Gå til innhold

manglende selvtillit ang å gå på do... Tips?

Anbefalte innlegg

Gutten vår på nesten tre og et halvt år har det siste året "trent" på å bruke do og potte. Han har selv snakket om bleieslutt og tøffe truser. Han tisser i do morgen og kveld og ved bleieskift.

Men har i det siste begynt å tisse småskvetter i bleien hele tida, ser det ut til. Hadde lenge en hang-up med å ikke tørre å bæsje i do, men klarte å begynne med dette for ca en måned siden. Etter å ha klart dette mange dager på rad, gikk han plutselig å gjemte seg da han måtte bæsje, og ble helt hysterisk da jeg skulle bytte på han etterpå. (lei seg?) Vi har vært veldig oppmuntrende og glade når han har gjort noe i potte og do, og har han ikke klart det har vi stille byttet bleie, og noen ganger sagt at vi gleder oss til at han klarer å bruke do hele tida

Når vi nå snakker om bleieslutt, truser eller vil ta han med på do når han tydelig skal bæsje, blir han enten sint eller tøyser det bort og holder seg.... Han er en frisk og blid gutt, men har nok havnet brått inn i trassalderen siste halve året.. Selv har jeg liksom følelsen av at toget er gått, han var jo mer klar og motivert for dette for lenge siden, var til og med tørr på natta lenge. Noen tips og råd, nå begynner barnehagen også å hinte om at noe bør skje.....

Fortsetter under...

Et godt tips, sånn i utgangspunktet... :) Det var min plan også, helt til han "låste" seg slik jeg fortalte. Han er veldig verbal og vi har snakket om å gå i barrompa når det blir sommer. Men han er såpass smart at når jeg nå forslår dette, skjønner han sammenhengen, og blånekter. Legger seg ned å gråter og hyler, og roper at han fryser, samme hvor varmt det er, og vil ha bleie og klær. Vurderer å la han gråte seg ferdig og se hva som skjer, men kjenner meg veldig slem når han er sånn.... Kan også nevne at vi har hatt klistermerkesystem, men det har bare virket noen dager, også er han likegyldig til det

Har litt lyst å ta bort hele klistermerkesystemet, gjemme trusene og når han spør si: det har jeg lagt bort, for du vil jo ikke slutte.... han er så sta at jeg lurer på om motsatt psykologi er tingen???

Jeg hadde enten fjernet bleien for godt eller tatt bort trusene for en stund.

Jenta mi sluttet meget motvillig med bleie i påsken(3.3 år) Vi brukt opp siste bleie og anonserte at nå var det tomt for bleier og hun skulle få truser istede. Hun tissa på seg tre ganger første dagen, ble rimelig hysterisk og ville ha bleien tilbake... men det var ikke et alternativ. Vi satte henne på do annen hver time og på dag to og utover så gikk det veldig bra.

Har bare hatt et par uhell i etterkant, hadde regnet med mye mer. Hun slet veldig med å bæsje på do, gikk opp til 4 dager mellom hver gang. Vi begynnte med laktulose i sist uke og etterpå har hun bæsjet hver dag uten problemer.

Et alternativ er å ta en pause i do"maset" og begynne på det igjen om noen uker med nytt pågangsmot?

Takk for innspill og tips. Jeg tror jeg heller mot det siste, bestemmer meg (nok en gang) for å ikke snakke om do på noen uker, ta bort plakaten og se hva som skjer. Vi har ferie om en måned, så da gjør vi som med jenta di, ulldott, dersom noe ikke har skjedd av seg selv før den tid. Er jo lov å håpe...... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...