Gå til innhold

Noen campere her som kan komme med noen tips til amatørcampere?;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på å kjøpe oss campingvogn/bil, men det er jo et hav av merker til salgs på finn. Noen som har tips til hvilke merker som er bra og hvilke vi bør styre unna? Hvilke merker er det som blir sett på som "best"?:)

Fortsetter under...

Skrevet

Dersom dere ikke skal ligge fast noen sted med vogna anbefaler jeg ikke Hobby. Det er en klart billigst og finest vogn,men også veldig dårlig kvalitet. Hvis den blir kjørt rundt med vil ting fort henge og slenge. Skal man derimot ligge fast på en plass er det sikkert ei grei nok vogn. Bjølseth, Burstner, Kabe,polar,Dettlefs er vogner som regnes for å være gode vogner. Adria tror jeg også er ganske bra,nokså billig sånn som Hobby,men litt bedre kvalitet. Har Dettlefs selv,og er kjempe fornøyd!

Lykke til! Det er gøy med campinglivet!

Skrevet

Først må dere finne ut hva som er viktig for dere på camping.

Bobil egner seg best for dem som vil kjøre mye, ligge kun få døgn på samme sted før de drar videre. Når du først har parkert og installert deg er det ikke bare å ta bilen til butikken. Men, jeg savner bobilen vi hadde, for det var en herlig frihet å reise rundt i den.

Skal du kjøpe bobil må du sjekke at den ikke har for stor egenvekt. Det trengs en del utstyr på tur, og utstyr veier ofte en del kilo. Det har vært mer fokus på overvekt på bobiler i det siste, så det er viktig å ikke overstige totalvekta.

Vogn egner seg for dem som ligger på samme camping over litt tid. Du bruker mer tid på å installere deg, med fortelt ol, så når du først har satt alt opp vil du bruke noen dager på stedet. Du har da bilen tilgjengelig for å farte rundt i området.

Ved kjøp av vogn er det viktig å vite at du har lov til å kjøre vogna. Kjøper du ei stor vogn kommer du fort over 3.500 kg-grensa, skal du over den må du ha BE på førerkortet. Du må også sjekke at du har lov å trekke vogna med bilen din, vogna må aldri være tyngre enn bilen.

Vår erfaring er at stor vogn gir få døgn på veien, for det er litt mer styr å ha med seg. Hvis vi skal ha ny vogn vil vi velge en liten kjørevogn. Skal du derimot ha vogna stående fast på ett sted spiller størrelsen liten rolle.

Skrevet

Tuuusen takk for svar!:)

Skrevet

Men med campingbil, så holder det vel ikke med vanlig førerkort? Ganske uvitende her.. (Ikke HI)

Skrevet

Mitt råd er å sky det som pesten!! IKKE finn på det!! himmel....et liv med joggebukse og crogs.... uff....

fnis...! lykke til..men dette livet er ikke for alle... Har dere testet det ut før dere kjøper? Lei en vogn en sommer og test det ut for å se at hele familien trives med det... Det kan bli trangt og vått om det er en typisk norsk sommer for å si det sånn..Noen elsker dette livet, andre synes det er pyton....

Annonse

Skrevet

Har nå bodd ei uke i ei Polarvogn aleine med to unger, uten fortelt. Har vært MYE regnvær, men det har gått greit. Tegnesaker, filmer, noen småleker til å bruke på gulvet, noen spill og en god posjon tålmodighet så går det :)

Mine små er 2 og 4 og relativt aktive...

Skrevet

Anbefaler dere å leie eller låne en for å prøve først .-) Det skal vi også gjøre i sommer. Så får vi se hva vi skal kjøpe selv etterhvert. Vi skal låne en campingbil.

Skrevet

Dersom dere skal kjøre rundt, så vurder hvor mye dere vil ha å "drasse" med dere. Større plass betyr også mer styr med kjøring.

Skrevet

Hei! :)

Vi har en Dethleffs 720 camper 2006 modell, kjøpte den for fire år siden, og er veldig fornøyd. Ganske stor vogn, så den er fin både å ha som "hytte" og til å dra på ferie med. Vi kan dele den av i vårt soverom, barnerom og oppholdsrom, noe som er veldig greit om kvelden og natta.

Broren min sverger til Hobby, og det er vel sånn at man liker best det man selv har!? :)

Kabe er vel det som blir sett på som best, og som ofte er dyrest. Men selv er jeg ikke så imponert av løsninger og design i Kabevogner. Smaken er som baken, man må nesten se på 100 vogner og se an hva som vil passe en selv og sin familie best. :)

Lykke til med campinglivet! :)

Skrevet

Vi har stor vogn,og mannen min sier det ikke er så stor forskjell ang kjøring. Og det er jo MYE bedre komfort. Deilig å slippe å reie opp senga hver kveld. Elsker vogna vår. Køyeseng til ungene på eget rom med dør. Og stor dobbeltseng i tillegg til stor salong.

Gleder meg skikkelig til sesongen begynner!

Skrevet

Campingbil opp til 3.5 tonn kan kjøres på B-førerkort, samme som personbil. Hvis bilen er over 3.5 tonn må du ha C-førerkort.

Skrevet

Ser att ingen andre har nevnt Knaus her å den må jeg virkelig si er blitt vår drømmevogn, den er solid og fin og har en ganske "nyere" innredning enn feks Hobby. Vi hadde en hobby før, men den kunne vi ikke bruke når jeg var høygravid får den var så forferdelig trang, men nå er jeg igjen høygravid og i Knausen har jeg "Danseplass". Det går faktisk ann og hvere en familie på 4 + hund uten problemer.

Så Knaus kan virkelig annbefales...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...