lille knerten Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article674361.ece Å si at "Gravide bærer med seg et skrekkbilde av hvordan en fødsel skal være. Vi ser for oss hysteriske damer som puster og peser og skriker etter epidural.", "Det handler om å omprogrammere hjernen til ikke å frykte fødselen." og "Hypnose lærer deg å forandre tankemønsteret ditt, slik at du slutter å se på fødselen som noe som er farlig for deg og barnet." finner jeg helt urimelig å si! Det er da virkelig de færreste som bærer med seg et skrekkbilde av en fødsel. Ja, man vet at man skal gjennom en smertefull opplevelse, men at lengselen etter dette barnet er større og overkommer alt. Å kalle damene som puster og peser seg gjennom en fødsel for hysteriske er jo helt absurd. Dette er jo bare kroppen som jobber selv for å komme seg gjennom det tøffe som skjer. Se på noe som er farlig for deg og barnet?! Hvordan kan man si noe slikt. Dette har da vært gjort i all historie og kropp og barn samarbeider så bra og får dette til selv. Man er på sykehus og får masse oppfølging hele tiden slik at bare i en svak promille av tilfellene blir dette farlig. Dette må være en studie gjort av mannfolk! Kjenner jeg blir irritert. Flott at folk ønsker å gjøre alternative ting og at det fungerer for dem, men å kalle alle andre som gjør det på den mest vanlige måten - på sykehus, med mulighet for smertelindring - for hysteriske og redde er jo helt absurd! Latterlig, latterlig, latterlig spør du meg!
Regina Phalange Skrevet 29. mai 2011 #2 Skrevet 29. mai 2011 Helt enig, lille knerten, det der er det dummeste jeg har lest. Ble helt irritert jeg! Skal jammen huske på å "puste" babyen ut og få mannen min til å hviske Relax i øret mitt for en 100% smertefri fødsel. Hippie!
smxl Skrevet 29. mai 2011 #4 Skrevet 29. mai 2011 tror min kjære hadde fått seg en hardt på trynet om han sa d mens jeg har nok med å "puste og pese" i lystgassmaska Hun endte forresten opp med å ta epidural sist da så...!
tre små knotter Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 Ærlig talt, ungen skal jo bare ut. Ja det gjør vondt, men er glemt like etterpå. Jeg tar det igrunn som det kommer og velger å ikke la meg skremme av andre, dvs jeg leser ikke andres historier og velger å stole på helsepersonell på sykehuset Hva annet kan jeg gjøre enn det?
Amy*75 Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Jeg tror man skal være forsiktig med å snakke om andres følelser og opplevelser av fødsel. Det er veldig individuelt og til og med ulikt fra gang til gang for samme kvinne! Men sist fødte jeg uten smertestillende, fødselen trakk ut, riene kom som hagl og jeg ble tøyd fra 3 til 10 cm i to timer. Min redning ble pusten min og en improvisert form for meditasjon for å distansere meg selv fra følelsen av å ville dø... Jeg planlegger å prøve dette igjen da jeg ikke kan få annen smertelindring enn varme, massasje og akupunktur. Jeg hadde ikke hørt om selvhypnosemetoden, men kommer til å mer aktivt denne gangen bruke meditasjon for å slappe av mest mulig. Jo mer avslappet jeg er, dess bedre takler jeg smerte. Fødselhistorie kommer når Lillegutt er ute så får vi se om det hjalp meg eller ikke Grattis med bebis, lille knerten!! Takk for at du delte opplevelsen med oss og fantastisk at det gikk så fort og greit! Jeg bestiller en sånn en
lille knerten Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. mai 2011 Det er det jeg mener. Man må få lov til å ha den fødselen og den type smertestillende som passer for en selv uten at noen er hysteriske fordet. Blir spennende å høre fra deg om hvordan dette har fungert for deg Amy. For min del synes jeg nesten det har vært artig å hatt så to totalt ulike opplevelser av en fødsel. Den lengste var egentlig den roligste. Etter at epiduralen var satt tullet vi mye, slappet av og koste oss med medbragt sjokolade og Cola:) Men synes likevel det var greit å ha en kort og effektiv fødsel denne gangen. Artig å se partogrammet etterpå. Min fødsel var over før en gjennomsnittlig fødsel i det hele tatt var startet:) Partogrammene fra mine fødsler ser totalt forskejllig ut. Det forrige er så full av notater at ting står skrevet over hverandre på grunn av all hjelp og overvåkning jeg har hatt, mens dette er nærmest tomt:)
NostraStoria Skrevet 30. mai 2011 #8 Skrevet 30. mai 2011 Den artikkelen er latterlig skrevet, det blir drøyt å si at de som ikke føder under hypnose etc er hysteriske under fødsel. Det er stor forskjell på hva som funker for enhver også! Et hovedpoeng som jeg tror de ikke greide å få frem er fokus på pusten og avspenning kan hjelpe en gjennom riene (betyr ikke at en ikke trenger smertestillende....). For meg var det til stor hjelp og jeg greide å holde meg avspent mens kroppen gjorde det den skulle. Men jeg prøvde både lystgass og epidural - som var mislykket da epiduralen krøllet seg og jeg fikk kun virkning i høyre beinet, hehe. Tror jeg syns fødselen gikk så fint fordi jeg hadde blitt fortalt masse skrekkhistorier. Folk må slutte med de fæle historiene sine siden fødsler er så individuelt.
tuvamor72 Skrevet 30. mai 2011 #9 Skrevet 30. mai 2011 Det er utrolig provoserende å lese hvordan du omtaler henne. Hun beskriver rett og slett en metode som kan hjelpe og virke smertelindrende slik at man får en naturlig fødsel hvis man ønsker det. At de fleste gravide ønsker epidural kan du spørre en hvilken som helst jordmor på Ullevål om. En jordmor vet også at epidural gir topp smertelindring under åpningstiden men til gjengjeld en lengre og mer smertefull utrivningstid fordi kroppen ikke har produsert egne endorfiner. Epidural svekker også beviselig riene og det er økt risiko for komplikasjoner. Mange fødende har god hjelp av epidural hvis fødselen trekker ut i langdrag og man blir utslitt og mangler krefter. Men friske kvinner uten komplikasjoner kan godt føde naturlig og det er ingen tvil om at dette er det beste for kroppen og barnet. Jeg kjenner tilfeldigvis denne damen og kan skrive under på at hun er en helt oppgående normal dame som ikke er noe hippie på noe som helst vis. Hun ønsket å bruke en ganske mye brukt metode som er godt kjent i utlandet for å få en mest mulig naturlig og fin fødselsopplevelse med minst mulig smerter. Er det latterlig? Nei da vil jeg si at du er latterlig som karakteriserer andre på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå