Sing Skrevet 29. mai 2011 #1 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg fikk i går en kraftig frarådning fra min svigermor om å la vår 3-åring oppleve hjemmefødsel. Det ville bli traumatisk for henne, mente hun. Jeg sa tydelig i fra med en gang at jeg ikke ville diskutere temaet dersom hun skulle komme med råd eller frarådninger. Hun har ingen erfaring eller kunnskap om emnet. Jeg er veldig glad i min svigermor og vi har et veldig godt forhold. Men dette var et overtramp. Jeg sa senere til henne at hun gjerne kan stille sprøsmål eller snakke om dette, men at vi ikke vil har råd eller frarådninger fra andre enn fagfolk eller andre med erfaring. Det var jeg ganske fornøyd med.... Tror hun tok hintet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143276330-hvilke-reaksjoner-f%C3%A5r-dere-fra-den-%C3%B8vrige-familien/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
karolineb Skrevet 29. mai 2011 #2 Del Skrevet 29. mai 2011 Det er flere i familien og flere venninner som reagerer når jeg sier at vi planlegger hjemmefødsel, men jeg blir ikke skremt av den grunn. Når du sier at du vil ha med 3-åringen så er jeg veldig usikker på om det er lurt?? Vi har selv to barn (3 og 4,5) og jeg tviler på at vi kommer til å ha de der under selve fødselen.Er det noen fagfolk som sier at det er greit å ha med så små barn?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143276330-hvilke-reaksjoner-f%C3%A5r-dere-fra-den-%C3%B8vrige-familien/#findComment-143278665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sing Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 30. mai 2011 De jeg har kontakt med som har gjort hjemmefødsler har hatt barnevakt hjemme, altså er barna i huset. Det har jeg lyst å gjøre også. Det er noen veldig fine fødselshistorier med barn tilstede som virker veldig naturlig. De står jo ikke nødvendigvis og kikker inn mellom beina, men de er gjerne en annen plass i huset. Spiser, leker. En histoie jeg leste fortalte om pappaen og dattera på 3 som danset på fødematten rett før barnet kom. Det er bare naturlig tenker jeg. Men det handler vel aller mest om at det ikke er greit å få formaninger fra folk som overhodet ikke har peiling eller erfaring på dette. Som du sier så er det fagmiljøet og folk med erfaring som jeg ønsker å forholde meg til. Som i de fleste emner synes jeg det er ok å forholde seg litt ydmyk dersom en faktisk ikke har kunnskap om noe. I forkant av sin formaning fortalte min svigermor som sitt andre barnebarn på 6 som hadde sagt at hun ikke ville har barn fordi det var så vondt. Dette barnet har aldri vært med på en fødsel, og det kan vel godt hende hun har vrangforestillinger om dette. (Det er nok ikke noe alvorlig- hun er en sunn frisk jente.) Kanskje hun faktisk hadde hatt et annet forhold til fødsel og barn dersom hun hadde fått opplevd det på en naturlig måte i hjemmet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143276330-hvilke-reaksjoner-f%C3%A5r-dere-fra-den-%C3%B8vrige-familien/#findComment-143279477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2små,rosa&blå Skrevet 30. mai 2011 #4 Del Skrevet 30. mai 2011 Føler jeg ble mye motarbeidet i starten mtp. hjemmefødsel, men det kom seg etterhvert da de det gjaldt satt seg litt mere inn i hva det vil si og føde hjemme og hvor trygt det faktisk er om omstendighetene ligger til rette for det. Jeg skal ha min 2 år gamle datter hjemme om jeg blir så heldig og få føde hjemme. Men hun ska selvfølgelig ikke se de "dramatiske" sidene av det og skal da ha med sin mormor som barnevakt (-: Og om jeg føder på natten sover hun jo. Kommer ikke til å vekke henne da for å "vise" henne fødselen. Tror det er litt enklere og ha med små barn på fødselen en de som er litt større. Men dette kommer jo også veldig an på barnet. En veldig oppvakt og hyggelig gutt i barnehagen på 6 år er veldig interresert i magen, babyen og fødselen, og vi snakker mye sammen om dette hver gang jeg leverer lillejenta mi. Han har en slik type personlighet som jeg ville anta ikke ble traumatisert av og se deler av en fødselsopplevelse. Barn er jo veldig forskjellige når det kommer til å snakke med de voksene og sette seg inn i "vårt" (altså de voksenes) perspektiv på ting. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143276330-hvilke-reaksjoner-f%C3%A5r-dere-fra-den-%C3%B8vrige-familien/#findComment-143282468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elias30 Skrevet 3. juni 2011 #5 Del Skrevet 3. juni 2011 Vi har valgt å ikke si noe med tanke på tilbakemeldinger som vi forventer ikke kommer til å være noe særlig positive. Har et vennepar, samt lege som er klar over at det blir hjemmefødsel i august om alt ligger til rette for det, dem er positive:-) Har hatt nok i svangerskapet av formeninger og overtramp med tanke på klapping av mage og diverse så jeg har ikke orket å ta kampen om å forsvare hjemmefødselen, men gjett om det blir en overraskelse når vi forteller at alt gikk bra og at det ble en fin opplevelse....det gleder jeg meg masse til:-) Lykke til dere andre der ute som planlegger hjemmefødsel:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143276330-hvilke-reaksjoner-f%C3%A5r-dere-fra-den-%C3%B8vrige-familien/#findComment-143292746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla med tre små Skrevet 3. juni 2011 #6 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei! Da vi bestemte oss for at nr to skulle bli født hjemme, møtte vi endel skepsis i starten, men det ga seg etterhvert. Nå, etter å ha født hjemme to ganger, føler jeg tvert i mot at flere i vår omgangskrets er blitt positive til hjemmefødsler. Mht om søsken skal få være med på hjemmefødselen eller ikke, så kan jeg jo fortelle at hos oss fikk eldstemann på 4 år komme inn med det samme babyen var ute, og mens navlestrengen fremdeles pulserte. Vi opplever at han vokste veldig på erfaringen, han snakker mye om hvordan babyer blir født, og ikke minst; Han har knyttet et utrolig sterkt bånd til "sin" baby! Det kommer sikkert veldig mye an på personligheten til barna hvordan de reagerer på en fødsel, men er de godt forberedt på hva som skal skje på forhånd, ser jeg ingen grunn til at de ikke kan få være i nærheten under en fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143276330-hvilke-reaksjoner-f%C3%A5r-dere-fra-den-%C3%B8vrige-familien/#findComment-143294781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå