Gå til innhold

Vil ikke at arbeidsgiver skal se årsaken til sykmeldingen - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk tre dagers sykmelding i forb m ivf, og etter noen dager kom den i posten til meg. Og der står det sannelig fertilitet i et av feltene arbeidsgiver skal se. Det vil jeg IKKE! Hva gjør jeg? streker over med korrekturlakk? ;-) ber om en ny, litt mindre spesifisert sykmelding?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen og spør om det går an å skrive medisinsk behandling eller noe i stedet. Tror ikke du skal begynne å "tukle med det" på egenhånd.

Skrevet

Ring å få en ny!

Arb.giver har ingen rett til å vite hvorfor du er borte....

Men det er kanskje litt ille å begynne å tukle med den, ved å bruke korrekturlakk o.l..

Gjest Løvemusene
Skrevet

står bare hva det gjelder på første siden stort sett, og det er den du skal beholde selv ;) men ja si fra til legen tilfelle, de tar slike hensyn.

Skrevet

Det er jo stempelet til klinikken på uansett. Var på mitt ihvertfall.

Skrevet

På den delen arbeidsgiver skal ha,skal det aldri stå noen grunn til sykemeldingen...

Skal bare stå på DIN del det. Ingen som har noe med HVORFOR du er sykemeldt,så lenge det ikke drar seg utover flere måneder. -Men da har det noe med tilrettelegging av arbeidsplassen å gjøre...

Ikke tukle med den selv,for da kan du risikere å få beskjed om at den ikke er brukandes...

Skrevet

Jeg har aldri vært ute for at det står diagnose på arbeidsgiver sin del, bare på min. Jeg allierte meg uansett med fastlegen da jeg ble sykemeldt etter uttak, og slapp dermed å gi sykemelding fra Rikshospitalet. Legen skrev bare på en litt mer generell diagnose, men det var altså på min del.

Da jeg ble sykemeldt etter lapraskopi fikk jeg sykemelding fra Ullevåll, og der stod det infertilitet som diagnose, men det var også bare på min del, på arbeidsgivers del stod det ikke noe om det. Så hvis det står på arbeidsgivers del ville jeg bedt om å få en ny, for da er den, som de andre også sier, feil utfylt.

Skrevet

Det står ikke diagnose - den delen er dekket med svart på arbeidsgivers kopi. Men det står nederst, under pkt 7, "Sykmelderens underskrift", at sykmelderen driver med fertilitet. Og på stemplet står det "Gynekolog". Hjelper ikke at diagnosen er usynlig da!

Skrevet

Ah, da skjønner jeg. Ja, det var jo derfor jeg fikk sykemelding fra min fastlege i stedet for IVF-avdelingen på Rikshospitalet. Så sånn sett spørs det om du kan gjøre så mye annet enn å få fastlegen (eller en annen lege) til å sykemelde eller levere den som den er.

Skrevet

OKi....syns nå det er rart og jeg da,at det er lov!

Din underskrift skal ikke inneholde noe mer enn din underskrift...

Og arbeidsgiver har INGENTIN med hvorfor du er syk.

Jeg hadde en sak om dette på jobben min for noen år tilbake...derfor jeg vet det :)

Arbeidsgiveren min mente dem hadde krav på å vite hvorfor jeg var syk... jeg visste de ikke hadde det,så jeg kontaktet Handel og konto (LO fagforbundet) og jeg fikk rett,for å si det sånn...

INGEN andre har noe med noe,enn deg selv.

Så hvis det står det der,vill jeg gjort som hun forteller,hun over her :) Fått fastlegen til å skrive ny.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...