Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er absolutt ikke ment for å gi noen ekstra bekymringer, men håper det kan gjøre at andre slipper å oppleve det samme.

1 uke (tirsdag) før termin våknet jeg tidlig, og kjente det rant (vann). Ikke mye men vann var det. Jeg sto opp, og gikk på do, men ingenting mer skjedde. Jeg ringte føden, fikk beskjed om å ta på bind og ringe tilbake etter 1 time. Ingenting skjedde videre, men jeg skulle komme innom føden for sjekk. Målte hjertelyd til bebis, og fikk spørsmål om jeg kunne ha tisset litt på meg - noe jeg visste ikke var tilfellet. Fikk uten videre forklaring beskjed om at det ikke var vannet. Rådvill som jeg var, prøvde jeg slå meg til ro med at det var tyntflytende utflod (noe jeg leste på nettet)

De neste nettene/morgenene skjedde det samme. Jeg hadde time hos jordmor på fredagen, og da jeg tok det opp med henne var hun sikker på at det var vannet, og at forklaringen på at det ikke rant hele tiden var at det var hull langt oppe (og dermed lakk mens jeg lå)

Jordmor var overrasket over at de ikke hadde sjekket bedre (UL for å sjekke fostervann) Hun ringte føden for å få meg inn igjen. MEN det synes ikke sykehusjordmor var vits!!!!!!!!!!!!!

Min jordmor hisset seg opp og skrev en henvisning til føden.( Mao: HADDE JEG RINGT SELV, HADDE JEG ALDRI KOMMET INN) Dro til sykehus samme ettermiddag, og ble satt igang! En lang fødselshelg fulgte med kur som ikke virket, og uttalige underlivsundersøkels, og 2 forsøk med ballong (en annen metode igangsetting der de blåser opp en ballong på innsiden av livmor for å presse opp åpnng)

Bebis ble født natt til mandag. Hun ble tatt med vakum da hun viste tegn til stress, og feberen min skjøt til værs pga INFEKSJON. Jeg måtte opereres pga dyp rift, og større blødning.

Uken som fulgte var jeg slått ut av kraftig infeksjon og blodtap, og med en bebis som lå på nyfødt avdeling og fikk antibiotika pga min infeksjon (For sikkerhets skyld,men hun var aldri syk)

Opplevelsen unner jeg ikke noen, og hadde det samme skjedd igjen hadde jeg visst mye mer, og gitt faen i å føle meg teit, og dratt til føden hver dag om jeg måtte.

Jeg vil altså ikke bekymre noen, bare råde dere til å stå på deres. Stol på dere selv, og er du usikker, så gi F i hvor "hysterisk" du virker! Sjekk opp så mye du føler for, og henvend deg til andre dersom du ikke får tilfredstillende svar! Lykke til videre alle sammen, og gled dere til livet bebislivet =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra du hadde en flink jordmor da :) Man skal alltid stole på magefølelsen og alltid legge på litt ekstra smerter ol .. Dessverre .

Hvilken sykehus var dette ?

Skrevet

takk for at du delte din opplevelse...ikke noe koselig dette her altså...lurer veldig på hvilken sykehus dette er altså....hmmm...noen jordmødre bør ikke være jordmøre, har opplevd sure kjerringer som ikke bryr seg og mener helt andre ting...man kan ikke ta sjansen på slikt, det er snakk om et liv her!! ugh blir så sur på sånt, tenk på den opplevelsen du har hatt, blødninger,rift,slapphet, stakkars bebis osv...nei uff....

men dere har det godt nå, og det er det viktigste. Sikkert ikke lett å gå igjennom denne perioden, men dere har klart det og kjekt at du deler slikt med oss som fortsatt venter :)

takk og god kveld!

Skrevet

det samme skjedde meg for 6 år siden. Bare at jeg ikke fikk oppfølging av jordmor. Noe som førte til at jeg gikk 6 dager med vannavgang som førte til at gutten min nesten døde av infeksjonen han pådroseg. Stol på deg selv det er mi erfaring også!

Heldigvis etter 2 ryggmargsprøver og masse antibiotika og tid på barneintensiv ble min gutt frisk og rask,men jeg venter nå nr to og ringer heller føden en gang for mye enn å havne i samme situasjon igjen.

Skrevet

Nei uff, så tragisk :( :( Håper virkelig dette ikke går utover tiden du har foran deg... Og om det så gjør, så ta det opp på helsestasjon og få snakket ordentlig ut om det! Hadde en kjett opplevelse 1.gang jeg og, ble helt "slått ut" og fikk dessverre ikke hjelp fordi jeg var så sta på det og trodde dete gikk over. Dessverre tok det minimum 1 år før jeg kom meg ti lhektene igjen, KUN pga sykehus"tabbe".

