Gå til innhold

Hvor mye er vanlig å gi i bryllupsgave? Forlover..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min besteveninne skal gifte seg. Jeg skal være forlover. Utrolig kjipt å tenke på at jeg ikke kan gi så mye, men jeg har blitt arbeidsledig, å bryllupet i seg selv kommer til å koste meg en del.

Jeg styrer utdrikningslaget, å det koster meg 500 kr. Så må jeg ha ny kjole.. Håper jeg kan finne en som ikke er alfor dyr. Men kommer vel fort på 1000 kr. for en slik kjole? Så skal jeg bake en enkel bryllupskake..

Så er det gave.. Er 500- 600 kr. for lite? =S

Aldri vært i bryllups før jeg, så jeg har null peil! =P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

som forlover hadde jeg brukt 1500.

Skrevet

1000-1500 kr ville jeg brukt

Skrevet

Mannen min skal være forlover til en kompis i sommer og vi har bestemt oss for 2000 kr...

Skrevet

Oj hjelpes..

Takk for svar!

Skrevet

Jeg er forlover i sommer og har kjøpt en gave til 800.

Vi har faktisk ikke råd til mer.

Skrevet

Hvis hun er din bestevenninne så har hun vel litt peil på hvordan ståa er hos deg, hun vet jo at du er arbeidsledig, og kan umulig forvente gave til tusenvis av kroner:)

Skrevet

ville brukt ca.2000 eller mere...

Skrevet

Jeg synes dette med priser på gave i bryllup har tatt HELT av de siste årene!! to tusen kroner hadde jeg aldri villet gi i gave, selv ikke til nære venner. men det har jo selvsagt også med økonomi å gjøre.

Jeg har lest at skikken er slik at man skal gi i gave et beløp som omtrent tilsvarer det brudefolkene har spandert på gjsten. Jeg gifter meg selv i sommer og vi betaler 530 pr kuvert, så kommer drikke oppå der (ca 200 per pers, kanskje litt mer)... Så jeg hadde nok ikke betalt mer enn i underkant av tusen selv, kanskje 800... men det er nå meg. Jeg forventer heller ikke at vennene mine skal blakke seg på å gi oss gaver, det er ikke derfor vi gifter oss!

Og som nevnt over- venninna di vet sikkert godt at du har dårlig råd og slikt. Er jo noe alle forstår, at man kjøper etter lommeboka!

Skrevet

Jeg skal gifte meg i sommer, og forventer gave for ca. 1000,- fra min forlover.

Kjøpte gave i fjor til et vennepar som giftet seg, de er gode venner, men vi var ikke forlovere. Kjøpte da et bestikksett på Christiania som var på tilbud til kr. 1000,-

Kostet vel opprinnelig rundt 1599,-

Skrevet

Du forventer faktisk.. Hørtes rart ut, når det gjelder en gave.. Håper ikke venninnen min forventer en spesiell sum av meg.

Takk for alle svarene!

Ja hun vet om situasjonen min. Så prøver jeg jo å hjelpe til med mye annet til bryllupet. Men Jeg har rett og slett ikke råd til at hele bryllupet skal komme på over 3000 kr. for meg. Så da håper jeg at jeg ikke virker kjip om jeg prøver å få samlet sammen 800 kr. Alt sammen vil jo komme på godt over 2000 kr. allikevel.

Jeg spurte også på jobben (da jeg hadde jobb), å der nevnte de 500 kr. Er det bare her inne folk gir så mye?

Skrevet

HERREGUD, hva er det med folk??

HI, du gir akkurat det du føler for og det du har råd til :) At folk gir 1000, 1500 og 2000 skal du gi blanke f*** i. Jeg blir så provosert over slike svar som ofte gis her inne.

Ei som FORVENTER å få gave fra sin forlover på rundt 1000 kr, stakkars forlover vil jeg si.

Det er vel ikke summen på gaven som bør ha noe å si, men at man i det hele tatt gir en gave. Folk er så utrolig materialistiske.

Skrevet

Huff, ble vel feil"formulert" det med forventer..

Altså i forhold til hvor godt vi kjenner hverandre og hvor god råd hun har så TROR jeg at hun kanskje bruker rundt 1000,-

Hvis du er forlover, regner jeg med at du har visst om bryllupet i goood tid, og kunne da lett ha spart litt, eller kjøpt deg kjole, eller kjøpt gaver på salg på forhånd, slik at du slipper å ut med 3000,- på engang.

Hilsen hun som "forventet"

Skrevet

Jada, jeg har visst om bryllupet en stund. Men det er ikke akkurat det jeg prioriterer å spare til når jeg har gått ned over 40 % i lønn. Jeg er alene med et barn også, så jeg prioriterer mat på bordet til oss, å betale regningene mine. Jeg har faktisk ikke 1 krone til overs nå som jeg får dagpenger.

Skjønner at du brukte feil ord. Men er det gavene eller selve bryllupet som står i fokus?

Jeg skjønner jo at folk gleder seg til gavene sine, men det virker på så mange som om det er det som er hovedfokuset. Ikke bare i bryllup, men til jul og bursdag er også.

Det fører jo til et viss press.. Forlovere stiller vel gjerne opp mye i forkant og i ettertid av et bryllup også. Håper det også får noen tanker, ikke bare hva som blir gitt i gave.

Skrevet

1500 er vanlig i vår vennekrets. Både gifte, single, studenter og i jobb.

Skrevet

Hei.

Skjønner at dette er vanskelig, men din venninne blir nok fornøyd uansett ;)

Jeg var i bryllup nå i helgen der hennes forlover hadde lagt en fotobok på foto knutsen med bilder fra utdrikningslaget noe bruden satt kjempe pris på, sååå moro å ha ett minne i en ordentlig bok fra denne dagen :) kunne d vært noe for deg?? hu ga i tilegg 1000kr utenom, men d skal ikke du tenke på :)

jeg syntes en sånn bok er ett godt forslag ;)

Lykketil

Skrevet

Jeg skal også lage et slikt album :o) Så det skal hun få ved siden av! :o) Tror nok det blir bra, for det må jo være koselig å ha et slikt minne.

Skrevet

så flott at du skal lage ett album/fotobok fra utrdikningslaget, da syntes jeg faktisk ikke du trenger å gi mer enn 500kr.

blås i hva andre her mener om 1000-2000kr.

hadde du vært venninna og forloveren min hadde jeg blitt kjempe glad for det jeg hadde fått og ikke mist super glad for at du lager ett morsomt utdrikningslag (som jeg er sikker på at du gjør) og at du faktisk kommer :)

Skrevet

15.10: så alle du kjenner gir 1500, inkludert studenter? Det må være formuende studenetre i så fall. jeg har selv studert i 6 år og var i flere bryllup i løpet av den tiden, men jeg hadde sldri råd til å spandere mer enn 500 kr i gave til folk... Husker jeg skulle i bryllupet til ei god venninne da (ikke som forlover), og jeg snakket med henne i telefonen 1 mnd før hun giftet seg. Hun fortalte da at hun skulle i bryllup selv førstkommende helg og det ble jo mye utgifter, for du vet "gode venner gir ihvertfall 1000 kr i gave"!! Akkurat som om hun satt der og fortalte meg hvor mye jeg skulle gi til henne da, indirekte, når hun visste jeg var skinne blakk på tampen av hvert jævla semester... Jeg tror jeg endte opp på 800 kr men det var mer enn jeg hadde tenkt og mer enn jeg egentlig hadde råd til.. :( Gi det DU har råd til.-- Man gifter seg ikke for å få dyre gaver. Og du kjenner jo venninna di godt og vet sikkert at hun setter pris på alt du gjør for henne uten at du må bruke alt du har.. Du kan jo nevne det for henne og, at du er presset økonomisk, så vet hun det. Skal vedde på hun driter i om du gir henne tusen eller 500 i gave, egentlig. :) vikitgste er jo at hun har deg som forlover og hun vet jo sikkert også at utdrikn.laget osv koster en del også.

Skrevet

14.57: er du full? Du blir provosert over at andre svarer hva de faktisk gir i gave? Take a chillpill

Skrevet

Hei!

Jeg har skumlest gjennom de andre svarene du har fått og får inntrykk av at de fleste svarer godt over tusenlappen i gave...

Gaven man gir må jo stå i forhold til hvilken økonomi du har! Av en forlover ville jeg nok heller ha forventet noe personlig, kanskje noe som får fram gode minner? Syns ikke du skal tenke på prisen, men innsatsen! :) Gjør det litt personlig, så betyr det så utrolig mye mer enn om du gir for så store summer at du vil slite økonomisk i ettertid...

Lykke til!

Skrevet

At man gir over tusen kroner når man er "vanlig" gjest i ett bryllup og ikke i nær slekt har jeg aldri opplevd som vanlig! (Og jeg har vært iallfall i ti forskjellige bryllup)

Det jeg trodde var vanlig var at brudeparet spanderer forloveren sin kjole?

Dersom de ikke gjør det med deg og du har dårlig råd foreslår jeg at du bruker en du allerede har, eller låner en med noen du kjenner? De fleste har en skikkelig fin kjole hengende i skapet som de har brukt en eller iallfall få ganger. Ring de vennene du har som er omtrent din størrelse og spør! Jeg låner iallfall gledelig ut mine brukte finkjoler dersom noen av mine venner spør.....

Dersom du lager en fin og for seg gjort fotobok (det er faktisk veldig hyggelig om du lager en scrapbook og ikke en digital en synst nå jeg....) er jeg overbevist om at 500 kroner holder i massevis. Det er tross alt ikke gaver ett brylløp først og fremst handler om!!! Og dersom du hjelper til ellers før bryllupet er det verdt mye mer enn noen penger :) For ikke snakk om at du også baker en kake! Regner med du skal holde en tale også?

Skrevet

Ja det gjør de. Sikkert god på planlegging ;-) Har vært et ras av bryllup de siste tre årene. så har fulgt litt med.

15.10

Skrevet

Takk så mye for alle svarene!

Jeg skal ikke lage noen digital fotobok, jeg elsker å lage ting. Så det blir gjort for hånd.

Jeg skal ikke holde tale, men jeg har laget en sang, samt kaken.

Jeg vet ikke hva som er vanlig. Men tenker jeg må kjøpe kjole selv. Jeg skal ha en farge som går igjen i pynten så jeg må nok finne en ny.. Men jeg får ordnet håret mitt gratis da, sammen med bruden :o)

Men da har jeg fått en pekepinn på hva folk gir. Så får jeg se hva jeg selv gjør. Det er enda noen mnd. igjen.

Takk igjen for alle svarene!

Skrevet

Jeg var forlover for noen år siden, og kjøpte gave for ca 700 kr.

I tillegg lagde jeg brudebuketten hennes. Hun betalte blomstene selv, men fikk dem til innkjøpspris siden jeg driver blomsterbutikk :)

Og jeg lagde en kake.

Jeg kjøpte kjole selv, men hun betalte frisørtimen min :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...