Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

tulla mi på ca 6,5 mnd har fått hjemmelaget grønnsaksmos hver dag i ca 1 uke. Hun liker det absolutt ikke, men jeg har fått i henne noen små skjeer hver dag. Hva gjør jeg....fortsetter å prøve og satser på at hun liker det etterhvert? Lager en ny grønnsaksmos som smaker anderledes? Kjøpe ferdige grønnsaks/middagsglass på butikken?

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen råd vedrørende dette? Eller hadde jeg for kjedelig overskrift kanskje?:)

Skrevet

Her har d fungert fint å blande egen mos med halvt middagsglass.

Da har hun spist godt :)

Skrevet

Jeg ville laget noen andre smaker først. Hva har du prøvd til nå?

Har funnet ut her i gården at brokkoli og basilikum ikke er minis favoritter.

Ellers er det jo bare å prøve og gi fra glass, kanskje jenta di liker det :)

Skrevet

Jeg tror jeg hadde bytta type grønnsaksmos. Enten bytta oppskrift eller kjøpt noen glass i butikken for å prøve ut. Så kan du eventuelt teste ut denne første mosen du gir nå ved en senere anledning. Kanskje hun ombstemmer seg om smaken etter en tid ;)

Det finnes mange bra oppskrifter på diverse nettsider. Ta en liten google runde så er der sikkert mye snadder til den lille jenta di.

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Jeg lagde en ny grønnsaksmos med litt færre grønnsaker oppi (kun søtpotet og gulrot). Jeg droppa oljen, og moste det heller med en del av kokevannet. Dette falt godt i smak:-) Hun likte det ekstra godt når jeg blandet det med litt naturell grøt. Har også blanda med litt mme. Lurer op om det kanskje var brokkolien som ikke falt helt i smak første gangen. Men det er vel bare å prøve seg litt fram. Er det noe spesiell grunn for at man skal ha olje i så mange av disse babymatoppskriftene?

Skrevet

høres ut som om du har funnet en god løsning.. :)

Samtidig: husk at det sies at man må prøve en matvare opptil 15 ganger før man virkelig kan gi opp - for det kan ta laang tid og mange forsøk før de godtar smaken, konsistensen osv.. :)

Snuppa her likte ikke banan (hun nærmest grøsset når hun fikk det i munnen), men etter iherdig prøving i 2 uker så synes hun nå det er godt :)

Så ikke gi opp brokkoli helt - prøv igjen senere :)

Brokkoli blandet med søtpotet (og etterhvert laks og hvitløk) er favoritt her i huset i hvert fall :)

Jeg vet ikke sikkert angående oljen, men jeg ser for meg at det er ekstra næring (sunt fett osv..)

Skrevet

Åja, det høres jo fornuftig ut med oljen. Ah...Banan! det er viktig at barn liker, for det er jo såååå enkelt å ta med på tur. Jeg må sette igang med bananøving! Ja, jeg vet...jeg prøvde vel over 10 dager på rad med sviskemos.....nå digger hun det! he he.

takk takk:)

Skrevet

Det er anbefalt at man begynner med én og én grønnsak og ikke blander før de har smakt en del typer hver for seg. Det er både for å avdekke evt reaksjoner på grønnsakene, men også for at barnet skal få bli kjent med smakene. Jeg ville prøvd det først. Bruk også grønnsaker som vanligvis er bedre likt av barn, søte grønnsaker som gulrot og søtpotet pleier å være en suksess.

Skrevet

Ja, det var nettopp den feilen jeg gjorde. At jeg blandet for mange på en gang. Når jeg blandet med kun søtpotet og gulrot ville hun ha det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...