madame Mim Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Er 3 gangen jeg er gravid. Sist jeg var gravid fødte jeg ekstremt prematurt. Er derfor satt som høyrisiko gravid denne gangen. Er det flere som har risikosvangerskap?
kua kalva,drektig igjen Skrevet 27. mai 2011 #2 Skrevet 27. mai 2011 3 gangs her å de 2 første va på tur ut i uke 25 men holdtes inne til term. har veldig kort livmorhals og er konisert, så regnes som risikosvangerskap denne gangen å
Doodlita Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Jeg er andregangs. Første svangerskap var høyrisiko da jeg utviklet svangerskapsdiabetes i uke 6. Fikk da også svangerskapsforgiftning ++++ etterhvert, men alt ordnet seg til slutt og jeg har en sunn og frisk jente på halvannet år. Nå er jeg kun 4 uke på vei, og svangerskapsdiabetesen er allerede her. Men jeg har vært gjennom dette før og jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg tror at jeg står bedre rustet nå enn sist.
madame Mim Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2011 har også svak livmorhals og fødte en gutt i uke 23 sist gang ( for 9 mnd) det gikk dessverre ikke så bra. Så denne gangen er jeg gravid med blandete føleser. Selvfølgelig vledig glad for å skal få en baby, men samtidig trist over han jeg har mistet og veldig redd for alt som kan skje. Er bare 4 uker jeg også, termin 31 januar. Bra vi er flere så kan vi støtte hverandre litt på veien =) NÅr har dere termin?
kua kalva,drektig igjen Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 så trist har termin 8 januar og er 100% sykemeldtt allerede, og detkommer jeg til og være resten av tiden og
Doodlita Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Huff, det må være følelsesladd på så mange måter å oppleve et nytt svangerskap. Jeg har termin 7. februar ut fra menssyklusen. Venter nå spent på første kontroll. Har legetime på mandag. Vil komme raskt igang med å få ut alle henvisningene, sist var det et par som havnet feil og det tok litt for lang tid før apparatet kom i gang.
madame Mim Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. mai 2011 8 januar og 7 februar, da har vi termin omentrent samtidig. Hvordan er formen deres nå? Jeg er i grunn i veldig fin form. Ikke kvalm eller noe. Kunn på kvelden at jeg kjenner at jeg er litt ekstra trøtt. De to forige gangene hadde kvalmen startet før jeg testet positivt. Så det er litt deilig å slippe kvalmen. Håper det er ett lykke tegn som vil bety ett problem fritt svangerskap!! =) Hvor gammel er dere? Jeg er 27, blir 28. Har en datter på straks på 4 og en engle gutt
Doodlita Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Jeg er også i ganske god form. Men jeg opplever ganske heftig med kynnere, og det bekymrer meg egentlig litt. Også har bekkenløsningen allerede begynt å komme tilbake, men det var egentlig forventet. Sist spydde jeg hele svangerskapet fra dag 1, og det gjør jeg ikke nå selv om jeg er litt kvalm. Sist kunne jeg ikke sette meg ned uten å sovne i denne perioden av svangerskapet, det går fint nå. Jeg er 29 år og har en datter på 18 mnd.
kua kalva,drektig igjen Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 overaskende bra form, med de 2 første spydde jeg dag og natt og sov bare jeg så en stol, denne gangen er jeg bare kvalm å sliten på kvelden, men så lenge jeg spiser titt og ofte så slipper jeg det på dagen, bekkenløsningen har og kommet, og det har jeg ikke merket med de første. er 25 år og har en datter på 6, og en gutt på snart 3
madame Mim Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 28. mai 2011 Kjenner også litt i bekkenet, det har jeg gjort de andre gangene også. Men bare helt i starten.Så jeg tror det for min del kommer av at ting utvider seg og slikt i starten. Usj så slitsomt å spy gjennom hele svangerskapet. Da jeg gikk gravid sist stoppet det da jeg var 15 16 uker. Men håper jeg slipper det denne gangen. Hehe kjenner meg godt igjen i det å sovne av når man stetter seg. I dag hadde jeg en og en halv times middagshvil. vilt =)
MammaSprett Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Jeg har også risikosvangerskap.... Har tre barn fra før og venter nå nr. fire ;-) Gikk igjennom en operasjon av blæra etter sistemann - og da fjernet de mye av livmorhalsen. Blir snart sykemeldt jeg også, og har allerde en del forbud mot hva jeg får lov til... Er i uke 10 nå, med de andre har jeg født til normal tid og hatt greie, fine svangerskap. Har fått beskjed om at jeg står i fare for både senabort og prematurfødsel... Håper, og krysser fingrene for at alt går bra ;-) Skal få keisersnitt denne gangen - noe som også er nytt for meg. JEg er veldig glad for at jeg ikke er førstegangs når alt dette kommer veltende over meg.... Ellers er formen bra - og jeg gleder meg til jeg begynner å kjenne liv :-)
madame Mim Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 28. mai 2011 MammaSprett: Hva har du fått forbudt mot? Jeg har ikke fått noen direkte svar på hva jeg kan og ikke kan. Blir muligens lagt inn på føden rundt uke 20. Bor ett godt stykke unna føden, så de vil ikke ta noen sjangser..
