Gå til innhold

Unger på 3 og 5 som er ute alene...

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente på 6 år som ofte får besøk av noen nabounger (bor 100 meter unna) på 3 og 5. Jeg synes det virker litt rart at faren (for de er hos faren når de kommer hit) ikke har bedre oversikt over hva ungene hans gjør og hvor de er?

Jeg tror ikke han vet at de er her, selv om de sier at han vet det når jeg spør. Kontaktet faren en gang for å si fra at hun eldste var her, men det virket ikke som han brydde seg så mye om å vite det. Selv foreslo jeg at jeg skulle sende melding til han når hun var på vei hjem, fordi jeg ville foretrukket det selv. Det var greit, sa han.

Begynner å lure på om det er jeg som er overbeskyttende... Jeg vil vite hvor min 6åring (akkurat fylt 6) er til enhver tid. Hun får ikke gå avgårde uten at jeg vet hvor hun er og hvem hun er sammen med. Det hadde vært fint å få noen synspunkt på dette:)

Fortsetter under...

Vi har en gutt på 3, snart 4år som får lov til å leke alene ute, men kun rett utenfor huset hvis han ikke sier fra om noen annet. Vi følger med ofte gjennom vinduet, eller går og ut ser etter han. Tror det har skjedd en gang at han har gått et annet sted uten å si fra og da hadde han klatret over gjerdet til naboen, så ikke noe farlig det heller. 100meter bort til en jeg ikke kjenner foreldrene til hadde jeg ikke latt han få lov til. Hvertfall ikke alene, kanskje hvis han hadde hatt en eldre bror/søster at han hadde kunnet være med hvis jeg visste om det.

Nå vet jeg jo ikke hvordan det ser ut der du bor med tanke på trafikk osv, men sånn i utgangspunktet synes jeg det er litt hysterisk å ville fotfølge en 6-åring ja. Mine har fått være alene utenfor huset fra de har vært ca 2,5 år gamle, men da har jeg kikket ut til dem veldig ofte og hatt vindu eller dør åpen slik at jeg hele tiden hører dem. Gå utenfor synsvidde på huset, men fortsatt innenfor "rope"-radius (altså at de hører når jeg roper), har de fått være fra ca 4 års alder. Lenger bort enn det fra 5-6 års alder. Dvs fra den sommeren de begynte i 1. klasse. Min 6 åring går opp til 1 km bort fra huset helt alene for å besøke venner. Jeg ser ikke problemet med det her vi bor.

De som er under 4 år i vår bhg må sitte rett utenfor døra til en voksen kommer ut, og dette er innenfor gjerdet.

De voksne kommer så fort alle har kledd på seg.

Jeg hadde ikke sluppet mine helt alene på 3 og 5 år.

Selv ikke de på 6 år med kort vei får lov til å gå alene hjem fra bhg.

Syns ikke du er hysterisk.

Min 4 åring får lov å være alene ute i hagen. Verandadøren er åpen og jeg ser henne hele tiden. Hun får ikke lov å gå utenfor tomten.

Min 7åring får lov å sykle alene i gaten (kort blindvei) og får lov å besøke venninnen ca 300 m unna, når hun sier i fra. Hun må da krysse vår blindvei med en annen blindvei, så her er det en bil hvert 30 min i snitt.

4 + 7 åring får lov å sykle i blindveien sammen, mens jeg er ute, jeg følger da ikke ekstremt med, men er i nærheten.

Til høsten er den eldste 7.5 år og har ca 500 m til skolen. Vi vurderer å trene henne opp til å gå med venninne, de må krysse to blindveier + selve innkjørsel til skolen.

Annonse

Jeg synes heller ikke du er hysterisk, HI

Jeg har en gutt på 3,5 år (blir 4 i oktober), men han leker ikke ute alene selv om vi bor i et veldig stille og rolig strøk, blindgate med masse barn, lekeplass m.v.

Men jeg synes det er kjempe hyggelig å være ute med han også. Nå går jeg ikke etter han, men jeg benker meg ned på lekeplassen med en avis, et ukeblad eller sitter og småprater med de andre foreldrene. Her hvor vi bor har alle barn under 5 år med seg foreldrene sine ut, også de over faktisk - så det er kjempe sosialt å møtes for både store og små utenfor.

Jeg syens også det er godt å være ute. Plutselig kommer det store barn som ikke alltid er snille med de små, eller han detter og slår seg etc. Synes det er greit å være tilgjengelig eller i nærheten. Men først og fremst synes jeg det er moro å se han leke med jevngamle, så jeg koser meg ute. Han vil også ha med meg ut også. Hadde en litt stygg episode tidligere i våres hvor jeg skulle inn (bor i 3. etg) hvor en 6 åring lurte han med ut på fotballbanen bak blokka og slo til han med en freezebe...så han ble litt skremt, stakkar.

Skyt meg gjerne, men jeg synes både det er naivt og uansvarlig å slippe barn mellom 2,5 - 4 år ut alene uten å vite faktisk hvor er. En ting er hvis de leker hos naboen, eller i hagen - men å bare "kom hjem før middag, skatt" til en unge under 4 år synes jeg er uansvarlig.....

Ja, det syns jeg virker uansvarlig, for han har jo ikke kontroll på hvor ungene er... Selv lar jeg mine på 2,5 og 4 være ute alene med vindu og dør oppe. Nå har vi ingen nære naboer da, og stor gårdsplass med masse leker, så de har liksom ingen steder å gå og de er kjempefornøyde. :) Men når vi bodde i byen i fjor fikk ikke han på 3 være ute et lite øyeblikk en gang uten tilsyn, så det er jo rett og slett helt avhengig av hvordan man man bor.

Om det var meg lenger oppe du refererte til, så skrev i hvertfall jeg at det er snakk om rett utenfor huset med åpen dør, eller vinduer, slik at jeg har oversikt hele tiden.

Det er ikke det at jeg ikke vil være med barna mine ut, men det er ikke alltid det passer, og de vil gjerne være ute. F.eks når vi kommer hjem på ettermiddagen, alle er sultne, middagen må lages fordi eldste skal spille kamp osv, og 3,5 åringen bestemmer seg for at han vil være ute. Med ute er da rett utenfor huset. Jeg kan selvsagt slepe ham med inn, under illskrikende protester, men jeg ser ikke problemet med at han leker ute. Rett utenfor. Ser til ham jevnlig, og hører ham stort sett hele tiden siden han har det med å småprate med seg selv mens han leker.

Takk for gode innspill:) Jeg ser jo at selve stedet selvfølgelig spiller inn, altså hvor man bor. Vi bor ganske rolig til, byggefelt med endel unger, men allikevel en ganske godt trafikkert vei ikke langt nedenfor oss. Det blir kanskje lettere å "slippe" ungene når man har flere? Satser på at de passer på hverandre litt?

Hun får jo selvfølgelig være i hagen uten at jeg må passe på hele tiden, men det er det med å gå utenfor hørevidde jeg ikke klarer å slippe henne til å gjøre enda. Mye forandrer seg vel når hun begynner på skolen til høsten tenker jeg...

Annonse

mine to på 3 og 5 år er ute og leker alene, men her har vi enorm stor tomt som de kan leke på. vi har ordnet lekeplass her hvor de for det meste oppholder seg. vi har et nabohus 30 meter unna, de har en gutt på 2 år som alltid kommer ut og leker med dem. lekeplassen er like utenfor det store stuevinduet til naboen faktisk =) vi annser dette som rimelig trygt. det hender noen ganger at de går til naboen også, men da vet jeg som regel at det er der de er.

jeg synes ikke det er rart at disse barna får ut å leke alene, men reagerer på at far er så lite interessert i å vite hvor barna er. men det er kanskje fedre... mødre er vel mer kontrollfriker...

Eldste fikk begynne å leke ute alene og gå til venner ca. 2 mnd før hun ble 5 år. Da hadde de andre ungene her lekt ute fra de var 2,5 -3 år(noe vi syns var alt for ungt)

Yngste på vel 3 år får ikke leke alene ute, men neste år når hun er vel 4 år skal hun få leke ute sammen med storesøster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...