem. Har selv vert myyyyyye i tyrkia og har aldri blitt syk av mat og drikke der. I fjor reiste jeg med tulla som da var 1 år og det var heller ikke no problem, ikke no sykdom eller magetrøbbel. Vi vaksinerte oss heller ikke, da jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig om vi skulle være i turist områdene.

Dessuten om det skulle skje noe uventet så er helsevesenet i tyrkia veldig bra om du har forsikring så bare reis og kos deg du :)

Meg over igjen som mener at man må (bør) vaksinere seg: Det er anbefalt, men det er så klart frivillig for turister. Jeg har tyrkisk familie, så det er kanskje mer relevant for oss med vaksine.

Jeg har heller aldri blitt syk i Tyrkia, det er nydelig mat der, sjelden jeg har sett krypdyr og lignende, men det er jo toksoplasmose og ecoli blant annet som er farlig for fosteret (ikke for oss). Unngå iskrem, salat og rått kjøtt iallefall.

Ellers vil jeg anbefale Tyrkia av hele mitt hjerte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...