Zebra78 Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Jeg hadde mer enn nok melk (baby 1 uke) og pumpet 200 ml. Etter noen litt for lange pumpefire økter får jeg knapt 50ml ved hver pumping (hver 3 time). Får jeg produksjonen like raskt opp igjen ved å pumpe hyppig? Er det noen te eller lignende jeg kan ta for å øke mengden?
Makko med to små gutter Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Har samme problemet... Har pumpet eller ammet hver 2-3time (også natt) siden torsdag formiddag. I dag har jeg bikket 100ml :-) Det finnes mange kjerringråd, men tror de fleste handler om å få i seg nok næring...
NiT&miniputt Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Trenger du mer enn 50 ml når babyen er en uke gammel da? Min spiste 40 ml per måltid, hver tredje time. Jeg har fullpumpet i snart 6 måneder nå, og det er fint mulig å øke produksjonen med hyppig pumping. Husk natterstid og. Jeg har alltid hatt litt for mye, passet på å alltid ha minst to ekstra måltid i kjøleskapet. Har bare pumpet når babyen har spist. Så våknet han hver andre time på natten for mat så pumpet jeg. Sjeldnere når jeg har hatt nok i kjøleskapet. Husk om du skal pumpe 200 ml per gang allerede så tidlig, så er fryseren stappfull om kort tid;)
NiT&miniputt Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Ps: Om jeg pumper hver tredje time nå når gutten er snart 6 mnd, så får jeg fra 170-200. Hadde økedøgn med pumpa for et par uker siden...
Zebra78 Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. mai 2011 Har en veldig liten en, så jeg har fått beskjed om å gi mye mer... og jeg får bare mindre og mindre for hver pumping (hver tredje time). Det bekymrer meg at det bare blir mindre og mindre, for nå har jeg ikke nok til hvert måltid.... ja, har fryseren "full", så det er ikke et problem mht mme enda, men siden i går morges som jeg pumpet mellom 150-200ml og nå når jeg kun klarer 40-50... så er det en lei utvikling.... noen som har opplevd det samme?
NiT&miniputt Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Hadde du så mye tidligere når du pumpet hver tredje time? Eller var dette på morgenen etter flere timer? Det varierer veldig for meg ihvertfall mht tid på døgnet, timer imellom, nok mat og drikke og stress. Har ikke opplevd med så stor forskjell, kanskje det dobbelte, men det kan jo være forskjell fra person til person. Kan bare si sånn generelt at det å prøve og slappe av og drikke nok er gode tips. Kjenner det selv, men har også venner som reagerer i større grad enn meg på stress og for lite drikke. Jeg hadde ikke en liten en, men en som mistet alt for mye vekt etter fødselen, så de måtte gå inn med ekstra oppfølging på sykehuset og tillegg. I begynnelsen så ammet jeg og pumpet i tillegg for å få opp produksjonen og for å få i gutten nok. Da spiste mini hver tredje time og jeg pumpet innimellom det. Da ble det nok oftere enn hver tredje time. Har jeg vært der igjen, så har mitt tips til meg selv vært å pumpe like ofte som jeg gjorde, men ikke bekymre meg så mye.
TiNi88 Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Jeg har hatt to ammefrie dager for å se hvordan lillegutten min blir om han bare får flaske. Jeg har pumpet når han har spist og hadde godt over 100ml for to dager siden, men i dag har jeg under 50!!! Jeg merker at pumpa ikke får ut like mye melk som amminga, men om amming ikke er et alternativ for deg så kan du forsikre deg om at du får ut all melka ved å kjenne på brystet under pumpinga og etter at det ikke er igjen mange melkekjertler i brystene. Jeg sliter med å få opp produksjonen da han sover over natta allerede, og jeg står ikke opp bare for å pumpe når jeg kan sove.. Vet jeg burde, men søvn er nok viktigst nå!
Zebra78 Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2011 Planen er absolutt å amme - men nurket er så liten og slapp så jeg har fått beskjed om å få i mest mulig mat og ikke trene på amming enda (for ikke å slite han ut). Men etter maratonpumping i går er jeg å oppe i +- 100ml i hver pumping, så det er vel bare å pumpe på igjen:) Senker skuldrene litt og regner med at all melken kommer tilbake:D Det var bare så frustrerende å være en "perfekt melkeku" også forsvant alt.... Takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå