Gå til innhold

Kan banrehagene bare stenge uten videre hver eneste gang det er mulighet for langhelg??

Anbefalte innlegg

Nå er det jo himmelspretten på torsdag, og flere av barnehagene har da stengt på fredagen. Nå har ikke jeg min lille i bhg ennå, men jeg synes det er rart om de kommunale barnehagene bare kan stenge på fredagen som er en vanlig hverdag. Tenker på alle som ikke har muligheter til fri, eller som da må ta fri og taper penger på dette. Man betaler faktisk fullpris for å ha barna sine i barnehagen, og ikke er jeg sikker på om den ene dagen trekkes heller. Andre kommunale instanser må jo holde åpent på fredag, så hvorfor kan barnehagen holde stengt? Det er ikke snakk om planleggingsdag heller, da ansatte skal ha fri - langhelg...

Er dette i det hele tatt lov? I tilfelle hvilken lovhjemmel gir adgang til noe slikt da?

Fortsetter under...

Annonse

i barnehagen jeg jobbet før hadde vi alltid stengt den fredagen etter himmelsprett.. Barnehagene skal i løpet av året ha 5 planleggingsdager. vi brukte lørdager til dette og kunne dermed ta fri den fredagen.. da vi hadde avspasering for den lørdagen vi tidligere hadde brukt. dette er veldig vanlig.

Som sagt- ikke planleggingsdag. De skal ikke på jobb! Hadde det vært planleggingsdag hadde det vært greit nok. Ja, så barnehagen har rett til å stenge slik at de ansatte får fri og langhelg da?? Det synes jeg faktisk er ganske så drøyt...

Hi

Synes egentlig ikke noe om det. Det får store konsekvenser for noen familier det der. Noen blir tvunget til å ta fri fordi de ikke har noen til å passe, noe som koster en en del penger.

Er det regler for hvor mange dager barnehagen skal ha åpent i året da?

Barnehagen til yngste (privat) har åpent i påske, sommerferie (2 uker stengt i juli), romjul osv dersom noen trenger barnepass i disse periodene. Har inntrykk av at en del kommunale barnehager (og sikkert private også) stenger i både romjul og påske, men jeg har aldri tenkt på at det er noe galt i det. Skolebarna har jo fri i både høst- og vinterferie i tillegg... Men da er jo sfo oppe da...

Jeg ser slik på det at man vet om disse fridagene leeeenge i forkant, og dersom det er et problem å få fri fra jobb etc, så er det faktisk mulig å skaffe barnevakt til disse dagene. F.eks noen andre foreldre i barnehagen.

Jeg tror ikk ehun vet hva hun snakker om. Det er ikke mange kommunale barnehager som bare stenger for å få langhelger, om noen. Hvis det derimot er nedfelt i barnehagens vedtekter at de stenger ved inneklemte dager kan de selvsagt gjøre dette.

Annonse

Sikker på at det ikke er planleggingsdag ?

Her (Bergen) holde alle skoler og ihvertfall kommunale bhg stengt den dagen på grunn av planleggingsdag. SFO har også den eneste planleggingsdagen sin ila året, på denne dagen.

Det samme gjaldt i fjor.

Det kan da godt være planleggingsdag selv om de ansatte ikke skal på jobb!! Barnehagene har anledning til å stenge et visst antall dager i året pga planleggingsdager. Om barnehagen velger å avholde planleggingsaktivitetene på kveldstid, så de ansatte kan avspasere selve planleggingsdagen er det selvsagt opp til dem! Det spiller uansett ingen rolle for foreldrene, stengt hadde barnehagen vært uansett.

Du synes ikke noe om planleggingsdager generelt, eller var det dagen etter Kr.Himmefart spesielt som var problemet?

Grunnen til at barnehagene legger planleggingsdagene nettopp til slike inneklemte dager er for å ramme færrest mulig. Skolene har stengt, så mange foreldre må ta seg fri uansett fordi de har skoleunger som skal være hjemme, mange tar seg uansett en fridag for å få langhelg, og på den måten så er det ikke så mange som må ordne seg bare fordi barnehagen har planleggingsdag.

Der jeg jobbet før hadde vi alltid planleggingsdag en lørdag i April, slik at også vi som jobber i barnehage skal ha muligheten til å ha fri en langhelg med familien. Derfor var det ingen ansatte i barnehagen disse dagene. Det la selvfølgelig alltid noen merke til og derfor startet det alltid rykter om at planleggingsdager var kamuflerte fridager, og vi hadde sure foreldre på døra på mandag. At vi hadde vært på jobb fra 8-16 på en lørdag var det snodig nok aldri noen som så...

En annen ting er vel at dere har da vel fått utdelt en årsplan ? Der viser det jo alle dagene bhg er stengt, og kan planlegge utofra det ?

Dette er vel ikke noe man plutselig får vite uka før ?

Dette er faktisk en interessant debatt.

Det er nok mange barnehager som lsr en slik inneklemt dag som førstkommende fredag, være planleggingsdag og det er i grunnen greit nok...

Jeg jobber i skolen og vi avspaserer den dagen noe som fører til at elevene også får fri..

Forskjellen på skolen og barnehagen er at skolen er lovpålagt å tilby skole x-antall dager i løpet av et år, mens en barnehagen ikke har samme rammene.

Barnehagen er jo også noe man betaler for så jeg lurer egentlig på om det faktisk er lovå avspasere personalet og stenge barnehagen med den begrunnelsen..

Alle barnehager, kommunale og private, har vedtekter som sier noe om antall planleggingsdager og andre dager bhg. er stengt. Disse vedtektene godtar man ved å skrive under når man får plassen.

Mange jobber inn planleggingsdager på kveldstid eller i en helg slik at personalet får et gode i form av en langhelg.

At planleggingsdager er unødvendig er jeg sterkt uenig i. Jeg jobber selv i bhg. og min ukentlige arbeidstid er bundet opp i tid sammen med barna med unntak av 4 timer i uka ubunden tid som brukes til daglig planlegging og faglig ajourføring. Som ped.leder har jeg altså noe planleggingstid, noe assistentene ikke har. På planleggingsdager er hele personalet samlet og gir oss en unik sjanse til å drøfte ulike spørsmål, bli enige om pedagogiske planer og en sjelden gang få påfyll i form av felles kurs. Dette er altså tid vi trenger for å kunne utføre en kvalitativ god jobb med barna.

Og bhg. er først og fremst en pedagogisk institusjon med stramme føringer og krav til innhold, noe som krever at personalet får tid sammen til å legge gode planer.

Dersom man trenger en oppbevaringsplass til barna sine mens man selv er på jobb anbefaler jeg dagmamma!

Jeg jobber i barnehage, og vi har planleggingsdag på fredag. Men vi avspaserer fordi timene på denne planleggingsdagen har vi allerede arbeidet inn på kveldstid... Så for foreldre og barn er det jo det samme om vi er på jobb eller ikke på fredag... Vi har gjort jobben vår, og vi har "bare" 5 planleggingsdager i året.. Og de blir foreldre gjort oppmerksom på ved oppstart av barnehageåret. Så jeg ser ikke det store problemet..

Hva private barnehager gjør, vet jeg ikke.. men kommunale stenger ikke bare for å få langhelg... Man har planleggingsdag!

Vi har jobbet inn denne dagen ved å ta to kveldskurs med ekstrern foreleser som IKKE kunne jobbe denne fredagen... så sånn løste vi dette...

Det er mer irriterende at barnehagen og sfo velger å stengt på forskjellige dager!

16 mai var skolen og sfo stengt, 20 mai var barnehagen stengt, og nå til fredag er skolen stengt, mens barnehagen er åpen. Barnehagen er dog stengt en mandag om 2 uker igjen.

SAMKJØRING er noe dritt!

Så for vår del er det bedre at de velger langhelger, men da kan de jo gjøre det samtidig. Det er dumt å måtte bruke 10 dager i året bare fordi barnehage og sfo ikke snakker sammen.

At de ansatte ikke er på jobb er jo ikke noe nytt. Dette er jo jobbet inn tidligere, ved ymse anledninger. At de ikke nødvendigvis har jobbet 7.5 time overtid for å få avspassere, det er jo en annen sak ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...