Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kvittet meg med min fordi jeg aldri har likt å spise mat varmet av mikrobølger. '

Men nå ser jeg at det er voldsomt praktisk for å varme barnemat og melk siden det går så kjapt og lurer på om jeg bør kjøpe en.

Bruker dere mikro?

Skrevet

helt klart ja :) Bruker den til å varme vannet til grøten, varme mat, men det er vel også det eneste vi bruker den til, jo kom på en ting til, varmer kaffen hvis den er blitt kald :)

Skrevet

Tilhenger er vel kanskje å ta litt hardt i, men ja - vi har mikro, og bruker den til babymat, melk osv. Synes det er veldig praktisk og greit, og ikke er det noe skadelig eller helsefarlig heller;

http://www.matportalen.no/a-aa/mikrobolgeovn

Skrevet

Bruker microen som aldri før etter at vi fikk barn:) Utrolig praktisk synes jeg da, som i tillegg er flaske mamma;)

Skrevet

Jeg bruker microen mye, varmer opp vannet til mme i den. Er blitt flaskemamma, så da blir det en del flasker til dagen, og når baby vil ha mat NÅ og jeg har henne skrikende på armen må det gå kjapt... Bruker også microen en del til middagsrester og slikt også, og til en kopp te, smelte smør og micropopkorn;)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Nope. varmer flasker i vannbad mye sunnere mener jeg. Næringsstoffene forsvinner av strålingen i mikro. fikk beskjed på helsestasjonen å ikke bruke det til å varme babymat...

hi du ville ikke spist mat varmet i mikro selv, men barnet er greit? dømmer ikke bare spør altså. Alle gjør som de vil, for meg blir det feil og vannbad går like raskt..

Skrevet

Vil bare først påpeke at næringsstoffene ikke forsvinner i mikrobølgeovn, men morsmelk skal ikke varmes i mikro for det ødelegger antistoffene. MME kan man trygt varme i mikro (skjønt det har vi aldri gjort siden vi følger WHO-rådene).

Ellers er mikrobølgeovn ganske praktisk når man har flaskebarn. Jeg hadde aldri giddet å koke flasker, mye lettere å sterilisere i mikro. Utover det bruker vi det lite. Blir mest for å smelte sjokolade, varme barnemat eller annet smått.

Skrevet

Varmer vannet til mme i mikro, tiner frossen mat (kjøttdeig og syltetøy), varmer barnemat, smelter smør når jeg baker og så lager mannen ostesmørbrød i den (æsj!)

Skrevet

Det er IKKE farlig å varme mat i mikrobølgeovn, dette har blitt studert og nøye testet, så ingen grunn til dårlig samvittighet i det hele tatt. Men det er mange usanne myter ute og går om dette, og det gjelder som alltid å bruke litt sunn kildekritikk når man googler seg fram til ulike ting på nettet. Matportalen er et offentlig godkjent nettsted med informasjon om mat og helse fra de offentlige myndighetene her til lands, så jeg ville nok heller stolt på deres uttalelser enn tilfeldige helsekostsider eller lign.

Her er hva matportalen sier om saken;

Vitenskaplige undersøkelser viser at oppvarming av mat i mikrobølgeovn ikke innebærer noen helserisiko eller at skadelige stoffer dannes. Det viser seg faktisk at næringsstoffer bevares like godt eller bedre enn ved vanlig koking og steking.

Pass på at maten blir gjennomvarm

For å bli kvitt eventuelle sykdomsfremkallende bakterier i maten er det viktig at temperaturen kommer opp i minst 75°C i hele retten. Ved oppvarming i mikrobølgeovn, bør man derfor røre eller riste i maten underveis for å sikre at den blir gjennomvarm. Flate og runde skåler anbefales for å få best mulig varmefordeling i maten.

Risikoen for skadelig mikrobølgestråling ved normal betjening vurderes som liten. I Norge godkjennes alle mikrobølgeovner i henhold til en internasjonal standard for mikrobølgeovner (IEC 60335-2-25). Denne standarden setter bl.a. maksimumskrav for lekkasjestråling.

Næringsstoffer bevares godt

Vitenskaplige undersøkelser viser at oppvarming av mat i mikrobølgeovn ikke gir økt risiko med hensyn til dannelse av skadelige stoffer. Undersøkelser viser også at næringsstoffer bevares like godt eller bedre enn ved vanlig koking og steking. Mat som tilberedes i mikrobølgeovnen kan beholde mer av vitaminer og mineraler, fordi mikrobølgeovner koker raskere og fordi det kan tilsettes mindre vann enn ved tradisjonell koking.

Skånsom tilberedningsmetode

Mikrobølgeovner av nyere dato har ofte flere ulike stekemuligheter. De kan ha grillelementer og "innebygd" stekepanne som gir undervarme. Ved all steking, grilling og baking kan det dannes nye stoffer, hvorav noen kan være skadelig for arvestoffet og kreftfremkallende. Disse stoffene kalles stekemutagener. Tilberedning av mat i mikrobølgeovn er en skånsom tilberedningsmetode, som gir mindre sannsynlighet for dannelse av stekemutagener enn tradisjonell steking og grilling. Forsøk i Sverige har vist at tilberedning av bacon med fordel kan gjøres i mikrobølgeovn på grunn av redusert dannelse av nitrosaminer.

http://www.matportalen.no/a-aa/mikrobolgeovn

Det eneste man ikke bør varme i mikro er morsmelk, fordi antistoffene i morsmelka kan bli ødelagt ved for høye temperaturer.

Skrevet

Jeg varmer glatt en flaske morsmelk i mikroen i ny og ne. Her gir vi morsmelk på flaske et par ganger i uka, når jeg skal ut uten baby og for å holde flaskematingen ved like. Om disse flaskene er uten antistoffer, so what?:)

Om du pumper stort sett alle måltidene til babyen, så er det selvsagt en annen sak.

Skrevet

Som flaskemamma så elsker jeg microen! :)

Skrevet

JA....hadde ikke klart meg uten i disse småbarnsårene. Bruker den kun til baby/barnemat.

Skrevet

Mikrobølgeovn er veldig kjekt å ha! Særlig når man skal varme barnemat, melk eller vann.

Vi bruker den også til å koke ris og risengrynsgrøt, veldig praktisk og man slipper at ris/ grøten svir seg fast i kasserollen :-)

Skrevet

vi tar helt avstand til micro,har faktisk bært den ut på boden,for den skal i søppla..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...