junigutt 78=) Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Når roer/sovner deres små om kvelden? Jeg har prøvd å legge Linus ca 22 -22.30 noen kvelder nå, men sjelden han roer seg før midnatt. Av og til har han sovnet, men våkner da alikevel rundt tolv. Han sover ofte sent på ettermiddagen, vekker han ved 19.00 tiden, og er da ofte våken frem til leggetid. Han er 5 uker i morgen, så vet det er tidlig med faste legge rutiner. Jeg har av og til lyst/behov for å legge meg litt tidlig (22 tiden), men ikke så lett når Linus ligger våken, kaver og ynker seg ved siden av meg.... Sover stort sett mye på dagen. På natten vil han som regel ha mat ca hver 3 timer. Noe urolig tidlig på morgenen, men kan sovne igjen og ligge til ca 10.00...... Hvordan er dagene og nettene hos dere?
LilleBjella Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Her går vi som regel å legger oss mellom 22 og 23. Mini på 7 uker er da våken. Han blir ammet på senga og legges da mer eller mindre våken i vognbagen sin. Han bråker noe fryktelig i alt fra en ti minutter til en halvtime mens han sovner. Han gråter ikke, men snorker, sparker, bokser, grynter og piper litt. Så sover han alt fra tre til seks timer før det er mat og etter første mating er det mat igjen omtrent hver tredje time. I natt ble det vel amming klokken to, fem og syv. Vi står som regel opp mellom ni og ti (pappa leverer storebror i barnehagen, heldigvis). På dagtid sover han en del. Gjerne to, tre timer i strekk et par ganger. Spiser hver tredje time. Men fra ettermiddagen, sånn fra seks og utover så er han stort sett våken. Spiser litt oftere og sovner med puppen, for så å våkne om han legges fra meg. Men han er stort sett rolig og fornøyd. Vi sitter litt i vippestolen, ligger under babygymmen, osv. Storebror var våken til to, tre og fire på natten HVER ENESTE natt de første to månedene, så jeg er storfornøyd med dette. Forrige gang ble storebror trøtt tidligere og tidligere fra ca 2 måneders alder og da han var 3 måneder la jeg han vel for å sove i åtte-tiden. Så bare ha litt tålmodighet så ordner det seg nok av seg selv:)
flypapir Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Tulla her er 7 uker gammel, og har i grunn hatt sin faste rutine hele veien uten at vi har forsøkt å lage noen. Hun tar kvelden mellom kl. 20 og 21, da legges hun våken i senga og sovner av seg selv (må ofte inn å putte i smokken da). Da sover hun hele natta, med unntak av noen amme-økter som vi begge sovner til. Fra kl.5 er hun mer urolig og kavete, ofte bæsjer hun også nå. Er jeg heldig får jeg duppet litt. Er jeg ekstra heldig sovner hun ordentlig igjen litt før de to andre røverne våkner rundt kl.7. Er pappan som egentlig tar dem, men jeg synes det er hyggelig å bidra litt på morningen før de skal i bhg På dagen sover hun en del, er gjerne trøtt etter å ha vært våken en times tid. Ofte sover hun litt urolig og må bysses/ha smokken, men innimellom tar hun økter på 2-3-4 timer. Det er da jeg må sette inn rette giret og få unna diverse i huset Ellers er hun ei rolig lita dame. Hun sier i fra når hun er sulten, trøtt eller jeg har spist noe galt. Får masse oppmerksomhet fra sine storesøsken (som nok også er litt småsjalu)...
Fornøyd_3barnsmamma ;) Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Her legges lillegutt rundt 21 i senga si, våken! Han sovner fint av seg selv, kan ligge å pludre litt for seg selv først, men sovner fort. Sover i ca 5 timer, så er det mat, sovner fort igjen, så våkner han vell rundt 3-4 timer etter, så mat og soving igjen... Har de siste dagene våknet rundt halv 7-7, så da står vi opp siden de andre små skal ordnes før skole og bhg. Han ligger på gulvet å koser seg, mens vi ordner med frokost o.l Sover igjen etter en time.. Har merket at han sover best i vogna, så da prøver vi å gå en tur på morningen og formiddagen/dag. Spiser ca hver 3 time på dagen. Er en snil liten fyr som ikke plager mamman sin unødvendig. hehe
Lemonia Skrevet 30. mai 2011 #6 Skrevet 30. mai 2011 Nå er lillebror snart 3 mnd, men de nattevanene han har nå begynte da han var ca 7 uker. Storebror legger seg 20.30, og da ble det ganske naturlig at mens mannen min la ham la jeg lillebror i vuggen sin (på stua) og han sovnet. Helt av seg selv kuttet han også ut mat midt på natten slik at han faktisk sover fra ca 21 og til 5-6 før han får mat og så sover videre til 8.30 når vi står opp med storebror. Vi gjør fremdeles det samme, men tenker at vi snart går over til å legge ham i sengen sin på rommet vårt siden han nå har sovnet til samme tid hver kveld den siste tiden. Vi styrer forresten ikke døgnrytmen hans på noen måte. Har aldri vekket ham fordi han har sovet for mye eller noe sånt, han har fått styre det selv. Jeg synes ellers at det du beskriver høres helt normalt ut. Det er vanlig at så små babyer ikke tar natt før den tiden, men det vil bli bedre etterhvert. Og mat hver tredje time på natten er også helt normalt. Skjønner veldig godt at det er slitsomt, men han er liten fremdeles og trenger mye mat døgnet rundt.
Rit Skrevet 30. mai 2011 #7 Skrevet 30. mai 2011 Lillejenta sovner hver kveld rundt kl 22 og sover til 5-6 på morran, da er det pupp, så sover hun til 7, så er det pupp, så sover hun til 9, pupp, til 11, pupp, til 13 pupp, så våkner hun og sitter litt i vippestol, en halvtime, et kvarter alt ettersom dagsformen, ligger litt i grinda si å ser på pingvinen og skravler med den, så er det pupp igjen rundt 14, så 15, og mellom 15 og 16 går vi 2 timers tur i skogen og hun ligger bare å kikker, hender hun sover et kvartet eller noe sånt. Så spiser hun flaske, mm, fra pappa når han kommer fra jobb, sover mellom en halvtime og 2 timer, og er våken og ammer ca hver halvannen time fram til 21.30 når vi skifter til pysj og bare koser med henne. Gir henne noen ganger bittelitt pupp igjen rett før vi legger henne i senga si for å sove, og DA er det 2-3 glass rødvin på mor og far, og noen røyk på verandaen Ikke hver dag da, men vi koser oss med voksentid
78girl Skrevet 31. mai 2011 #8 Skrevet 31. mai 2011 Mitt lille gull er 8,5 uke nå, og også her er det stort sett rundt midnatt hun kvelder... :-/ Vi har begynt med "leggerutiner" fra ca kl.20; da mates, skiftes og evt. bades det. Så litt raping også sovner hun gjerne... Men bråvåkner et sted mellom ti og elleve (har lett kolikk og litt rapeproblemer), og da er vi stort sett i gang til rundt midnatt.. Når hun først sovner, sover hun alt fra 6 til 8 timer i strekk...
UpsyDaisy Skrevet 31. mai 2011 #9 Skrevet 31. mai 2011 Her skifter vi til pysjen etter amming kl 20.00, og legger ham i vognbagen i stua. Han sovner da som regel i løpet av en time. Tar bagen med oss på soverommet når vi legger oss. Han våkner for pupp etter 6 til 8 timer, så er det pupp ca hver tredje time frem til i firetiden på ettermiddagen, da er det annenhver time frem til legging. MEN i natt har han våknet hver tredje time, så da merker jeg at jeg er bortskjemt til vanlig;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå