Gå til innhold

Noen som delammer her?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 1 mnd, og nå orker jeg snart ikke dette styret med fullamming noe mer. Jenta er ikke noe flink til å ta puppen, og amminga er bare stress og mas. Jeg gruer meg til hver amming. Tør ikke amme henne annet enn hjemme i tilfellet hun slår seg vrang ved puppen og bare skriker, og mor blir så stressa at svetten siler.

Så derfor har jeg lyst til å gå over til å gi noen av måltidene fra flaske, og noen fra puppen når hun tar puppen greit.

Noen som har erfaring med slik delamming, og hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143279056-noen-som-delammer-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg delammer på grunn av at jeg ikke har nok melk! Vi har gitt en del på flaske når vi er ute, men det resulterer i at produksjonen går ned. Han merker også at det er enklere med flaske, så nå sliter vi litt med å få han til å ta puppen.. Ville ikke anbefalt det, ønsker selv å fullamme, er uansett enklere en å drasse med flaske. I tillegg gulper han en del av mme, så da må vi ha med masse skift og stresse med at han ikke gulper på møblene til de vi er på besøk hos, og på alle klærne våre..

Min er også en måned i morgen, og jeg har ikke gitt opp til tross for masse prøving og feiling etter vi kom hjem fra sykehuset! Så om jeg var deg ville jeg prøvd noen uker til før du gir opp :)

Hvis du begynner å erstatte måltid med flaske uten å amme/pumpe vil det nok raskt gå nedover med produksjonen!

Men jeg kan trøste deg med det at med begge mine var amming mye tull og med første tok det gjerne 2timer! Men ved ca 6uker gikk alt mye bedre (dog ennå litt tregt da!)

lykke til!

Hei! Min gutt maste og stresset ved puppen fordi jeg ikke har nok melk. Jeg kan klemme ut melk etter han er ferdig og kan pumpe ut litt mer, men det er jo fordi puppene aldri tømmes helt. For oss har det vært helt nødvendig å gi mme i tillegg.

Det lønner seg da å amme før du gir flaske men det er ikke nødvendig hvis du skal bort feks. Puppene tåler å ikke tømmes et måltid iblant. Melka forsvinner ikke eller reduseres hvis det gis mme dersom du ammer før flaske. Puppene vet ikke at du har gitt flaske, de produserer like mye som før hvis du ammer før flaske. Det er like bra stimulering om ikke bedre hvis hun suger ordentlig og blir ferdig ved puppen, dvs tømmer det som er og evt suger litt til. Det er jo dessuten forferdelig stress for dere begge med en så lite hyggelig ammestund. Ikke sikkert at det du sliter med er for lite melk altså, men høres sånn ut. Husk at du kan ha litt lite melk selv om hun legger på seg innefor normalen mht vekstkurver. Hun vil da klare seg fint med bare melk, men vil jo være mye sulten og frustrert.

Tro meg, har prøvd å pumpe hver time, amme hver time osv osv i laaange tider, ingen forskjell i mengde ved å gi flaske i tillegg. Det eneste som skjedde var at gutten min ble mett og fornøyd og ammingen er effektiv og koselig for oss begge :)

Det jeg gjør er altså: Ammer begge bryst, evt to runder begge sider, til han slutter å drikke aktivt, dvs at jeg hører og ser at han svelger, deretter får han flaske til han er mett. Noen ganger når han er veldig sulten vil han ikke prøve puppen, da får han litt flaske så han roer seg, deretter tømmer han puppene og etterfyller med flaske etterpå. Fungerer kjempefint! Han får litt over halvparten morsmelk og resten flaske. Melkeproduksjnen varierer litt fra dag til dag, men han regulerer utmerket selv hvor mye flaske han trenger for å kompensere for det.

Synes det er leit at så mange skal slite så fælt med ammingen når det i mange tilfeller er for lite melk som er problemet, dette er jo så enkelt å fikse på! Og nei, alle kan IKKE få nok melk, det er en myte! Dessverre en myte! Var på barneavdelingen på sykehuset med sønnen min pga noe helt annet og de sa de ofte fikk inn barn der foreldrene trodde barnet hadde vondt et eller annet sted, ofte kolikkmistanke, og det viste seg at barnet bare var sultent... Ille at det skal være så stort ammepress at foreldre omtrent blir presset til å sulte barna sine for å styre unna denne "grusomme" flasken...

Synes du skal prøve flaske jeg og se hvordan det fungerer for dere. Ingen grunn til å ikke prøve sånn jeg ser det.

Gutten min er nå 4 mnd, frisk, sunn, ser helt fantastisk flott ut og gråter svært lite :)

Lykke til!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...