Gå til innhold

Til dere som har født for noen uker siden... Rare spm!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte en jente for nøyaktig 4 uker siden. I dag tok jeg til mot å se meg nedentil med speil. Til min STORE forskrekkelse var det en stor klump som sperret inngangen.... Kjente jeg ble superstresset. Er dette normalt etter fødselen eller er jeg bare blitt totalt ødelagt der nede???? Har i tillegg begynnt å klø noe sinnsykt i rumpen og underlivet, og føler til tider at jeg lukter vondt. Har fortsatt litt renselse. Stingene er vekke så det kan ikke være det som gror. Og når kan man begynne å bruke såpe nedentil? Wæææ!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva den klumpen kan være kan jeg ikke svare på, har ikke vært ute for det samme selv.

Uansett skal du vel snart på 6-ukers kontroll og da kan du jo ta det opp med legen, og evt få en sjekk av det.

Jeg fødte selv for 5 uker siden. Har også vært litt plaget med kløe og svie. Jeg mistenkte først sopp. Men konkluderte etterhvert med at det antageligvis bare var irritert og sår hud etter flere uker med bind og fuktige forhold(og varmt vær), etterhvert som renselsen minket gikk det hvertfall gradvis over.

Ang lukt har jeg også vært plaget med det og har av og til mistenkt at jeg kunne ha infeksjon el noe sånt. Men nå de siste dagene har renselsen gitt seg helt, og lukten er borte. Så da var det nok normalt.

Såpe bør man vel aldri bruke nedentil sånn generelt sett da, men jeg har innimellom brukt det nå når jeg følte det luktet for ille. Så føler du for det er det bare å bruke det.

Skrevet

Kjenner igjen den følelsen, men det er vel stor sannsynlighet for at du fortsatt er hoven derinne og at det er det du ser som "sperrer inngangen". Jeg ble veldig beroliget på 6-ukerskontrollen for å høre at ting så normalt ut selv om det ikke var helt normalisert. Jeg har brukt Dr. Greves intimsåpe hele tiden, det skader ikke.

Har og hørt at man bør skifte bind ofte da huden blir plaget om den går fuktig og innestengt over lang tid.

Skrevet

Nå er d 6mnd siden her da, men kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

den klumpen du kjenner, med meg viste d seg å være en kjempelignende kvise, som til slutt var bare å knekke.

Men hadde andre klumper som forsvant fint etter hvert, så tror ikke d er noe å tenke på egentlig.

Ja lukte vil d gjøre en liten stund, men kjøpt lactacyd eller hva den heter, på apoteket. Helt topp såpe å bruke nedentil i denne perioden.

jeg tok vaskeduk med i dusjen og dynket med såpe og vann og plasserte den fint mellom bena for å rense opp litt. Også vannbad i stamp gjorde susen :)

Skrevet

Jeg brukte mye dusjen etter omtrent hver gang jeg var på do de første 2 ukene. Var nøye med å være tørr nedentil. Jeg brukte ikke såpe av noe slag nedentil, da alle jeg pratet med på sykehuset mente jeg skulle vente med det til renselsen var over. Men at som sagt jeg skulle bruke lunket vann så ofte jeg kunne. Skift bind ofte;) er nå 2 mnd siden og er helt fin nedentil.

Er sikkert ikke noe farlig, kan være hoven fortsatt vettu;))

Skrevet

Jeg vet hva du mener med den Store klumpen!!! Jeg også fikk sjokk noen uker etterpå når jeg så hva som lå der.... Den klumpen kom etter at jeg gikk tur og det var skikkelig rart, akkurat som noe datt ned liksom og sperra hele hullet.

Jeg leste på nett om det og fant et bilde av noe som heter Cystocele (søk på google bilder så ser du)

Men det er jo ødelagt blære/skjedefremfall, og var livredd for at dette hadde skjedd med meg!!!

Men jeg prøvde å knipe en del, og på 6ukers kontrollen (som jeg hadde 8uker etter fødsel) fortalte jeg om denne klumpen, legen tok en undersøkelse og sa: Jeg kan ikke se noe som ikke er normalt å se etter en fødsel, men det du har sett kan være at siden hullet er en del større så ser man ting man tidligere ikke har sett på en måte...

Ikke aner jeg helt hva denne klumpen kom av, og om den fortsatt er inni der, men den gikk hvertfall bort, for så å kunne komme tilbake igjen et par ganger! Så jeg har bare latt tiden gå og prøvde å knipe en del, og har ikke sett den siden da... :D Og baby er 5mnd nå :D

Vent til 6ukers kontrollen du, så får legen sjekka det ut!!!

Apropo såpe, jeg også var litt redd for å bruke såpe, men det er ikke noe farlig!!!

Og når det gjelder at det er litt lukt er også vanlig, bare vask deg godt fortsatt. Jeg blødde 5-6 uker, og syns det var litt sånn lukt hele tiden. Men hvis den lukta hadde vært heeeelt ille så ville jeg kontakta lege tilfelle noe greier i stinga etc... Kløinga kan jeg ikke helt svare på, men kanskje du er veldig tørr nedentil. Prøv decubal oljespray å spray på. (egentlig bodyspray men helt uten sånne stoffer etc, så ikke farlig å bruke...) Jeg brukte den på sting og alt som var etter fødsel.

Lykke til :D

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...