Gå til innhold

Baby 1 mnd, og HVER kveld så har jeg altfor lite melk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har ikke vondt, men hun er sulten! Hun suger og suger men det øker liksom aldri likevel, når det kommer til kvelden. Om dagen er det bra mengde. Er det vanlig å ha det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å gi henne litt tillegg på kvelden da? Må jo være godt for henne å bli skikkelig mett, og jeg vet hvor tragisk det er å sitte ute med puppen absolutt hele kvelden....

Skrevet

Hvis man virkelig vil gå inn for å fullamme så ville jeg ikke gitt tillegg på kvelden.

Gutten min var også sånn (og det er nesten alle babyer!!) at han ville ligge på puppen hele kvelden/veldig ofte i løpet av kvelden. Dette er heelt normalt! MEN også en av grunnene til at mange tror de ikke har nok melk, og begynner med flaske på kvelden!

Barna trenger de siste gode dråpene med fet melk i puppen også...

Og det er viktig å tenke på det ammehjelpen sier:

Hvis man begynner å gi flaske i denne fasen, kan man forstyrre melkeproduksjonen og barnet kan bli sugeforvirret og etter hvert foretrekke flaske fremfor bryst. Dessuten kan en tilvenning av flaske med morsmelkserstatning rett og slett gjøre barnet litt ”lat”; og de vil etter hvert foretrekke den ”enkle måten” å bli mett på. Dette er nok hovedgrunnen til at mange kvinner i forrige generasjon forteller at de mistet melken etter tre måneder.

Men for all del! Kjøp gjerne inn litt erstatning som du har i tilfelle du bare ikke orker mer! det gjorde jeg, og pakken står uåpnet :D Det varer bare en periode hvor kvelden virker helt håpløs og man bare sitter med puppen ute.... Men prøv å kos deg og nyt det, de vokser så fort og plutselig sover de fra 19 tiden og da er det ingen baby å kose med på kvelden :D (høres deilig ut nå ja, men du vil savne det:D)

Skrevet

Hvordan merker man at de er blitt sugeforvirret? Vi har ei tulle på 18 dager og hun får både melk på flaske (1 gang på kvelden), pupp og smokk. Kan merke at hun ikke er like flink til å ta mye av puppen inni munnen som før. Hun liker og bare ha brystvorten inni munnen når hun suger. Men det går bra og hun får i seg nok. Vi prøver og ikke gi flaske på kvelden og har klart det 2 kvelder nå. Grunnen til at hun får tillegg er at hun gikk drastisk ned i vekt etter fødsel og fikk tillegg allerede på sykehuset. De sa at jeg måtte fortsette å gi henne det når jeg kom hjem til hvert måltid.

Skrevet

Det er vanlig med mindre (men fetere) melk om kvelden ja. men er du sikker på at hun er sulten? Babyer har jo gjerne et enormt sugebehov på kvelden, og da er smokk redningen:) ..så får puppen litt fri, og har tid til å fylle seg litt mer opp mellom hver økt.

Skrevet

Du kan pumpe deg på morgenen, så har du litt ekstra som du kan gi på flaske til kvelden. Sannsynligvis går det seg til etterhvert.

Skrevet

En av grunnene til at små babyer ligger mye til puppen om kvelden er for å få nærhet, omsorg og kjærlighet. Min sønn runder øyeblikkelig 4 mnd og kan fortsatt ha stort behov for det jeg kaller "mammakos" om kveldene. Jeg synes dette er (og bør være) kvalitetstid mellom mor og barn. Og jeg tror ikke det er et tegn på at man har for lite melk.

Men om man blir sårbrystet eller man rett og slett ikke vil sitte med puppa på vift hele tiden, så kan det hende det er nok med å holde barnet tett inntil og kose, synge og snakke med barnet.

Skrevet

Tror det er like mange meninger som mennesker om dette temaet. Men jeg ville gitt tillegg dersom ikke noe annet fungerer. Du kan gi med sprøyte eller kopp dersom du er redd for at babyen skal bli sugeforvirret. Det gjorde vi og det fungerte helt greit. Det er ikke bra for barnet -eller deg dersom du føler at babyen ikke får nok.

Skrevet

Jeg opplevde det samme men min sønn, og jeg skulle ønske jeg hadde skjønt det så tidlig som deg at det var det som skjedde..

Vi hadde et svare stev med å legge ham hver kveld - han våknet igjen hele tiden og var sulten.., En venninne tipset med om å pumpe på morgen/formiddag og gi dette på flaske på kvelden (slik du også har fått tips om her på tråden) - dette ble en ny verden! Han ble mett og fornøyd på kvelden, sov godt i fire, fem timer i strekk, og pappan fikk en kosestund med flaskegiving hver kveld. (Dette gjorde vi med vilje, slik at han ikke skulle bli forvirret av å få flaske av meg, og bli "kresen")

Har brukt Dr. Browns flasker med nyfødtsmokk, de må han virkelig suge for å få melk ut av. Har ikke hatt problemer med å få ham til å ta puppen, og vi har gjort dette i 3 mnd nå..

Sluttet å pumpe og ga tillegg etterhvert, bare fordi jeg ble litt lei av å pumpe. Men vil du prøve å fullamme en stund, så funker dette knall så sant hun tar flasken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...