Gå til innhold

Jeg gir H-melk til 1-åringen....hvilken melk drikker deres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... En venninne (trebarnsmor) av meg fikk helt sjokk da hun så det og hevdet at INGEN i Norge burde drikke noe annet enn lettmelk - helst skulle det være skummet.

Men ærlig talt

Han spiser ikke godteri, drikker ikke saft, spiser fisk tre ganger i uka og får mer enn 5 frukt og grønt om dagen. Er mer aktiv enn noen aktive voksne og er en helt normalvektig ettåring.

To ganger om dagen drikker han en kopp med melk. Og det er faktisk H-melk, og det kommer jeg til å fortsette med en god stund! Smårollinger TRENGER faktisk fett for at hjernen skal utvikle seg.....er det bare jeg som tror det?

Hvilken melk drikker smårollingene deres?

Skrevet

De drikker lettmelk, men har snakket om å gå over til h-melk til de. Glemmer bare å kjøpe det da vi er så vant til å kjøpe lett.

H-melk er bare sunt til normalvektige, aktive barn.

Skrevet

Hun er 13 måneder og drikker Tine ekstra lett, med ekstra D-vitamin. Er normalvektig, men hun drikker samme melka som resten a familien drikker. Ingen grunn til at barn skal drikke helmelk

Skrevet

Gutten vår fikk h-melk til han ble 3 år.

Skrevet

Mitt barn drikker lettmelk, men skal prøve å blande det til med ekstralett sånn litt om litt, slik det blir den faste melkesorten. (Siden det er den melken jeg bruker å ha i hus)

Tror nok at barn lett kan drikke annet enn helmelk for å få det fettet hjernen deres trenger:)

Helsesøstrene anbefaler gjerne lett eller ekstralett melk, men du får gjøre det som fungerer for deg:)

Skrevet

Da min sønn var undervektig pga en operasjon, fikk vi beskjed om å gi ekstra smør på skiva og at han skulle drikke H- melk. Han gikk fint opp i vekt da:)

Nå drikker han normalvektig og drikker lett-melk.

Aner ikke hva som er anbefalt, jeg.

Skrevet

Her drikker både voksne og barn ekstra lett-melk.

Ser ingen grunn til å kjøpe helmelk til ungene, tror nok de får i seg nok fett gjennom det øvrige kostholdet, selv om vi stort sett spiser sunt ;)

Skrevet

Barnet mitt drikker hverken lett, h eller ekstra lett..Liker det slett ikke..Men, jeg gir enten biola, cultura eller annen god magemelk. :)

Skrevet

min drikker også lett melks, men det er en vane fra min side. gir barnet ditt h-melk hvis du vil. det er DU som er mor og ingen andre...

Skrevet

Synes du gjør HELT RETT i å gi barnet H-melk. Fett er bra for alle, spesielt barn som vokser. At man blir fet av fett er vel noe gammeldags å tenke, det er karbohydrater og sukker man blir fet av. Gi ungene bra fett som ekte smør, helmelk, fet yoghurt, nøtter og bra oljer. Da holder de seg mette lengre.

Så grattis, HI. Du har fattet poenget...

Skrevet

22:16; Mine barn drikker ekstra lett melk.

Skrevet

Mine barn på 1 år og 4 år drikker enten lett melk eller ekstra lett melk. Dette har jeg tatt opp med ernæringsfysiologen jeg jobber sammen med på sykehuset (jobber på sykehus, er sykepleier) og på helsestasjonen. Begge forteller at barn ikke trenger h-melk fordi de får nok fett i seg via ost, fet fisk, yoghurt m.v

Egentlig gammel myte med H-melk. Selv min 4 åring som var undervektig som 2 åring fikk beskjed om å fortsette med lettmelk....

Kan bli vanskelig å venne av med H-melk etterhvert som de vokser opp....

Skrevet

Men nå er det sånn at de lærde faktisk strides:

http://www.aftenbladet.no/innenriks/article605685.ece

Jeg velger å stole på magefølelsen som mamma og den gruppen av lærde som førstenevnte i denne artikkelen representerer.

Det er forskjell på voksne som sitter på baken hele halve dagen og tar seg en sjokolade på vei hjem fra jobb, og små barn som har ett kosthold der man faktisk kan kontrollere ALT de putter i seg og som knapt sitter i ro i ti minutt. Det er min mening.

:)

HI

HI

Skrevet

Vi har alltid både lett melk og H-melk i kjøleskapet, så det blir litt forskjellig. Men de annbefaler jo at små barn drikker lett melk.

Skrevet

Ekstra lett med D vitamin.

Skrevet

Skummet. Det er det vi kjøpte før vi fikk barn, og ser ingen grunn til å ikke fortsette med det?

Skrevet

Vi har alltid gitt vår jente lettmelk. Men om noen får H-melk i begynnelsen så hadde jeg ikke reagert sånn som din venninne gjorde..

Skrevet

Samme som oss, ekstra lett melk. Fett får hun nok i seg uansett, gitt...

Skrevet

ekstra lett eller vanlig lett, får i seg ekstra D vitamin hvis man drikker ekstra lett, og det er fint ;) Jeg får ikke styrt inntak av mat hele tiden på min 3 åring, for når han er borte hos bestemor/bestefar så gir de det de vil :P Derfor er jeg litt nazi på magert og sundt kosthold hjemme. H-melk er det mye fett i, og med mindre barnet trenger det pga undervekt, så ser jeg faktisk ingen grunn til å gi det.

Men det er nok ikke direkte farlig så lenge barnet ikke er disponert for overvekt :)

Skrevet

Hvis poenget er å få i ungene fett, er det mye bedre å blande en skje matolje i grøten enn å kjøre på med H-melk. Dyrefett er ikke sunt, mens det er plantefett.

Skrevet

Her gir vi lett melk.

Skrevet

Her får både 1 åringen og 3 åringen ekstra lettmelk.

Skrevet

Ettåringen min drikker skummet melk. Det er det eneste som kjøpes her i huset.

Små barn trenger mye sunt fett for at hjernen skal utvikle seg. Dette fettet finner du i bla oljer, nøtter, fet fisk, oliven.

De trenger egentlig ikke mer mettet fett enn de allerede får i kostholdet. Melkefett er mettet fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...