Gå til innhold

Må dra til psykolog, men hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Jeg har trengt psykolog nå i tre år uten å dra til en, begeret rant over da en av mine nærmeste døde brått tidlig i år. Må jeg igjennom tester for å "kvalifisere" meg til psykolog eller kan alle dra? Og hvor mye koster det når jeg er ung, student og lever på trygd?

Og bør jeg være redd for at barnevernet blir koblet inn når jeg har en litt trøblete ungdomsstid med barnevernets hånd strengt over meg? Er nemlig livredd for at de skal komme å hente datteren min fra meg om jeg drar til psykolog siden jeg har angst for diverse ting (ovennevnte) og depresjon. Synes selv jeg tar godt vare på jenta mi, men tror jeg kommer til å bli stemplet siden jeg ble gravid som 17 åring og barnefar ikke er inne i bildet i det hele tatt.

Noen som vet hva psykolog koster og hvordan man går frem? Mandag skal jeg og min datter til legen, vurderte å spørre henne da...

Fortsetter under...

Du går til fastlege, legger frem problemet. Så sender legen evt. en henvisning til DPS(eller psykolog med avtale) om legen finner det nødvendig. Så er det videre opp til DPS og vurdere hvor stort ditt behov er ut i fra det legen skriver.

Eller: du kan oppsøke privatpraktiserende psykologer. Da må du gjerne skrive et brev der du beskriver dine problemer, så vurderer psykologen om han/hun er interessert i å ta deg i behandling.

Det er ingen som får vite at du går til psykolog.

pris for offentlig psykolog er 307kr per time, privat varierer det, men gjerne en tusenlapp per time.

Om du går til offentlig psykolog får du frikort ut året når du har passert 1800kr.

Ventetiden kan variere fra en dag til flere år.

Snakk med fastlegen og be henne henvise deg til poliklinikken ved DPSet (Distriktspsykiatrisk Senter) du hører inn under. Egenandel er på mellom 200-300 kr timen, og blir gratis når du har nådd taket for å få frikort. Du blir ikke stemplet, det er profesjonelle folk du har med å gjøre. Men du, livssituasjonen din har mye å si for din mentale helse, så du vil gjerne bli tilbudt hjelp og tiltak i regi av barnevernet dersom de tror at du kan trenge avlastning eller få hjelp til barnehage og lignende.

Først og fremst: Alt helsepersonell har taushetsplikt, og kan ikke videreformidle noen av de opplysningene du måtte gi til en psykolog. Det eneste unntaket her er opplysninger som tyder på "fare for liv og helse". Det at du er deprimert og har hatt en vanskelig oppvekst er ikke noe som skulle tilsi at ikke du er en god mor til din datter, så jeg kan ikke forstå at det å gå til en psykolog skulle kvalifisere for å melde deg til barnevernet. Det er vel snarere tvert imot. Det å søke hjelp for sine problemer tyder jo på at du har selvinnsikt og tar vare på deg selv, slik at du kan ta enda bedre vare på barnet ditt. Tenker nå jeg da...

For å få gå til en psykolog med refusjonsavtale må du ha en henvisning, så jeg ville definitivt snakket med legen din når du først er der. Du trenger ikke en gang å si så veldig mye om hvorfor du ønsker å få en henvisning til psykolog. Det holder å antyde "de store ramene" rundt problemet ditt.

Når det gjelder pris hos psykolog er jeg akkurat nå litt usikker på det. Det kommer an på om de defineres som en spesialisthelsetjeneste eller ikke. Er det en spesialisthelsetjeneste koster 307 kroner i egenandel hver gang, hvis ikke mener jeg egenandelen blir det samme som du betaler hos fastlegen din. Men tror nok at 307 kroner er svaret her. Uansett så teller disse egenandelene hos en psykolog med avtale opp mot frikortordningen, og du vil jo da opptjene et frikort ganske raskt når du først kommer i gang.

Problemet med psykologer med refusjonsavtale er ventetiden... De aller fleste har lange ventelister og det kan ta en god stund før du kommer inn hos en av dem. Det kan derfor lønne seg å søke frem listen over psykologer med avtale på NAV sine hjemmesider (eller er det Helfo sine sider, litt usikker der) og ringe rundt til alle aktuelle å forhøre deg om ventetid før du gir fra deg henvisningen din til en av dem.

Et lite tips ift å finne en med kort ventetid: Let etter psykologer som nettopp har fått avtalen i boks, eller som har fått utvidet avtalen sin fra 50% til full avtale (el.l.). Da kan det være større sjanse for å komme inn raskt hos denne. ;)

Selv har jeg gått hos en privat psykolog som tar 800 kroner per time. Jeg får ikke igjen noe av de pengene noe sted, bortsett fra muligens på skatten neste år, men det driter jeg langt i. Han jeg går hos er bare helt perfekt og har gjort livet mitt 100% bedre.

Lykke til!

Har de helsetjeneste på skolen du går på?

På telefon 80041004 kan du få oversikt over ventetider hos forskjellige ventetider hos psykologer: http://www.frittsykehusvalg.no/omoss/Om-telefontjenesten-800-41-004-/

Jeg har selv barn og har gått til psykolog lenge og barnevernet har ikke blitt kobla inn. MEN, da jeg ble akutt innlagt en gang (frivllig) så sa de med en gang jeg sa at jeg hadde barn at de måtte sende bekymringsmelding til barnevernet. Da orket jeg ikke snakke med noen der, så dro hjem igjen (dette var på ei barnefri helg, gikk ikke noe utover barna) og noen bekymringsmelding ble aldri sendt.

Du kan selvsagt også få legen til å sende en henvisning til det lokale DPS, slik de andre over her anbefaler. Jeg jobber selv innenfor DPS-systemet i Oslo, men på en ruspoliklinikk. Mitt inntrykk er at det litt variabel praksis på de forskjellige DPSene, i alle fall blant de vi har en del kontakt med her i omeng. Noen steder har de satt en helt syk bestemmelse om at hver pasient får 10 timer hos en behandler, og så er det rett ut, uansett om man har kommet noen vei eller ikke med det som er problemet. Slikt har jeg personlig veldig problemer med å akseptere. Har man et alvorlig problem man trenger hjelp til så holder ikke med 10 timer.

Kanskje du skal få legen din til å sende en henvisning til et DPS, og også be om en som du kan benytte for egen research slik jeg skisserer i mit forrige svar? Om du får tilbud på DPSet før du finner en psykolog selv så kan du jo bare ta imot det tilbudet, og har du allerede begynt hos en annen psykolog når du evt får et tilbud hos DPS, er det lov å takke nei til DPS.

Anonym 23.40

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...