Gå til innhold

2 episoder Drømmehagen pr. dag for en på 12 mnd.. Mye???

Anbefalte innlegg

Det er det eneste som hjelper om han er sutrete. Derfor får han se en ep. før første luren og en episode før han legger seg om kvelden. Av og til får han se en midt på dagen også... Han elsker det. Kan leke med andre ting, trenger ikke se på hele tiden, men liker at det står på. Er dette mye? Noen dager er det altså tre episoder. Det er 60 minutter det. Fordelt utover dagen men likevel..

Så skal han se samme dvd en om og om igjen også.. Nye episoder er ikke noe særlig, hehe..

Er dette mye? Noen dager når vi er andre steder etc er det jo ingen ting men....

Fortsetter under...

Noen synes sikkert det er mye. Jeg synes det er greit. Min er også 12 mnd og han nærmest krever 2 kosestunder i vippestol med klut og smokk foran TVen. Han liker å sitte slik i 15-20 minutter 2 ganger daglig for avslapping. Synes drømmehagen er greit å sette på, det er ikke stressende, for mye farger (overstimulerende) :)

Virker som du har tenkt igjennom det. Jeg tror en selv merker om det man gjør som mamma er helt på jordet eller ikke. Man er jo ekspert på eget barn. Selv merker jeg at vi må bli flinkere til å skru av TVen. Den står ofte på i bakgrunnen og lillegutt begynner å bli over middels interessert.. :)

Sikkert helt greit om det fungerer for dere. Selv er jeg glad for at min 12 mnd gamle gutt ikke interesserer seg for TV'n overhodet. Det kommer tidsnok. Min snart 4 åring begynte å interessere seg for TV for ca. 6-7 mnd siden. Jeg er ikke så glad i barn og TV i utgangspunktet, så jeg synes personlig det er både mye og tidlig for en på 12 mnd.

Men, fungerer det så hvorfor ikke.

Annonse

Har dere virkelig så lite peiling? Nei, det er absolutt ikke greit for et så lite barn å se så mye på tv. Det er ikke bra verken for øynene eller hjernen. Ekspert på eget barn? Hehe, ja, men hjelper jo ikke det dersom mor er aldeles tett i topplokket. Min jente på 15 mnd får ikke se på tv enda, i tråd med anbefalingene for så små barn. Gutten på 7 år ser max en halvtime om dagen.

Jeg synes det er mye, men jeg harikkeklart å finne sikre kilder.

Dette skriver de hos "Goboken":

’Verdens helseorganisasjon’ anbefaler max 30 minutter med TV titting per dag (WHO 2003), mens ’the American Academy of Pediatrics’ anbefaler at barn ikke ser på TV i det hele tatt under 2 år, og at eldre barn ikke bruker mer enn 10 timer i uken på TV titting.

Desverre har jeg ikke klart å finne kildene de henviser til.

Det hadde nok vært vanskelig å gjennomføre, ja. Jeg har ikke gjort det jeg heller, henviser bare til det eneste jeg fant av uttalelser fra fagfolk om temaet.

Det mest skremmende er vel muligens at vi voksne har problemer med å la TV være av til ungene har lakt seg selv om vi vet at det ikke er bra for barna.

Jeg er selv glad i å se TV og har ikke hat TVforbud for ungene heller, men jeg tror det er klart sunnest å begrense tittingen mye, både for voksne og barn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...