Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Har lenge vært skjelven på hendene ( i større eller mindre grad over maaaange år). Har nå også begynt å få skjelvinger i hodet. Dette er veldig plagsomt, og hemmende. Det blir verre hvis jeg er stressa og/eller nervøs og i forbindelse med fysisk aktivitet. Skal til utredning hos nevrolog etterhvert. Vet at betablokkere kan være effektivt mot dette, men kan ikke begynne med dette nå som jeg er gravid. Noen som har samme problem eller vet noe om det?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 Deter vel sjelden at det er Parkinson i så ung alder. Hadde legen mistenkt det ville det nok ha blitt fortgang på utredning. Det kan være muskulært. At du ubevisst spenner musklene så kraftig at de dirrer - som en pianostreng. Men det er jo litt rart at det gradvis sprer seg. Jeg kjenner noen som har en arvelig lidelse som innebærer skjelving. Det er ike noe annet utover det, men de skjelver veldig i hendene og litt i nakke. Jeg tror dette er en ganske sjelden genetisk lidelse. Håper du snart får svar. jeg ville ha presset på nevrologisk undersøkelse så du slipper å sitte og grunne på hva det kan være. Det finnes også private alternativer innen nevrologi, dersom ventetiden blir for lang på offentlig sykehus.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #4 Skrevet 29. mai 2011 Takk for svar. Det er neppe Parkinson pga. ung alder og at skjelvinga da er mer "rykkvis" (vanskelig å forklare, men dette er i følge fastlegen) Ja, det er nok såkalt familiær tremor (skjelving), har en bror med skjelvende hender, + tante og noen av søskenbarna til min far, men ikke foreldre eller besteforeldre. Problemet er at det økt veldig siste ukene/månedene. Har startet behandling hos fysio (massasje) pga. veldig stiv nakke/skuldre, og går også til kiroprkator.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Du får nok ikke beta blokkere så lenge du er gravid, men etterpå kan det være til hjelp mot familiær tremor/essensiell tremor.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #7 Skrevet 29. mai 2011 Rykkvis - vil det si at du får korte rykninger, ikke vedvarende skjelving? Jeg hadde det slik i en periode da jeg ferdigstilte hovedfagsoppgaven min. Når jeg fikk slappet av og spent av gikk det over etter en tid. Parkinson har dessuten mange andre symptomer, som blant annet stivhet i kropp og sakte bevegelser. Anonym over
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #8 Skrevet 29. mai 2011 Dine symptomer kan høres ut som det min mor har. Hun har noe som heter dystoni. Kan det være det samme du har?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #9 Skrevet 29. mai 2011 Skjelvinga i hodet kommer mest i enkelte stillinger, som jeg da prøver å unngå, noe som sikkert fører til at jeg blir enda mer anspent/stiv i nakken. Håper på at fysio + nedstressing kan hjelpe, selv om jeg egentlig ikke er spesielt stressa for tida... Dystoni ja - har hørt om det - hvordan arter det seg for din mor? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå