Gå til innhold

Dere som har født:

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette var også min store skrekk og det eneste jeg var redd for før min fødsel, var aldri redd for smerten.

I tillegg gikk jeg 14 dager på overtid, hadde en veldig rask fødsel og fikk et barn med stor hodeomkrets (37 cm). Alt dette skulle jo tilsi enda større fare for rifter eller revning. Men neida! Ikke noe sying i det hele tatt! Slapp helt unna!

Mitt beste råd er å snakke med jordmora og si ifra om dette. Det er viktig at du ikke presser barnet for raskt ut, og hun kan gi deg instrukser. Spesielt når barnet "står i åpningen" trenger mellomkjøttet tid til å tøye seg, da skal du "puste barnet ut".

jeg revnet ikke men jeg ble klippet, og det var bare 3 sting ;) du har ikke så mye å bekymre deg over for det er ikke så ille.

Men så er jo noen sykehus flinkere til å velge å klippe. Det er i allefall mye bedre å bli klippet enn å revne, med tanke på senere problemer.

Jeg vil nesten abefale deg å ta kontakt med fødeavd så de kan notere seg at du heller vil klippes for tidlig enn for sent ;)

innimellom revner man jo ikke selv om man ikke blir klippet heller.

men er jordmor i tvil burde hun velge å klippe.

hilsen barnepleier.

Annonse

Jeg hadde fødseleslege. Han mente at det beste for helingsprossesen var å revne i forhold til å klippe. Bare prøv å lime sammen kantene til et klippet papir i forhold til et som er revnet. De aller fleste trenger noen sting, så revne på en eller annen måte gjør du sansynligvis. Men det er faktisk lite å bekymre seg for.

Jeg sydde 2 pyntesting som de kalte det med nr. 1, og ingenting med nr. 2.

Har heller aldri hørt om noen som syns at revninga var det verste ved fødselen. (bortsett fra de som revner hinsides da). Det er egentlig en liten bekymring tror jeg når du står midt oppi det :)

Det går nok så fint så :)

Jeg har ikke sydd et eneste sting noen av gangene. Men får ganske små barn da. Og ja, jeg og mannen har et fantastisk sexliv, før noen skal komme å påstå at jeg er slapp/vid :) Men jeg skjønner din frykt på en måte for jeg har inntrykk av at de aller fleste må sy. Det jeg derimot ikke skjønner er hvordan du kan være mer redd for det enn smertene..

Dette var også min store skrekk, var mye reddere for det enn for smertene. Kjenner flere som revnet grad 3 og 4. Jeg var redd for problemene etterpå, å ikke ha kontroll på urin og avføring rett og slett, ødelagt sexliv m.m. Jeg var så hysterisk for dette at jeg under fødselen "instruerte" jordmor i å støtte hodet, og rett etterpå gnålte fryktelig for å få svar på om jeg revnet. (Jada, de var helt sikkert dritt lei av maset mitt). Det var en rask fødsel og jeg revnet grad 2. Ingen alvorlig rift, men det ble masse sting "her og der", og det tok et par måneder før jeg synes muskulaturen oppførte seg noenlunde normalt igjen.

Annonse

Jeg revna ikke under fødsel ! Fikk selv velge om jeg ville sy noen pyntesting på skrubbsår som oppsto pga elektroden på babys hode. Disse var riktignok ikke rundt selve åpningen, men lenger oppe. Var liiiivredd for å revne og sy, og sa fra om dette til JM. Fikk masse veiledning underveis, varme kluter samt at hun støtta hodet på vei ut. valgte å sy tre pyntesting, og ble bedøvd med MASSE bedøvelsesspray samt at jeg fikk bruke lystgassen mens hun sydde. Kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kjente et dugg av den syinga, null-niks og nada ! Lå med lystgassmaska å sendte stjålne blikk av den nydelige tulla vår som hilste på pappan sin :) dette går så fint skal du se. Bare si fra om hva du er redd for, og hvordan du ønsker det ! Du kan jo også forsøke å forebygge ved å smøre og tøye med olje før fødsel, samt å lese om pusteteknikker som kan hjelpe deg å puste ut baby mot slutten istedet for å presse, det funka for meg i allefall :) lykke til !

Jeg har en fødsel der jeg revnet mye og der jeg slapp unna med kun to sting. Jeg var redd for å revne med nr. 2 fordi jeg var så plaget med smerter etter nr. 1, så jeg fikk hele tiden beskjed om å ta i under pressriene fordi jeg ville være forsiktig og unngå det igjen. Men det var ikke noe vondere å revne under fødselen enn å bare få en liten rift. Det var satans vondt når hodet stod i åpningen uansett. Revninga merket jeg ikke noe til, alt vare bare en så stor smerte at jeg ikke klarte hverken skrike eller snakke. Gleder meg til neste gang =9

Jeg har opplevd begge deler, har revnet omtrent fra A til Å, men har også født uten å revne i det hele tatt. Tredje fødselen revnet jeg bare littegranne...

Det er virkelig ikke noe å bekymre seg for, vi har godt grokjøtt der nede og en liten rift gror på noen dager. Ikke verdt å bruke negativ energi på, det er mye nok å bekymre seg fot i forbindelse med en fødsel, en rift/revne er ikke noe å snakke om :-)

jeg revna IKKE og fikk bare to skjønnhetssting med nr.1 og ett skjønnhetssting med nr.2.

jeg smurte inn peanøttolje i hele skjeden(all slags olje skal vel egentlig funke) hver dag to ganger dagen fra ca 6.mnd gravid, slik at jeg skulle bli mer tøyelig. om det hjalp vet jeg jo egentlig ikke,men skal jeg en gang ha nr tre er det verdt å gjøre det i tilfellet det hjalp...

lykke til!

Sydde to små sting med første og ingenting med andre.

Mine tips hvis du er redd for dette; smør deg inn med olje (f.eks. jordnøttolje) og masser godt i mellomkjøttet og "baksiden" av skjedeåpningen i 3-4 minutter hver dag fra uke 35.

Gi beskjed til jordmor at du ønsker perineumstøtte ved forløsning dersom det er mulig. Dette er en metode som er utviklet for å hindre at man skal revne.

Det går nok bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...