Enknerteiertogenspire Skrevet 28. mai 2011 #13 Skrevet 28. mai 2011 Hei! Jeg har også risikosvangerskap. Jeg har to barn i fra før. Gutt født i uke 28 og jente i uke 36. Siste gangen hadde jeg på cerclage, det skal jeg denne gangen også. Har livmorhalssvikt. Etter de satt på cerclagen sist skulle jeg ikke gjøre husarbeid og ikke løfte noe nesten. Ikke gå lange turer osv. Ikke sex. Madame mim: Vi har skrevet til hverandre før, jeg tror nicket mitt var knærten da... Husker du meg? Denne graviditeten var VELDIG overraskende... Det blir bare 14 mnd mellom nr to og tre;/ Lykke til alle sammen! Og lurer noen på noe angående cerclage er det bare å spørre. Jeg ble fulgt opp på Riksen av en fantastisk lege:)
Mammatil3? Skrevet 28. mai 2011 #14 Skrevet 28. mai 2011 Hei, Har ogå ett risiko svangerskap -jeg har muskelknuter og de er ikke sikkre på hvordan de vil virke inn. Hadde forøvring ingen problem med å bli gravid ...lekende lett faktisk,men jeg har hatt en MA som de dedikerte til knutene... Er i uke 10 på mandag så her holder vi pusten- puster ikke ut før alt er over enten det blir det ene eller det andre ... Prøver å være posetiv da )
cathB Skrevet 29. mai 2011 #15 Skrevet 29. mai 2011 Hei madame Mim Gratulerer så mye med graviditeten!!! Jeg er også gravid, fant det ut i dag tidlig og er helt i hundre!! Tok en el-test i går som var knall-positiv, reiste på apoteket og kjøpte en CB test som jeg tok i dag tidlig. Og da lyste det et stort fint pluss tegn mot meg.Det er forsatt to dager til IKM......., men regner med at CB testen stemmer. Har termin 6. februar, men regner med å bli satt igang to til tre uker før terminen pga. det som skjedde sist. Masse lykke til, stooot klem.
madame Mim Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 29. mai 2011 Heia=) Ja jeg syns å huske etter deg. Så bra det gikk så fint med jenta di og at du greide å gå helt til uke 36=) 14 mnd blir veldig tett, men det går nok fint. Da har dem bestandig en lekekamerat. Hvor langt skal du være på vei før dem setter inn cerclagen? Kunne du løfte og leve som normalt de 3 første mnd? Jeg syns jeg får så forskjellig svar alt etter hvem av legen jeg snakker med. Ganske frustrerende..
madame Mim Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #17 Skrevet 29. mai 2011 Hei Mammatil3 Jeg blir også ganske lett gravid, men har vanskligheter med å greie å bære frem barna. Skjønner godt det dere tenker om å ikke puste ut før alt er over, å iallefall at man har kommet så langt at barna kan leve utenfor livmoren. Ser ut for at vi er ett knipe damer men risikosvangerskap. Koselig å ha noen en kan følge med litt, bli litt kjennt med. Kanskje kan man "lette" litt på ventetiden
madame Mim Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #18 Skrevet 29. mai 2011 Heia cathB =) Hehe jeg tenkte på deg her om dagen faktisk. Begynnte å lure på hvordan det gikk med deg og at det skulle ha vært artig om du var her inne på 1 trimester. Gratulerer så mye med spiren. Det blir koselig. Jeg har termin 31 januar og testet positiv på tirsdag. Er i knall form enn så langt. Nyter det å ikke være kvalm. Deilig. Hvordan er formen din? Stooor klem, og lykke lykke til =)
MammaSprett Skrevet 29. mai 2011 #19 Skrevet 29. mai 2011 Hei igjen! Det ble spurt om hva slags forbud jeg har fått... Jeg har trent Zumba og Yoga før jeg ble gravid - det får jeg ikke lov til å trene lenger. Jeg får heller ikke lov til å trene styrke osv. Skal heller ikke trene så jeg blir sliten. Mao er det gåturer som gjelder i tiden fremover (enn så lenge). Fra uke 20 får jeg heller ikke lov til å løfte mer enn bittelitt... Det vil de jo selvfølgelig vurdere fra kontroll til kontroll - om livmorhalsen endres i lengde osv.... Jeg synes alt dette er litt skummelt - siden jeg alltid har hatt problemfrie svangerskap. Hvor tidlig var det du fødte da MadamMim?
