Gå til innhold

16 mnd, noen flere som "bysser" dem i søvn fortsatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 16 mnd sovner svært sjelden av seg selv, det er oftest jeg som holder henne til hun sovner.. Lurer på om jeg er eneste der ute. Hun skal få søsken om noen måneder også, og jeg bekymrer meg for om jeg ikke klarer å stoppe denne vanen, kan jo ikke bysse på to barn samtidig..

Er skeptiker til skrikemetoder for legging..

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Vi sluttet med det når hun var omkring 8 mnd... da hadde mor fått nok;) Hun hadde kolikk i flere mnd, så ble fort "godt vant" til å bli bysset og bært til alle døgnets tider. Derfor synes jeg det var vanskelig å stoppe dette.

Men en dag kjente jeg at nok er nok, så vi gjorde følgende: Fortalte henne hva som skulle skje når vi gikk inn på soverommet, dvs nå skal du legge deg i egen seng og sovne der. Vet ikke helt hvor mye hun forstod da;) Uansett, la henne ned i egen seng, og satte meg på gulvet litt bort fra sengen. Passet på å gi henne minst mulig oppmerksomhet, og heller ikke så mye blikk-kontakt. Må innrømme at det ble litt grining de to første kveldene, men hun skjønte veldig fort at nå hadde det blitt ny rutine her i huset. For hver kveld kunne jeg sette meg lengre og lengre unna sengen hennes, og en kveld sa jeg bare god natt etter kveldssangen.... og hørte ikke en lyd etterpå! Helt fantastisk å få kvelden tilbake for seg selv!

Jeg er heller ikke for noen skrikemetode, men dette fungerte veldig bra for oss. Litt protester på begynnelsen, men hun så meg hele tiden og visste at jeg var der. Så føler at dette var en fin mellomting.

Har snakket endel med helsestasjonen og lege om søvn, og de mente det var viktig at jeg etterhvert lærte henne å finne søvnen selv. Hun skulle nemlig sove oppå oss de første fem mnd, men regner med at det var endel pga kolikken. Må innrømme at alt ble mye lettere så fort hun klarte å finne søvnen på egen hånd. Nå kan jeg bare legge henne i sengen, synge et par sanger, si godnatt og gå ut... uansett om det er på kvelden eller for duppen hennes på dagtid.

Lykke til, og håper dere finner en metode som fungerer før neste barn kommer;)

Skrevet

Forskjellige ting fungerer for forskjellige folk.. Samsover med min datter på 19 mnd, og da synger jeg litt og legger meg sammen med henne. Hun sovner da 95 % av gangene i løpet av 10 min, Får en til i aug, og tenkte å kjøre samme greia da. Bare at han får en sprinkelsend vedsiden av senga til han blir gammel nok til å sove sammen med meg og snuppa. Føler ikke jeg trenger å forandre på noe siden alt funker så greit slik som det er, men vi får se når lillegutt kommer. Er heller ikke for noe skrikemetode.. Når jenta mi er hos mormor sover hun i sin egen seng og det går kjempefint. Hun vet jo da at mamma ikke er der og at hun må sove for seg selv akkurat denne natten (-:

Skrevet

Jeg har aldri bysset min lille gutt, han finner søvnen selv og det uten noen skrikekur. Har du prøvd å la henne finne søvnen selv? Gjør jo ikke noe om hun ligger og prater og synger litt før hun sovner.

Skrevet

Byssa jenta mi til hun var en 7-8mnd. Da sa ryggen min takk for seg..

Dette funket for oss:

Jeg la henne ned i senga hennes og satt ved siden av senga til hun sovnet. Gråt hun så fikk hun trøst og kos av meg mens hun enda var i sin egen seng. Tok hun helt av så plukket jeg henne opp.

Så satt jeg meg selv i døråpningen slik at hun enda kunne se meg. Hvis hun gråt så prøvde jeg først å roe henne fra døråpningen. Men hvis det ikke funket så gikk jeg bort til senga og roet der før jeg gikk bort til døråpningen igjen (hadde stol der så satt temmelig komfortabelt.

Så ble hun lagt ned i senga og jeg gikk helt ut av rommet. Men tittet innom med et par minutters mellomrom slik at hun visste at jeg ikke var langt unna. Hvis hun gråt så prøvde jeg først å roe fra døråpningen. Funket ikke dette så gikk jeg helt inn til henne og roet henne der. Så gikk jeg ut av rommet igjen.

Det tok vel omtrent en 4 ukers tid tilsammen og tilslutt så kunne jeg legge henne ned og hun sovnet av seg selv uten å gråte seg i søvn.

Nå når hun er 21mnd gammel så synger jeg tre sanger før jeg kysser henne godnatt og går ut av rommet. Som regel så ligger hun og snakker og leker litt i alt fra 5 minutter til en halvtime før hun sovner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...