Gå til innhold

5 mnd og håpløs å legge om kvelden, trenger tips!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er stuptrøtt i 19 - tiden, og vi tar da kveldstell og legger henne. Hun sovner da og sover kanskje toppen 1 time, for så å være lys våken. Prøver da først å gi henne smokken og vugge henne, men blir bare sint. Legger meg da å ammer i senga, hun spiser da bra men er fortsatt lys våken og blid. Før pleide hun å sovne ved puppen om kvelden. Enden på visa blir at vi tilslutt tar henne opp og lar henne være våken en stund før vi på nytt prøver med pupp i senga. Spiser litt mer for så å måtte vugges i 10 minutter for å sovne. Da er kl 22.30. Sover da hele natten. Noen gode tips? Virker som hun er "innstilt" på å sovne 22.30, slik har hun vært siden hun var nyfødt!

Alle tips mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette "problemet" hadde vi og på denne tiden, nå er hun 6mnd allerede blitt.

MEN med oss gikk det mye bedre når hun fikk litt vann på flaske i sengen, tok henne ikke opp. Puttet i smukken når hun var ferdig å drikke, så var det natta igjen :)

Da ble kvelden og natta såååå mye bedre for mor og far, på denne måten nattavvente vi og :)

Skrevet

Sånn hadde vi det også lenge. Jenta vår er litt over 5 mnd. Vi løste det med å rett og slett være superstrenge med henne. Kl 19 gikk vi på badet og tok kveldsstell, så litt kos før mat på soverommet. Når hun hadde spist ferdig så var det natt, uansett hva hun mente om saken selv:) Vi prater ikke til henne, og holder henne på det mørke soverommet. Tror jeg gikk og bysset i to tre timer eller noe i starten. Tror ikke det er så lurt å gi opp og la henne komme på stua og leke. Dere må bare ta kampen og holde henne på soverommet uansett hvor lang tid det tar før hun sovner. Etterhvert gikk det bare lettere og lettere. Nå tar det oss to min å bysse henne i søvn. Hun har skjønt at det er natt, og har sluttet å våkne etter kort tid. Siden det er så enkelt å legge henne nå, har vi begynt å øve på at hun skal sovne av seg selv. Ser frem til å kunne legge henne våken i senga,uten byssing og vugging...

Skrevet

Nå aner ikke jeg hvordan hun sovner om kvelden, men her i gården sovner gutten (5mnd og 6dager)bedre hvis han ikke puppes/bysses i søvn om kvelden. De få gangene han skulle sovne på puppen, og jeg legger han i senga så går det ikke lange tida før han våkner, og da tar jeg han aldri opp av senga så lenge han ikke hylgråter!

Prøver alltid å roe han i senga, men! en viktig ting. Hvis baby ligger våken uten å sutre/gråte (kan gjerne skravle litt), så er det kjempefint, da lar jeg han bare ligge og prøver å ikke vise meg innpå rommet.

Noen ganger sovner han av seg selv(wohoo!!), andre ganger så begynner han å sutre etter en stund, da legger jeg meg ved siden av (i min seng som står ved siden av sprinkelsenga, så han ikke ser meg)

Gir han smokken, og holder han i hånden, og veldig ofte må jeg snu han på sida først og da sovner han alltid fortere, mens jeg holder hånden hans mellom sprinklene. Han kan også bli sint hvis jeg bare gir smokk hele tiden, men hvis jeg lar det gå litt tid imellom, så tar han smokken igjen. akkurat som han skjønner at det skjer ikke noe mer, jeg blir ikke tatt opp etc, smokken var visst grei likevel.. hehe :)

Jeg har også brukt en tellemetode som har fungert bra på meg når jeg skal legge han i våken tilstand og han skal "finne søvnen selv"

Det hele gjelder å vente en bitteliten stund før baby får oppmerksomhet på sutringa si, og tellinga er mest for din egen skyld så du skal skjønne at det går ikke så lang tid, selvom det føles som en evighet når man hører baby sutre... :D

Legger han våken i senga, gir smokk, sier natta og går ut.

Tar litt tid før jeg hører lyder på babycallen :) Da venter jeg litt til før å høre om lydene fortsetter...

første gang teller jeg til 40 før jeg går inn å gir smokk. da kan man velge å gå ut igjen, men det er litt tungvint for meg da jeg vet det iikke er mange sekundene før han sutrer igjen, så jeg ligger i senga mi ved siden av så han ikke ser.

Deretter teller jeg til 50 før jeg gir smokk igjen, og deretter teller jeg bare til 60 hver gang helt til han roer seg og sovner. Funker alltid!!:)

Merk: jeg teller litt fort da, ikke sånn sekund telling, hehe... og hvis han begynner å gråte så prøver jeg og trøste og roe han i senga si, stryke og kose og noen ganger synge før han roer seg, og prosessen starter på nytt.. og ofte må jeg holde hånden hans til han sovner (han liker det veldig godt)

Dette ble litt langt men håper det kanskje kan gi deg litt hjelp eller hvertfall noe å prøve ut hvis du vil!!!

Det kommer uansett til å ordne seg, bare prøv dere litt frem, hvis det dere gjør nå ikke funker så kan man prøve noe annet. og sånn vil det bli lenge fremover, en periode funker det, og den neste noe annet. :D

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...