Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er invitert til en hytte i sommer hvor det er mye flått. Alle som der har nå vaksinert seg, men det kan ikke jeg. Uff er kanskje hysterisk men har endelig lykkes etter 4 års prøving og vil ikke risikere noe. Alle som er der pleier å få flått :( Det står på legevakten i bærum at gravide skal oppsøke lege etter flåttbitt.

Hva ville dere gjort? Har forresten to gull i magen :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143277237-gravid-og-fl%C3%A5ttbitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flått er bærer av to forskjellige sykdommer. TBE (skogflåttbåren encefalitt) er en virussykdom som man kan vaksineres mot, men som man ikke kan behandles for hvis man først får den. Den må gå over av seg selv, og det gjør den som regel, men den kan være ganske plagsom mens det står på. TBE-smitte er kun påvist i noen få norske kommuner, fremfor alt i Telemark og Agder-fylkene. Du burde derfor finne ut om hytta du skal på ligger i en av disse kommunene. Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet mener jeg har ganske gode informasjonssider om dette. Borreliose, derimot, er en bakteriesykdom. Det betyr at man ikke kan vaksineres mot den, men den kan behandles med antibiotika. Det mener jeg gravide også kan ta? Det er borreliose som er forbundet med risiko for å utvikle ME, eller utmattelsessyndrom (dersom borreliosen går ubehandlet lenge, vel og merke).

Bestemmer du deg for dra gjelder vel de vanlige flåttforholdsreglene: Bruk langermet og langbent tøy, gjerne i lyse farger, og høye støvler. Ikke beveg deg ut i skogen, i kratt eller høyt gress. Bad ofte. Sjekk hele kroppen for utøyet minst hver kveld - husk at de kan krype rundt ganske lenge og lete etter et bra sted å bite seg fast, og de liker særlig godt mørke, fuktige steder med hudfolder (go figure...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...