Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Jeg har kjempestor tomt og gode muligheter, også inneplass til dem. Noen som har hatt geiter som kan gi meg noen råd om type geit, og litt annet jeg burde tenke over?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Det første du bør gjøre, er å snakke med en vetrinær, og spørre om du får lov. Dt er ikke bare-bare å kjøpe en søt liten geit... Da vil du få de krav som er, og så får du begynne der... Elles så skal vel geiter ha sin del av vaksinering, vinterfor, formel osv...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Vet at man må ha høye gjerder, type hest. For de hopper høyt. Og gjerdene må være ganske tette, særlig hvis du har killinger. Han-geiter lukter visst fryktelig i sin "tenåringsperiode" der de blir kjønnsmodne.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Du trenger på ingen måte noe "løyve" for å ha geiter, men du har ikke lov å kjøpe over fylkesgrensene uten. Nå vet jeg ikke hvor mye arbeid du har tenkt å legge ned i disse dyrene, men om du ikke vil ha arbeid med ull, bør du holde deg unna angora typene. Norsk melkegeit og dverggeit er fine ) Ellers så er det ikke bare under kjønnsmodning at bukkene stinker... Det gjør de under hver brunst, da de pisser seg i trynet for å lukte "godt" for geitene- hehe. Jeg har hatt endel geit oppgjennom årene, og det er trivlige dyr som samtidig kan få deg til å slite av deg alt håret. De kan være vanskelig å holde innenfor gjerder og de går over absolutt alt, spiser alt de kommer over og de kan bli ganske bråkete. Men de er suverene beitere og de blir fort tillitsfull og de er noen gøyale klovner ) Her kan du lese litt mer om raser, stell osv. http://www.nsg.no/geit/ Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå