Træægtrønder`n :) Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 Babyen min er snart 6 mnd, og vi har gitt fast føde i nesten en mnd nå. Det er kun litt smaksprøver av grønnsaker på formiddagen, og i overkant av en halv porsjon grøt på ettermiddagen. Vi skal øke mengde fast føde etterhvert, men ønsker gjerne å amme så lenge som mulig (opp til ca ett år hvis babyen fortsatt vil da..) i tillegg. Hvilke erfaringer har dere med melkeproduksjonen etter innføring av fast føde? Grøten får hun som eget måltid, mens grønnsakene er etter ammingen på formiddagen. Etterhvert vil vel mer og mer fast føde være egne måltid, og det kommer derfor til å gå lengre og lengre tid mellom ammingene. Hva skjer da med produksjonen? Takker for erfaringer og evt råd for å holde produksjonen oppe
Ane Elise Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 Min sønn er nå snart 7mnd gammel. Jeg innførte så smått med fast føde da han allerede var 4 mnd og 3 dager gammel. I begynnelse merket jeg ikke så mye nedgang i melkeproduksjon siden han ikke fikk full posjon enda. Det var først ettter at han fikk dobbel posjon av fast føde 3 ganger om dagen at jeg merket dramatisk nedgang i mm. Men sant skal sies så har jeg aldri hatt masse mm heller...Og jeg ammer han fortsatt. For å holde produksjonen oppe må du amme babyen din ofte, noe som jeg prøvde å gjøre i begynnelse, men syns det ble altfor mye måltider på han, så nå får han pupp 5 - 6 ganger om dagen.
mlkg Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 Forstår ikke helt hvorfor du vil holde produksjonen oppe. Det er naturlig at produksjonen går ned når han begynner å spise annen mat i tillegg. Produksjonen stabiliserer seg på et lavere nivå. Min gutt på 7,5 mnd får nå mm kl 05.00. I løpet av dagen har han 3 eller 4 måltider med fast føde. Han får morsmelk etter maten og av og til ekstra morsmelk hvis det blir for lenge mellom to måltider eller hvis han trenger en liten slurk for å lettere falle til ro i sengen på formiddagen. Fungerer kjempefint :-) Regner med å amme til han er 14-15 mnd.
mlkg Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Hvis du ønsker at han skal ta morsmelk etter hvert måltid må du kanskje holde litt igjen på den andre maten. Jeg pleier f.eks å dele middagsglassene slik at han bare spiser 1/3- 1/2 til ett måltid.
blid frøken :) Skrevet 30. mai 2011 #5 Skrevet 30. mai 2011 Her i huset får frøkna på 8 mnd følgende; mm 06.00 grøt +vann kl 08.00 brødskive + vann/juice kl 11.30 1 glass (6 mnd) middag + vann kl 14.00 1 bryst mm kl. 17.00 grøt + vann 18.00 1 bryst på sengekanten kl. 19.00 Jeg hadde veldig stor melkeprodusjon så fikk veldig spreng de første ukene, men nå har det stabilisert seg igjen.
Træægtrønder`n :) Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2011 Det er ikke slik at jeg ønsker å holde produksjonen oppe på et kunstig høyt nivå, men jeg ønsker gjerne å kunne amme noen måneder til. Har en del venninner der produksjonen har gått helt i bånn etter innføring av fast føde. Jeg ønsker bare å ha melk i del måneder til. Takk for råd
Hera_75 Skrevet 30. mai 2011 #7 Skrevet 30. mai 2011 Du kan amme før hvert måltid, så sikrer du at barnet får i seg nok mm og at du får holdt produksjonen oppe. La det gå feks halvtime eller litt mer etter amming, så gir du et måltid.. det funker her, i hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå