Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre som ikke bruker tiden med OS på å skaffe seg feks. utdanning? Utrolig dumt!

Anbefalte innlegg

Går hjemme med barnet/a og mottat OS, bruker ikke tiden på utdanning. Passer på å få en ny unge når 3 år er gått og det stilles krav til aktivitet. Unngår nav, og suller hjemme.. Er det ingen som fatter konsekvensen det har når pengene tar slutt? Man kan ikke fortsette å lage nye unger resten av livet. Hva når man blir gammel og har nada pensjonspoeng og blir minstepensjonist?

Egentlig mener jeg folk får leve livene som de vil, men det er utrolig dumt å ikke bruke en kjempemulighet til utdanning og god jobb når man får servert det på sølvfat.

Brødhuer - eller???

Fortsetter under...

Du skjønner at de skal gå på aap når os går ut, og så søker de uføretrygd pga en lettkjøpt psykisk lidelse de har utviklet pga marginalisering i samfunnet. Slik ordner de seg på en slik måte at de og barna de produserer blir forsørget av det offentlige alle sine dager.

Det jeg synest er idiotisk er når sjangsen på utdanning bli brukt på sånne idiotiske utdanninger som, legesekretær, hudpleier, etc.

Man har fire år man kan bruke, hvorfor ikke satse på noe som gir over minstelønn?

Hehe, joda... Men det er jo ikke akkurat lukrativt i fht utdanning og god lønn?? Skjønner ikke at de gidder satse på 150- 200.000 året når man kan få 400.000!

Annonse

Jo, jeg gjorde det! Var akuratt arbeidsledig og fikk ikke opptjent penger til permisjonspenger. Så jeg begynte på skole da barnet mitt var 9 mnd, fordi jeg da hadde sjansen. Mottok OS hele det skoleåret, og mottok faktisk OS hele læringtiden etter det skoleåret, samtidig som jeg fikk lærling-lønn. Er KJEMPE gode ordninger for lærlinger-studenter som har krav på OS.

En får faktisk utrolig mange penger, så masse at jeg ikke tørr si det høyt !

Men syns det er kjempe leit at alenemødre skal få så jævli mye støtte, men at viss man er så "uheldig" å ha samboer og ikke opptjente foreldrepenger, så får man ikke noe støtte! Det er mange plasser en kunne fordelt støtten litt bedre!

Men jeg setter en stor takk til Nav, for at jeg har kunne gitt mitt barn en kjempe god oppvekst pga all støtte vi har fått, og at jeg selv har fått meg den fag-utdannelsen jeg alltid har drømt om.

Jeg skal skrive 35 sider om det temaet til våren :) men da med mest fokus på lovverket, det er idiotisk og sponse mennesker til å gå alene hjemme i 3 år når vi vet hva langtidsledighet gjør med mennesker.

Slik jeg har skjønt det er det ingen krav nav kan stille disse 3 årene... Synes du har valgt et spennende tema for oppgaven din. Men jeg tror ikke de som gjør dette er klar over hvilke konsekvenser det får for pensjonspoeng etc. senere. De gjør seg selv til minstepensjonister - med nav sin velsignelse..

Hi

man får jo pensjonspoeng så lenge man har barn som er under 7 år. og minstepensjonist skal litt til for å bli for de som er unge i dag. men jeg syns jo det selv er vanskelig å motivere mennesker når jeg har de inne på samtale når jeg ikke har noe å straffe med. de på dagpenger stopper man jo pengene til om de ikke møter på tiltak og slikt, mens med enslige forsørgere så har man ikke noe slike virkemiddler.

og det er jo uheldig, samtidig så er det ofte en grunn til at de som ikke gjør noe, ikke gjør noe. men det betyr på ingen måte at jeg syns reglene er utformet formålstjenlig ut i fra dagens samfunn.

jeg gleder meg til å skrive om det :) å håper at det blir bra... hehe

Jeg har vært hjemme med os i 2 år nå. Et år med os + permpenger og et år med kun os. Fikk ikke barnehageplass og har ikke hatt noe valg da dagmamma ikke er å oppdrive.

Har fått plass fra 1-september og skal ut å søke jobb nå. Men som alenemamma uten barnehageplass / dagmamma så har man ikke så mye valg, dessverre. Så det er ikke alle som går hjemme kun for å late seg og suge penger ut av felleskassa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...