EgG Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Når begynte dere å regulere lengden på duppen? Jeg regner med de fleste har et tidspunkt de ikke lar barna sove etter, men det jeg lurer på er når dere begynte å si at en time var nok, halv time etc.
*LillaMeg* Skrevet 27. mai 2011 #2 Skrevet 27. mai 2011 Jeg begynte å regulere duppene når han ble 1år. Han sov dårlig om natten og våknet ofte. Før så sov han 3timer tilsammen 2ganger. Nå sover han 1time, 2 ganger. Burde vel egentlig prøve å få en lang dupp, men han er så trøtt etter et par timer om morgnen at det går ikke.
Rosa J10 Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Vi må regulerer duppen på vesla. Sover hun over to timer på dagtid, går det utover natta. Da kan hun gjerne være våken en god stund på natta fordi hun ønsker å leke.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Vi har aldri hatt behov for det, da hun har vært av den typen som sover lite. Når hun var yngre våknet hun ALLTID etter 30 min, men nå sover hun heldigvis opp mot 1,5 time. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene hun har sovet lengre enn det.
Mammatiljente-09<3 Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Ja regulerer her:) Nå trenger jeg ikke å vekke henne mer for nå våkner hun enten før eller når det akkurat har gått 1,5 time:) Ellers kunne hun ligge å tulle i senga frem til kl 9 på kvelden!
EgG Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2011 <3 Månestrålen2010 <3 og Sunshine_87 Hvor gamle er barna deres? Eller hvor gamle var de da dere begynte å regulere duppen?
abella Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Vi vekker ham hvis han sover mer enn 1 time på dagtid. Det begynte vi med da han ble 15 mnd. Da ble han plutselig helt umulig å legge på kvelden fordi han ikke var trøtt. Men etter et par uker med vekking på dagtid var han godt inn i ny rutine og har siden vært en drøm å legge.
EgG Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2011 Det er det jeg tenker jeg også, abella. Men jeg synes jo hun er litt liten til å vekke fra duppen... Men det er kanskje nødvendig ellers skyver hun leggetid hver kveld og alt blir bare rot. Rart at barna er SÅ forskjellige når det gjelder søvn.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 Vår helsesøster mener at om barna er urolige eller våkner før, har ikke det noe med soving på dagen. Men hvis de ligger lenge på kvelden, men hun dagduppen bør reduseres. Mini her sover 2 timer og 2,5 time hvis han må vekkes kl. 6. Ikke noe problem på kvelden. Kommer aldri til å gå lenger ned enn til 1 time, det er "tortur" la vekke de etter 30 minutter syns jeg!!
Rosa J10 Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Jeg begynte med det rett før hun var 12 mnd. Da begynte hun å våkne om natta fordi hun ikke var noe særlig trøtt. Dette gjorde hun i 3-4 dager. Etter at jeg begynte å vekke henne etter 2 timer, har dette ALDRI forekommet! Så ja, jeg tror at jeg gjør det rette i mitt tilfelle - selv om mange sier at man aldri skal vekke barn når de sover... Vesla mi har aldri vært noe sovedyr, andre trenger nok mer søvn enn henne. Særlig de som går i barnehage!
EgG Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 29. mai 2011 Det tror jeg er veldig individuelt om 30min dupp er tortur eller ei. Det er jo en grunn til at statens vegvesen setter opp skilt hvor det står stopp å sov 15min. Tror også barn i en viss alder kan ha godt av en 30min powernap, uten at det er noe tortur.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #12 Skrevet 30. mai 2011 Synes 30min er alt for lite i denne alderen! Søvn avler søvn til de er ca rundt 1,5år. Synes synd på barn av mødre som overdriver i styring av søvn til barna! Din sover jo lite fra før, og nå vil du ha henne til å sove enda mindre? hva m å legge henne tidliger på dagen til dupp, eller tidligere i seng for kvelden? Min prater alltid med seg selv i 30-40 min, før han sovner- uansett om jeg legger han 18.30 eller 19tiden. legger han derfor 18,30! hva m å gjøre det, bare det har min "tjent" 40 min ekstra søvn med. eller prøv å legg henne til dupp alt kl 11.
Mammatiljente-09<3 Skrevet 30. mai 2011 #13 Skrevet 30. mai 2011 EgG:her begynte vi ikke før rundt 1,5 år å regulere:) Men nå idag er hun syk og har snart sove 3 timer!
EgG Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 30. mai 2011 Jeg forstår ikke hvordan du kan si at 30min er for lite til den alderen? Klart jeg også synes det er lite, men som jeg sa tidligere så mener jeg dette er veldig individuelt. Ang søvn avler søv så gjelder ikke det for alle barn. Ikke på mitt iallefall. Been there, done that. Det hjelper heller ikke å legge tidligere til dupp, da hyler hun bare. Ikke sutrer, men raser! Flott for deg at du har et enkelt sovebarn, men ikke tro at alle barn er slik, for det stemmer ikke. Nå har jeg heller ikke satt jenta mi på noen 30min dupp da hun kan sove lengre enn det, men hun får ikke sove etter kl 13.30 og heller ikke mer enn 1,5timer. Egentlig er det også i lengste laget. Så du anonym: du skal få synes som du vil, men jeg håper du forstår at man torturerer ikke barna sine om man lar de sove kun 30min. Kanskje sover de barna 14 timer på natt? Har du tenkt på det?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #15 Skrevet 31. mai 2011 Jøss EGg! DIN unge sover jo ikke 14 timer på natten! Og jeg har ikke nevnt ordet tortur. maaaange sove innlegg fra deg her inne, og alle rådene du har fått, har du endten prøvd eller så kommer det ikke til å virke i følge deg. Slutt å spør da, siden du alt vet alt! jeg vi oppfordre deg til å ta ungen til eks kiropraktor (noe du sikkert og har gjort..?) Og hvis ikke det virker heller, så synes jeg du skal trekke pusten dypt inn 5 ganger og innfinde deg med at jenta de faktisk er fornøyd og ikke trenger mer søvn, eller reguleres! Så slutter du å telle sove timer og konsenterer deg om å kose dere mest sammen denne tiden, om 1år er hun ferdig med dupp og har lettere for å formidle hva hun vil. Du får virkelig ungen din til å høres skikkelig trollete ut! Av og til må man ta en steg tilbake å se hvor fantastisk smarte og oppvakte de er :-) og nei vi har slitt med søvnen til de grader, og jeg har sikkert vært like opphengt i det som deg, men nå har jeg lært meg at jeg ikke skal telle, bare legge til rette for at han skal sove best mulig, med faste rutiner. Vi kan ikke få de til å sove lengre, enda vi ønsker det! Må bare innse det og stresse ned. Det er bare sånn og det går over, takk og lov!
EgG Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 31. mai 2011 Jeg har heller ikke sakt at mitt barn sover 14 timer på natten, men "anonym" litt lengre opp skrev: " Kommer aldri til å gå lenger ned enn til 1 time, det er "tortur" la vekke de etter 30 minutter syns jeg!!" Ikke vet jeg om dette er deg, men jeg går/gikk ut i fra det og da blir jeg litt provosert fordi jegsynes det er å ta alle med samme kam. Jeg forstår heller ikke at du kan påstå at det er maaaaange soveinnlegg fra meg, men kanskje har vi forskjellig def. på hva maaaaange er. Mitt innlegg var ikke ment som en oppfordring fra dere om råd, det trenger jeg ikke. Ikke for de jeg vet alt, som du påstår, men fordi jeg syntes det var ok å se litt hva andre gjør. Jenta mi sover akkurat passe. Jeg regulerer når jeg må, men ellers sover hun helt ok. Hun er sosial, oppvakt, leken, skøyerunge, bestemt og bare helt fantastisk, så hvor du får henne til å virke trollete det forstår ikke jeg. Mulig du leser litt vel mye mellom linjene. Men hvis det er slik at man ikke kan stille et enkelt spørsmål uten at enkelte skal ta helt av, så får du komme med "godkjente" tema du da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå