Gå til innhold

Ikke spise spekemat??

Anbefalte innlegg

Hm, enestre skår i gravid-gleden til nå er det jeg leste lenger ned på siden her om at helsemyndighetene fraråder gravide å spise spekemat! Jeg som elsker spekeskinke!

Dette fikk jeg ikke med meg forrige gang jeg var gravid (09). Har de endret anbefalingene? Eller kanskje jeg bare ubevist overså akkurat det rådet...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143275903-ikke-spise-spekemat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rådene er ikke endret. Fikk min første i -05, og rådene var der da også. Men siden så mange ikke forholdt seg til dem, så har de presisert rådene og også skrevet ned blant annet salami siden mange ikke ville innse at det er spekemat.

Det er forøvrig mange som sier at det går greit å spise spekemat om man bare fryser spekematen et par dager. Det stemmer IKKE! Toksoplasmose overlever ikke frysingen, men listeria overlever og blomstrer. Det eneste som er godt nok er å gjennomsteke kjøttet.

Takk for svar .

Da får det bli sprøstekt serranoskinke på meg de neste månedene :) Men jeg må jo si at jeg har aldri i mitt liv blitt matforgiftet og jeg har reist mye, så jeg tror jeg har godt forsvar. Også har de jo funnet e-coli i agurk og salat i Tyskland nå så ingenting er garantert trygt...Sjansene for listeria er nok mikroskopiske, men det er vel veldig ille dersom man skulle bli rammet.

Det er nettopp det. Listeria fører veldig ofte til abort hvis man skulle være så uheldig å få det i seg.

Faktum er at sjansene ikke er så mikroskopiske som folk tror. De fleste kjøttforedlingsbedrifter har for eksempel småproblemer med listeria i perioder, men det er heldigvis gode overvåkningsprogrammer de fleste steder, så det blir gjort noe med med en gang.

Noe de fleste ikke tenker på: Spesielt kylling og kalkunpølseprodukter bør ikke spises rett fra pakken hvis man er gravid (tenker på grillpølser, middagspølser osv) da produsenten ikke håndterer det som produkter som skal spises ubehandlede, men der imot går ut fra at alle varmebehandler før de spiser. Vet ikke med dere, men jeg synes det er godt å spise kalde pølser rett fra pakken.

Jeg har spist, skinke, salami og har drit lyst på spekeskinke med mammas poteter i hvit saus i sommer! :(

Hva kan man liksom spise? Blir helt svett jeg altså! Trodde man bare måtte passe på sånn som muggost, myke oster liksom og rå fisk, rått kjøtt osv...

Og nå kan vi ikke spise grillpølser heller??

OMG.. jeg kommer til å sulte :D

Det er rart man får så lyst på alt som er forbudt! :S

Annonse

Men det er jo nettopp det Varulven sier - at det gjelder dersom man liker å spise pølsene rett fra pakken. Dvs ikke oppvarmet på noen måte. Er ikke å være hysterisk, men en helt grei opplysning for de som liker å spise pølsene sine slik....

Ja, saken er nemlig den at mange tror det er helt i orden å spise kalde pølser, eller forstekte hamburgere uten noe mer varmebehandling.

Det var derfor jeg skrev det, ikke for å ødelegge kosen for folk.

Og den saken jeg fant frem gjaldt Finsbråten, og det ble oppdaget i tide så de kunne trekkes tilbake. Det viser seg at problemstillingen er enda mer aktuelt for kyllingkjøttprodukter, men der har pølsen ofte vært spist før påvisningen er gjort. Og da er det jo lite vits å gjøre oppmerksom på det.

Annonse

så lenge maten er varmebehandlet kan vi spise det meste kjøtt. spør heller jordmor enn å lese noe som en overhysterisk jente/dame har skrevet på nettet. Så mye tull som romstrerer rundt på internett.

Bruk sunn fornuft, spør jordmor/helsestasjon og søk heller opp seriøse sider på nettet fremfor tilfeldig side på google.

Jeg synes det er litt hysterisk. Selv har jeg spiste bittelitt spekemat (ikke spekeskinke, men spekepølse) i et selskap. Jordmoren min sa at det skulle gå fint. Hun visste at det var nevnt på Matportalen. Men hun mente at så lenge man ikke spiste så mye av det, så gikk det bra. Man kan jo bare tenke på før i tiden. Da spiste de jo det aller meste mens man var gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...