Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Vi ligger over 8000 Da har jeg tatt husstandsinntekt, og trukket fra: Huslånet, Forsikring Avgifter på bolig, renovasjon etc Strøm Barnebidraget hans. Og sifo budsjettet sin sats for en familie med to voksne og to barn. Da går vi 8000 i overskudd. Jeg har ikke lagt inn samværsutgifter, da barna hans ikke er så veldig mye hos oss, og det de koster ikke utgjør all verden, og om han ønsker å kjøpe ting til de utenom dette, så går det fint ut av overskuddet. Vi er for det meste blakke før lønning. Men det er spesielle grunner for det, blir nok mer en kort periode.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Om man tar SIFO satsene for 2 voksne og 2 barn så legger vi ca 14000 over det i inntekt. Men i SIFO er der ikke inkluderet husleie, husforsikring, livsforsikring, avgifter på bolig, strøm. I tillegg så har vi to biler. Alt i alt så gå det vel akkurat rundt for oss. Kanskje 1000,- på sparekonto i gjennemsnitt hver md. Vi lever heldigvis ikke fra lønning til lønning:-) Er sikkert en del vi kan spare på, men så lenge vi ikke går i underskudd så er vi fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Er det den kalkulatoren bruker? Den er i så fall helt ubrukelig for oss. Den tar høyde for 2 barn i barnehage fulltid, kun 1 bil. Utgifter til reise kollektivt tar den også med, og det bruker vi aldri.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Den kalkulatoren er helt ubrukelig for oss også, men når jeg nå prøvde den så endte vi på 21000 i overskudd. Vi har vell nesten det til overs hver måned kanskje...men da er det jo inkludert 2 biler forsikringer etc etc...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Vi har også to barn i barnehage, den regninga er på 4600, ikke 3900, vi reiser heller ikkke kollketivt, og vi bruker sikkert mer på bil. Muligens bruker vi mer på mat, og mindre på klær. Men jeg satt inn sifo sitt budsjett så uansett. Fordi det er et gjennomsnitts budsjett, noe bruker vi mer på, og andre ting bruker vi mindre på. Jeg vet at budsjettet ikke dekker boutgifter, derfor la jeg dem til på toppen, den har jo heller ikke barnebidrag som en utiftspost. Men det er fremdeles sifo bankene bruker for beregning av hvor stort lån mankan tåle. Og de korrigerer ikke postene. Så jeg spør igjen, om dere tar inntekt, minus nødvendige boutgifter, strøm, og eventuelle andre ting. hvor mye sitter dere igjen med, etter dere trekker fra sifo satsene og ette andre. Eller går dere iminus? HI
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 jeg vet ikke hvordan sifo er, kanskje noen vil fortelle meg det så jeg kan finne det ut?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Som HI skriver, regner man sammen alle andre utgifter (lån, forsikringer osv) pluss SIFOs standardbudsjett har vi 24.000 i overskudd. Vi sparer en del, ja, men langt ifra så mye. Vi har i tillegg 2 biler (syns det er rart at SIFO ikke spør om det er 1 eller 2 når det er 2 voksne i husstanden). Vi har ikke vært blakk før lønningen hittil, men skulle det skje overfører vi tilbake fra fleksilånet.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 vi har ca 10 000 igjen når alt er betalt ink. det utenom SIFO. Men er aldri mye igjen ved månedslutt. Sparer 2500 tilsammen i måneden, og har mye penger både på BSU (begge to) og sparekontoer. Har et barn og et i magen:)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Vi ligger 18546 ( familie på 5), men da er ikke lån osv lagt inn i følge kalkulatoren. I forhold til kalkulatoren så stemmer det i grunn greit med mat ol, men vi bruker ikke 2500kr i mnd i klær og sko, det er jo 30 000 i året. de har også lagt inn ca 3000kr til lek og fritid, men vi bruker ikke 36 000kr i året på lek og fritid. La oss si at vi bruker 30 000kr i året på både lek, fritid og klær så tror jeg det er mer riktig regnestykke i forhold til oss og vårt forbruk i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Aner ikke nå, men har levd på under sifo i mange år. Helt uproblematisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå