Gå til innhold

3mnd og nekter å ta puppen plutselig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøv å amme i en annen stilling. Det kan være øreverk eller tett nese som gjør at det gjør vondt når hun dier. Du kan feks legge henne på ryggen og stå over henne, eller prøve å ha henne så oppreist som mulig (feks ligge oppreist i senga med henne nedover magen din). Det kan også være tenner som gir ubehag, sikler hun plutselig masse? Har du eller er du i ferd med å få tilbake mensen? Melka smaker ofte litt annerledes i noen dager da.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/18/Brystvegring for flere tips.

Antar du gir flaske nå i stedet? Pass på å bruke tutt med få og små hull så melka kommer tregt. Legg henne til brystet når hun er i godt lynne", enten det er morgen, middag eller natt, og prøv å gi bryst før flaske. Ikke la henne bli skrubbsulten, se http://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult for tegn på sult. Mye hudkontakt er bra, prøv å la henne finne frem til brystet selv på nytt ("starte på nytt").

Det kan hjelpe å stimulere utdrivingsrefleksen (håndmelking eller rull brystknoppen) slik at melka kommer med en gang, eller å skynde deg å svitsje fra flaske til pupp når hun tar en liten pause fra flaska. Hjelpebryst kan også være et nyttig hjelpemiddel (lag det evt selv), steng av melka gradvis når hun suger så hun suger fra brystet i stedet.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst

Det er et flott utgangspunkt at du ønsker å amme lengre :)

takk for tips og linker :)

har vært inne på ammehjelpen tidligere, men alltid greit å få frisket det opp fra andre :) skal prøve litt forskjellig å håpe snuppa tar til fornuft.

nå gir jeg flaske.. mm så langt det rekker etter pumping og resten mme.

jeg begynte på Cerazette etter 6 ukers kontrollen og blødde litt da, etter det har jeg ikke blødd i det hele tatt.

når jeg klemmer på puppen kommer melka med engang.

bruker tommee tippiee flaskene, med 1`er smokkene. de er mest lik puppen synes jeg.

Hei- har det akkurat som deg, like gammel baby... Første gangen hun ble urolig ved puppen var da jeg måtte ta penicillin noen dager, hun tok puppen etterpå, og jeg pumpet flere ganger pr dag for å få opp produksjonen. Så begynte jeg på cerazette, og det var tydelig at dette hadde innvirkning på melkemengden og/eller utdrivingsrefleksen. (de lærde strides om dette stemmer, men jeg fant mange som hadde erfart det samme da jeg googlet cerazette og amming.) Så jeg sluttet brått med pillene, og klarte enda en gang å få amminga på g. For et par uker siden var det mye stress + jeg gjorde det dumme og bytte fra smokk 1 til 2 på flaskene, det var ikke lurt :( Tydelig at hun da syntes puppen ble for treg. Det jeg angrer på nå er at jeg ikke brukte syntocinon utdrivningsspray for v\hver amming da, mulig jeg kunne snudd det. Men da ble hun så frustrert at hun begynte å gråte bare jeg begynte å snu henne mot puppen. så nå pumper jeg og gir henne på flaske+ mme..

Så mine råd: slutt på cerazette dersom du kan det, skaff deg syntocinon utdrivningsspray hos legen og spray to min før du skal amme. Pump ofte dersom du har mulighet, og legg babyen til når hun er trett og lett å "lure". Gjør godt å kunne gi andre tips, har vært litt lei meg i dag når jeg har forstått hva jeg burde ha gjort annerledes. Men det går greit å gi flaske også, husk det :)

• 3 uker senere...

Min baby gjør dette konsekvent når jeg er ute på reise.. totalt streik. Løser det ved å amme idet han våkner etter lurer, når han fortsatt er litt fortumlet og tar puppen på "gammel vane". Ellers har jeg tilbudt puppen ofte og blitt refusert, har da gitt vann på flaske. Etter en stund slik er det greit med pupp igjen. Dersom han absolutt ikke vil, gir jeg litt mme og pumper meg når det blir spreng. Har vanligvis løst seg av seg selv etter et par dager..

Prøv å tilby selv om du blir avvist, plutselig kan det funke igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...