Men når det er sagt, så syns jeg det er bra at sånne historier kommer frem. Det er ikke bare rosenrøde historier det som skjer bak føde-dørene...

Lykke til videre hvertfall :) Alt ordner seg, men det er uansett viktig å sette ord på det en føler :)

Skrevet

Fikk du infeksjon fordi du gikk for lenge med lekkende fostervann? greit å vite for oss andre i så fall.

Skrevet

Jeg håper du klager til sykehuset også og ikke bare her! Du kan jo få din jordmor til å skrive klagen, siden hun har mer peiling på det faglige.

Bra det gikk bra! Det er ikke noe særlig når man ikke blir tatt på alvor av de som skal ta seg av oss.

Skrevet

Takk for innlegget ditt, blir så provosert av å lese det! BRa det gikk bra! Men så j..... unødvendig da. Håper det ikke har satt for store spor i deg.

Skrevet

Hvorfor jeg fikk infeksjon fikk jeg aldri svar på, men min JM satte spørsmålstegn med hvor mange hender og ting de puttet inni meg så lenge vannet var gått. (

Det hører med til historien at de rotet vekk infeksjonsprøven.

Vi hadde flere samtaler med ulike jordmødre, og en (klage) samtale med en overlege. Dette også pga alt annet som skjedde (spes hvem som står bak vurderinger om at det hele tiden var greit å prøve nye ting som tydeligvis ikke virket, når tiden for hvor lenge man skal drive med igangsetting var nådd)

Likevel er følelsen at alle bare dekker over, og at "det gikk jo greit så du bør være førnøyd". Ingen beklagelser eller bekreftelse på at ting faktisk ikke fungert som det skulle (alt fra start til slutt var en rekke dårlige vurderinger av folk som liksom skal kunne dette.)

Er igang med klage til fylkeslegen.

Til slutt vil jeg likevel si at jordmødrene jeg hadde (hele helgen, og uka etter) var fantastiske, så var nok dessverre et offer for en rekke tilfeldigheter og beslutninger som gjorde helheten så vond =( Men noen burde tatt ansvar.............

Skrevet

Uff, så dumt at du ikke ble tatt på alvor og undersøkt bedre.

Synd at sånne ting skjer. Det er riktig som du sier, at man må stole på seg selv å stå på sitt!

Når det gjelder spørsmål ang vannavgang og infeksjonsfare:

Min forrige fødsel startet med vannavgang. Dro inn til føden for å sjekke om det var vannet. Det var det. Måtte bli der i 2 timer for å se om riene begynte av seg selv. Da de ikke gjorde det, ble jeg satt på antibiotika intravenøst for å forebygge infeksjon og fikk ikke lov til å dra hjem. For nå lå babyen ubeskytta og bakterier kan lett trenge inn, fikk jeg beskjed om. Fikk 1,5døgns frist på å se om riene startet av seg selv, hvis ikke måtte jeg bli satt igang. Målte temperaturen hver 4.time for å se om jeg fikk feber (tegn på infeksjon).

Alt gikk bra, startet av seg selv natta etter.

Så der jeg fødte var de tydeligvis veldig nøye på dette med infeksjonsfare og vannavgang.

Da sier det seg selv at når mamma_April nesten gikk en uke med vannavgang, uten å bli ordentlig fulgt opp, så ble det en kraftig infeksjon.

Bra du skriver klage, for dette skal ikke skje!

Skrevet

Er det lov å spørre hvilket sykehus...?

Skrevet

Gratulerer med baby!

Helt utrolig historie...en fødsel er stressende nok om det ikke skal være andre problemer i tilllegg!

Ble selv sendt hjem med 7 cm åpning forrige gang og syntes det var ille.

Skrevet

Na-a! Syns iallefall de kunne lagt seg flate, enn å bare si "det gikk jo bra.." Makan!

Kan jeg spørre hvilket sykehus dette var?

Gratulerer med bebis forresten<3 :)

Skrevet

Så grusomt!

jeg hadde tidlig vannavgang i mitt forrige svangerskap. Da jeg kom på føden var jordmor usikker på om vannet hadde gått, men det sjekket hun enkelt med en sånn test!! Ser ut som en sånn de tar urinprøve med! Gjorde de ikke det med deg? Skremmende...

Etter to dager ble jeg innlagt. Helt umoden. Men min crp begynte å stige, så da ville de ha kontroll.

Dag 5 etter vannavgang (jeg umoden til tross for modningspiller), tok de ut gutten vår med keisersnitt. Jeg måtte ha antibiotika i et par dager, men lillegutt var frisk.

Syns det er merkelig at de tar sånne sjangser som i ditt tilfelle!!

Godt du leverer inn klage!

Skrevet

Jeg vet ikke annet enn at de målte ctg (? Hjertelyden, som jeg før øvrig lå med 1 time fordi den var så høyt. Ikke at jeg tror det trengte ha noe med noe å gjøre, men atter en grunn til at jeg kanskje kunne ha blitt fulgt litt bedre opp...)

Problemet med vannet var at det ikke rant hele tiden, kun "porsjonsvis" på morgenen. Men når det er sagt, kan jeg virkelig ikke tro at dette er så spesielt at jordmødre/leger på føden ikke har hørt om det.................

Samme situasjon som deg når jeg til slutt ble satt i gang : Var tydeligvis totalt umoden, modningspille og ballong virket ikke. Men hver gang det kom ny lege på vakt ville h*n prøve litt til.....og litt til....og kanskje en annen metode.....

Når den siste ballongen hadde "laget" 4 cm, ble jeg fremdeles liggende med drypp og rier i 7 timer uten at det ble mer. Altså igjen: var totalt umoden, men keisersnitt var tydeligvis ikke et alternativ.

Skrevet

Hei,

Det er rett og slett skammelig den mangel på kompetanse som mange gravide møtes med. Uansett så er det slik at man hverken er nødt til å takke ja til ballonger, underlivsundersøkelser, modningspiller eller annet dersom man føler at grensen er nådd. Jeg skjønner at det er fryktelig vanskelig når man står midt oppe i situasjonen, bare så det er sagt. Føler man imidlertid at man ikke lenger kan stole på den vurderingen som lege/jordmor gir så er det slik at selv om ikke legen kan tvinges til å gi en et ks så kan heller ikke legen tvinge den gravide til å forsøke ytterligere modning/igangsetting. Gjør man dette klart så er veien til et ks kortere.

Jeg har selv hatt tidlig vannavgang og skulle møte på føden dagen etter dersom ikke riene hadde kommet i gang til da (det gjorde de). Jeg hadde da allerede bestemt meg for at det var uaktuelt å settes i gang og dette ville jeg ha gitt beskjed om. Ønsket for alt i verden ikke en langvarig fødsel hvor jeg skulle ligge og være livredd for barnets helse. Legene har et forsvarlighetskrav og blir nødt til å intervenere dersom ingenting skjer. Har man gitt beskjed om at feks ks er eneste man aksepterer er veien dit kortere. Det kan være greit å vite at man til en viss grad kan påvirke hendelseforløpet selv gjennom hva man takker ja og nei til. Den retten er suverent vår og det går heldigvis klinkende klart frem av pasientrettighetsloven.

Skrevet

SuS er jo beryktet for ikke å gi keisersnitt - og er vanskelig på alt som ikke er "normal" fødsel..

Selv fikk jeg en totalt inkompetent jordmor på samme sykehus ved min første fødsel - det førte til masse skader på musklatur of rifter, og hun sydde inne en papirtørkle i en rift!! Noe som resulterte i infeksjon, masse smerter og styr og skader som må opereres. I tillegg til at jeg ikke kan føde vanlig lengre, men må ha keisersnitt (en fødsel vil gi ennå mer omfattende skader i underlivet).

Nå venter jeg mitt 3. barn, og skal få keisersnitt. Men jeg bor halvannen time fra sykehuset, vi har ikke jordmødre i helger her om sommeren, og jeg er satt opp på keisersnitt en mandag.. Sist rakk jeg å gå i fødsel med vanngang og rier før de fikk tatt keisersnitt. Jeg føder i løpet av "no-time", men SuS nekter allikevel å flytte keisersnittet til før helga.. for skader kan jo opereres.. Hvilke problemer eller negative konsekvenser det får for meg, eller den første tiden med barna våre.. .det ser ikke ut til ha noe å si :(

Er lite imponert over SuS :/

Skrevet

Det er jo en enkel sak å sjekke om det er fostervann som lekker - de tar bare en liten prøve som tar noen sekunder...

Man må ikke nødvendigvis dra rett på føden hvis vannet går mitt i natta, så fremt man føler liv, fostervannet ikke er misfarget (grønn/brun), og det ikke er mye blod. (Men man skal ringe).

Jeg ble satt igang døgn 2 etter vannavgang til termin, fikk ikke noe antibiotika da. Ble behandlet etter standard prosedyre på Drammen sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...