Gå til innhold

Får ikke offentlige forsøk - hvordan er det med de 15.000,- er det egenandelen på medisiner pr. forsøk eller totalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får ikke IVF i det offentlige fordi jeg har høy fsh (13,6) og lav amh (1). Vi fikk bare såvidt forsøk i det private også, dvs vi fikk et prøveforsøk - "for da vil dere jo føle at dere har gjort det dere kunne", som klinikken ikke veldig oppmuntrende sa. De ga meg forøvrig mellom 5 og 10% sjanse for å lykkes - dvs det var før de visste hvordan jeg ville respondere på medisinene.

Jeg fikk kort regime, og på første UL så de 3 eggposer, på andre UL var det bare 2 eggposer igjen, og ved uttak viste den ene seg å være tom. Ett egg ut, og det ble ikke befruktet.

Klinikken ble vel ikke overveldende imponert over det resultatet, vil jeg tro. Så jeg tviler på om de gir meg flere sjanser, MEN vi får se når jeg får evalueringen fra dem.

Jeg lurer jo litt selv også. Skjønner jo at de ikke evt nekter meg forsøk for å være slemme, og ikke bare fordi de tenker at jeg vil trekke ned suksessraten deres (kanskje stygt å si, men jeg kjente meg temmelig annenrangs da jeg var der, at de behandlet meg som en lost case).

Det er klart det er en grense for hvor lenge det er vits i å drive på, og greit at de stopper folk før de rekker å bruke en halv mill i ivf-forsøk hvis det uansett ikke fører fram.

Men jeg trodde liksom jeg hadde LITT bedre sjanser. Og 10% sjanse pr syklus er da ikke så aller verst hvis en tenker på at normale par har en sjanse på 20 - 25% sjanse pr naturlig syklus.

Så vi tenker litt på å prøve i Danmark. Der har de jo muligheten til assisted hatching, jeg leste nettopp om en som hadde prøvd en kombinasjon av det, "crash-ivf" og menopur. Det hørtes ut som det var noe for meg.

Men jeg lurer litt på kostnadene. Jeg har nå betalt en egenandel på 15.000,- i medisiner. Hvis jeg går på et nytt forsøk, må jeg da begynne fra bunnen av? Må jeg betale nye 15.000 i egenandel? Eller blir de nye utgiftene "lagt oppå" de gamle, så jeg neste gang vil få refundert alt?

Og hvordan er det hvis vi evt drar til Danmark? Vil vi få refusjon i Norge da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, så synd at forsøkene ikke har gitt resultater. Skjønner godt at dere vil prøve videre, det er nok av eksempler på par med dårlige odds som har lykkes.

Når det gjelder refusjon og antall forsøk, så står det mye på helfo sine sider: http://helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/infertilitetsbehandling.aspx

Dere har rett på å få refundert utgifter for medisiner over 15 000 pr. barn, og det er begrenset til tre forsøk pr. barn. Men, det regnes ikke som forsøk med mindre det settes inn et befruktet embryo, så dere har faktisk ikke brukt et forsøk enda. Behandlingen kan utføres både i Norge og i utlandet, men medsinene må kjøpes på apotek i Norge. Altså vil dere få refundert medisinkostnadene på de neste forsøkene. Du kan jo ta en telefon til Helfo og dobbelsjekke at det fortsatt gjelder når dere skifter klinikk, men jeg kan ikke tenke meg at det skal ha noe å si.

Lykke til videre. Håper dere finner en klinikk som behandler dere bedre, og lykke til med videre forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...