Gå til innhold

hva sier dere til ungene i butikken osv om dette....

Anbefalte innlegg

si dere har litt lite penger akkurat nå i påvente av lønn neste uke....

hva sier man til et barn på 7 å når en ikke kan kjøpe det barnet "vil" ha i buttikken...?

ja ikke snop og tull, men eks en spesiell type frokostblanding til 35 kr (når en kunne kjøpt noe liknende til 16 kr ca) og andre ting som er dobbelt så dyrt...

hva gjør dere og sier dere ?

jeg sier bare at "vi kan kjøpe det en annen gang" nevner ikke noe om pengene i banken men ungen her spør flittig "har du ikke penger?"

jeg bae ehhhhh... sier ikke noe..

Fortsetter under...

Jeg sier noe sånt som at "vi kan velge den som er billigere, eller la det være". Det gjelder uavhengig om jeg har lite penger på kontoen eller ikke. Det er ikke nødvendig at vi skal velge det dyreste, når det fins et like godt og billigere alternativ. Det er heller ingen grunn til at 7-åringen skal velge hva vi skal handle. Mitt beste tips: Dra i butikken klokken ni-ti om kvelden, ALENE -dersom du har muligheten til det da.

Annonse

Små unger skal slippe å bekymre seg for om foreldrene har "nok" penger eller ikke.

Men de trenger ikke få det de vil når de vil.

Jeg sier bare at "nei, (og evt du kan få den som er billigere)". Dersom de hadde spurt om jeg ikke hadde penger (noe jeg synst er en frekk kommentar fra en 8-åring, litt avhengig av hvordan det blir spurt?) hadde jeg sagt at det kom vi ikke til å ha om vi skulle kjøpe alt vi hadde lyst på alltid. Så hadde jeg vert ferdig med den diskusjonen.

Men mine unger gir seg i 99% av tilfellene når jeg sier nei, uten spørsmål. Dette fordi vi er ganske konsekvente med at ett nei er ett nei.

ja skal huske på dette folkens :)

jeg har altdi klare og konsekvente svar så her også er nei et nei og det merker jeg på han også. men han spør om igjen og om igjen samme ting....og jeg nei tusen ganger heh

samt at når han ikke får det han hadde tenkt er det som om verden raser sammen og han virker rett og slett ulykkelig resten av dagen og gjerne mer også....rart altså.

han får mye oppmerksomhet og kjærlighet og vi finner på mye rart.

så må nok bare si til han det dere sier :)

hi

Jeg sier at om vi heller kjøper den som er billigere, kan vi heller spare de pengene og da har vi mer pengeer til å gå på lekeland eller badeland for. Da er svaret alltid JA, spare til badeland!

Synest godt de kan godt lære seg til at vi bare kan bruke pengene EN gang. :-)

Det har vokst opp flere generasjoner som bare fikk ei appelsin til jul og en liten sjokoladebit, og kunne spare på sjokoladebiten i flere uker. Og det ble flotte og moralske mennesker av dem.

Har lest at barns økonomiske evner i livet dannes i 11-årsalderen. Det stemmer for min del. Jeg forstod at vi var relativt fattige og at jeg ikke kunne drømme om merkeklær.

Det var riktignok vondt å få kommentarer på klær kjøpt i billigbutikker, men idag har jeg en veldig god økonomisk sans og bruker alltid så lite penger som mulig :-)

Nøysomhet er undervurdert, de fleste kjenner ikke til ordet engang. Jeg mener det er lurt å fortelle barna at du kjøper det billigste og at du leser hva som er på tilbud.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...