cathB Skrevet 29. mai 2011 #20 Skrevet 29. mai 2011 Dette er så gøy!! Formen er ikke helt på topp. Er en del kvalm og kjenner det godt i ryggen. Spottet i flere dager i uken som gikk, derfor var jeg sikker på at det ikke hadde klaffet denne pp. Kuttet også ut fertilitetsmonitoren denne mnd for jeg var lei av hele greia. :-) Merket at jeg på fredagen blødde litt neseblod. Dette kombinert med at kvalmen og ryggverkingen ikke ga seg tok jeg en el-test utpå dagen. Den var knallpositiv og jeg fikk den store skjelven. :-) Hastet til byen og fikk kjøpt en g-test. Den var veldig positiv i dag tidlig. Men klager ikke, skal gjerne være kvalm og ha ryggvondt i ni mnd bare dette går bra. Og det SKAL det gjøre denne gangen for oss begge!!! Stoor klem. :-)
Enknerteiertogenspire Skrevet 30. mai 2011 #21 Skrevet 30. mai 2011 God morgen! Jeg fikk beskjed om å leve normalt fram til cerclagen var satt på i uke 15. Jeg jobbet 100%, men unngikk tunge løft både hjemme og på jobb. Etter at cerclagen var satt på tik jeg det veldig rolig. De første ukene lå jeg nesten hele dagen, men etterhvert så vi at livmrhalsen tålte ganske mye og jeg var oppe mye. Var 100% sykemeldt fra uke 15. Jeg stoler virkelig 100% på min lege. Han er proffesor i fødselshjelp og sjef på riksen. Spesialist på livmorhalssvikt. Han synes ikke jeg skulle "legge" meg ned siden det absolutt ikke er bra for kroppen, men jeg var så engstelig til å begynne med at jeg ikke turde være oppe. Ble bedre etterhvert, og denne gangen er jeg nok mer oppe hele tiden. Han var streng på løft og aktiviteter da. Ikke husarbeid, bare ta ut av oppvaskmaskinen og slike småting, ikke gå lange turer og ikke bruke bukmusklene. Feks er det å trille oppover ikke bra! Ha en super dag jenter!
madame Mim Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #22 Skrevet 30. mai 2011 MammaSpett: Jeg fødte i slutten av uke 23. Akkurat litt for tidlig til at lillegutt overlevde.. Denne gangen skal jeg stole på min egen mage følelse og kreve å bli hørt. Skal du ha cerclage? Hos meg der jeg hører til er dem veldig skeptisk til det, så jeg må nok greie meg uten.
madame Mim Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #23 Skrevet 30. mai 2011 cthB: Dette er kjempe gøy =) Morsomt å ha med " gammle kjennte"!! Jeg har vært i syden i 14 dager, og siste uken ble jeg så svimmel, slapp og utilpass. Men jeg trodde det skyldtes varmen. Da jeg kom hjem gikk det opp for meg at jeg var noen dager over. Dessuten hadde jeg hatt litt stikkinger i puppene. Tok en test som var svakt positiv. Å de neste dagene tok jeg flere tester som alle ble sterkere og sterkere.. Tror jeg til sammen har tatt 6 tester =) Ja denne gangen så går alt fint med oss alle sammen !!! klem klem
madame Mim Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #24 Skrevet 30. mai 2011 Enknerteiertogenspire: Jeg har også fått beskjed om å leve som normalt frem til uke 15. Syns dette er veldig vanskelig. Får dårlig samvittighet hver gang jeg løfter, gjør husarb ol. Men må vel bare stole på det legene sier.. Jeg bor oppi nord, skulle også ønske at vi hadde noen spesialister på det området her. Men får få noen tips hos deg. Så det er greit å gå litt rundt hjemme, bare man ikke gjør tunge ting.? Er støvsuging ok? Ha en super mandag! klem
Lavendel35 Skrevet 30. mai 2011 #25 Skrevet 30. mai 2011 Hei... Risikosvangerskap her og. Men mitt første påviste svangerskap, vi har prøvd i noen år uten hell. Er i tilleg ingen ungsau så. Så nå prøver eg å slappe av og tenke at eg får ta ting som det kommer. Det er mine egne helseproblemer som utgjør risikoen. Både for foster og meg. Men med en gang eg fant ut at eg var gravid sluttet eg eller trappet ned på de fleste medisiner. Så får eg heller ta det rolig. Håper på at eg kommer meg til 2 trimester, satse på at eg da kan være litt mer i bevegelse. Min største frykt no er sa. Men vist nok ikke så mye å gjøre med det så tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå