Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 Betaler man full skatt i juni? Ingen skatt på feriepengene, men siden jeg bare skal ha 3 dager ferie i år, er det bare de som vil bli trukket fra feriepengene, tror jeg. Får jeg da de pengene skattefritt, men på det jeg tjener ved siden av ordinære vakter vil jeg skatte fullt på? Jobber kommunalt.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 Det må du høre med jobben din om. Totalt i året skal du betale en viss prosent skatt, noen arbeidsgivere trekker litt ekstra hver mnd utenom desember, noen trekker litt ekstra utenom juni og desember. Det vanligste er halv skatt i desember og ikke noe utenom det (selvf. ingen skatt av feriepengene...men det gjelder likt for alle)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Jeg har jobbet med lønn i fire år så her kommer det rette svaret. Det er halv skatt i desember og null skatt i juni (feriepengeutbetaling) i følge loven. Det betyr at om du får feriepengene en annen måned enn juni, skal de i utgangspunktet trekkes skatt av. Når det er sagt, er det ikke skattefritak, men bare en forflyttning av skatten. Vi betaler skatt for hele lønna, men den fordeles over 10 1/2 måned. Mulig at det finnes lokale løsninger på små bedrifter, men dette er hva loven sier.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #5 Skrevet 30. mai 2011 Det stemmer ikke. Vi har en og en halv "skattefri" måned i året. Det er ingen regel om når de må taes. Noen får halv skatt i desember, noen får halv skatt i november, alt etter når lønn utbetales. Det er INGEN regel som sier at feriepenger skal utbetales i juni, så dermed er det reinspikka tøv at det kun er i juni at man ikke skal betale skatt på feriepengene. Hvor i alle dager får du det fra? Regelen sier at feriepenger skal betales på lønna før, eller senest en uke før man tar ferie. Og det henger ikke på greip at det skulle være bare dem som får feriepengene utbetalt på juni-lønn som får dem skattefrie. At mange bedrifter utbetaler dem i juni, det er noe som er avtaleregulert internt i bedriften. Det regelen sier er at det skal trekkes forskuddstrekk av feriepenger som utbetales det samme året som de er opptjent. Feriepenger som betaler ut året etter opptjeningen, skal det ikke trekkes forskuddstrekk av.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #6 Skrevet 30. mai 2011 Det er også tull. Det er ingen bedrifter som selv bestemmer hvor mye skatt de skal trekke av sine ansatte. De skal trekke skatt i henhold til skattekortet til hver enkelt (eller mer om den ansatte ber om høyere trekk). Men skattekortene våre er satt opp slik at vi betaler så mye ekstra i vanlige måneder at de fleste av oss kan få halv skatt en måned samt feriepenger uten å trekke skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå