*LillaMeg* Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Jeg har en liten gutt på 13mnd, og vi sliter så med søvnen hans. Han våkner for å leke nesten hver natt i 1tiden, og holder da på til ca.3. Det ble bedre etter at vi flyttet han på eget rom, men er fortsatt netter der han våkner. Nå har han begynt å våkne 05.30. Og vil gjerne stå opp da. Prøver å dra det ut til kl.7, men han sover som regel ikke.. Leker mer i senga. Kan jo ikke tvinge han til å sove. Føler at vi er i en dum sirkel, for når kl. Er 7 så er han så trøtt at han da vil sove og sover gjerne en og halv time. Må innrømme at jeg har latt han sove da, for sover selv og.. På dagen sover han 1time 2ganger. Vi har lystette gardiner, eget rom, allerede kuttet ned på dagsøvnen.. Men det funker ikke.. Noen tips, eller må vi bare godta at morgen starter kl. 05.30? Han legger seg forresten 19.00 uten problemer for da er han stuptrøtt og sovner med en gang. Blir det lengre blir han overtrøtt. Men burde vi legge han senere?
mollabell Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 Hei Synes det er litt vanskelig å komme med så mage konkrete tips, eller svare på hva som er rett og galt. Men kan fortelle litt om hva vi har gjordt. Min er 15 mnd, har slitt med søvnen fra han var ca 6 mnd (eller slitt og slitt, de sover jo som regel ikke hele natta før de blir 2 år...i følge en barnebok jeg har) Han har som din våknet mye om natta og tidlig på morgenen. Når han var ca 10mnd kjørte i en "sovekur" dvs vi satt inne hos han, men snakket ikke og løftet han ikke opp, holdt på i en mnd og det hjalp ingen ting....helsesøster sa vi skulle prøve igjen om en stund, prøvde igjen når han var 13 mnd, da funket det etter to netter, og plutselig sov han hele natten gjennom...men, da våknet han halv fem, og ville opp. Så det jeg gjorde, var å stå opp. Holdt på sånn i ca tre uker, også begynte han å sove til kl 6. Sånn har det vært siden. Sef hender det innimellom at han våkner på natta, eller tidligere om morgenen, men nå er det heldigvis unntaket. Har også tenkt på å kanskje legge han litt senere (jeg er et b-menneske og sliter enormt med å stå opp kl 6...) men alle jeg har snakket med sier at de våkner like tidlig uansett. Veit ikke om det var noe hjelp... Jeg har rett og slett begynt å tenke litt sånn at det ordner seg sikkert etter hvert, man hører liksom hele tiden om alle disse som har barn som sover hele natten og gjerne til kl 8, sånnt har jeg sluttet å høre på. De jeg kjenner som har barn, har det ikke sånn, men alle sier at etter som de blir litt eldre (over 2) så pleier alle sånne søve ting å ordne seg av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå