Gå til innhold

Ang bhg plass til 2010 høst barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere :)

Hvordan løser dere dette "lille" problemet?

Selv har vi en jente født 24.september som da ikke er med i hovedopptak. Bor i tillegg i en bydel der det er vanskelig å få plass. Er ikke komfertabel med å sende henne til en dagmamma som ikke evt. venner, eller familie har tidligere erfaringer med... Og det er her problemet tykner... Dermed sitter vi no her og lurer hvordan vi i alle dager skal løse dette. Det blir jo med ulønnet permisjon evt. Men! Hvor lenge skal vi si vi trenger dette da?

Har jo ikke lyst å ta for lang tid uten lønn og deretter få tildelt en bhg plass og så sitte der uten penger i lang tid fremover....

Jeg er så S T R E S S E T! Vet ikke hva vi gjør...

Har noen erfaringer fra tidligere barn som er født etter 31.08?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har samme problemet da gutten vår er født i desember, og har rett og slett ikke annet valg enn å finne dagmamma!!!

Har slått meg til ro med at det bare er for et halvår(f.om januar-juli), da han har krav på barnehageplass fra neste barnehageår. Det har jo din også :D

Så hvis du velger ulønnet permisjon, blir det fra du går ut i perm nå i høst, til neste sommer vel? :D

Skrevet

Hei!

Jeg sniker meg inn fra småtroll 1-2 :)

Jenta vår er født i novmeber 09, og vi fikk ikke plass i fjor høst. Vi har først fått plass fra august i år. Jeg har vært hjemme i ulønnet permisjon etter at pappaen var ferdig med sin permisjon.

Jeg hadde veldig lite lyst til å ha henne hos dagmamma. Vi er begge innflyttere her vi bor, og kjenner derfor ikke så mye folk rundt her.

Jeg merker at det skal bli litt godt å få henne i barnehagen, både for henne og meg :)

Skrevet

Takk for svar jenter :)

Er det altså ikke noe håp om at barn født på høsten kommer inn høsten året etter de er født? Må vi da ta ulønnet permisjon frem til neste høst? Skjønner på ingen måte hvordan de da kan si at det er full bhg dekning. De luker jo ut en ganske stor del av barna som har foreldre som må tilbake i arbeid etter endt permisjon...

Skrevet

Eldstejenta mi ble født i oktober-08, og til henne fikk vi tilbud om barnehageplass i januar-10 (takket riktignok nei, men det er en annen sak). Barnehagene har jo et ekstraopptak rundt nyttår, så mange av høstbarna blir tilbudt plass da, men det spørs vel på ventelister og slikt hvem som står først i køen (vi bodde da i Oslo, og ble egentlig positivt overrasket, for hadde ikke trodd at vi ville få tilbud før neste august)

Skrevet

Hei Lykkeli & gla.

Takk for svar.... Hvor lenge før får man beskjed om tildelt plass evt.?

Lenge nok for å kunne ta en samtale med arb.giver.... eller en uke før oppstart liksom... hehe..

Skrevet

Vi hadde samme problemt med vår gutt født i september..

Ulønnet perm var ikke et alternativ her, ettersom vi ikke klarer oss på en lønn. Vi fikk avslag på bhg plass,og jeg gruet meg veldig til å begynne å leite etter dagmamma siden vi ikke kjente noen som hadde mulighet til det... at en ukjent dagmamma skulle ta seg av sønnen min 2-3 ganger i uka (skal bare jobbe 50%..) var helt forferdlig syns jeg.. Men som sagt, hadde ikke noe valg.. hengte opp lapper rundt omkring på butikker i kommunen, hørte med kjentfolk osv...

Så fikk vi plutselig et brev i posten om at vi fikk bhg plass alikevel. Takk guuud!!! Kommunen vår hadde funnet ut at de skal starte en midlertidig bhg, fordi det var så veldig mange småbarn som ikke fikk bhg plass (37 stk..). Så der fikk vi plass :)

En uke etterpå vi fikk dette brevet, kom det ennå et brev. Da hadde vi fått plass på førstevalget av de bhg vi søkte på i utgangspunktet :)) Så der skal lillegutt begynne til høsten :)

Håper det ordner seg like bra for dere, og lykke til !!! :)

Skrevet

Jeg ville ringt kommunen og hørt hvor sånn ca dere ligger på ventelista og hvor sannsynlig det er å bli tildelt plass i løpet av året. Så ville jeg snakket med arb.giver om hvilke alternativ som finns og hvordan du skal gå frem i forbindelse med ulønnet permisjon, og hva som kan skje ved evnt bhg plass i løpet av året.

Skrevet

Det skal også sies at de dagmamma lappene jeg hang opp rundt omkring, har hengt der i ca 1,5 mnd nå og jeg har ikke hatt noen henvendelser, så jeg er sjeleglad vi fikk bhg plass... ellers måtte vi vel bare klart oss på en lønning!

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Gutten min er født i august 2010, men skal ikke begynne i bhg før august 2012, da halv plass. Jeg er student, så da ordner vi det sånn. Har også spart på fedrekvoten slik at mannen tar den ut når jeg har obligatoriske forelesninger, eksamen etc.

Fra høsten 2013 skal han ha hel plass i bhg, for da er jeg endelig ferdig og forhåpentligvis i jobb :-)

Skrevet

Mamma for 1.gang jeg har det som deg. Tar ubet permisjon til 1. Jan, men så må vi ha bhg plass. Her i nordre Aker er det lite håp, bhg er stappfulle og familie bhg er fulle av de som er 1 år eldre. Ekstremt vanskelig å få plass midt i året da få med små barn flytter herfra. Blir nok dagmamma om vi finner en, Hgruet meg!

Lykke til alle som er i samme situasjon

Skrevet

Hei littlefairy :)

Jeg har ringt til kommunen, men der kan de bare gi defuse svar + at fristen 10.mai ble flyttet til 20.juni når det gjelder de som har rett på plass (altså ikke oss....)

Arb.giver har jeg også pratet med... Det er de jeg føler mest press fra for å si det sånn. De vil jo veldig gjerne vite hva som skjer fra høsten av, om de må fortsatt ha en vikar på min stilling og evt. hvor lenge... Får de inn en vikar på min stilling, la oss si frem til januar, og poden får plass i bhg i sept. så står vi der med skjegget i postkassen... Derfor vil jeg ikke ta for lang ulønnet permisjon. Men samtidig så ser jeg det at det ikke er rett ovenfor arb.giver å ta to-tre mnd ulønnet perm av gangen...

Er så stresset ang. dette for tiden... Vil egentlig bare finne en krok å sitte meg i der ingen finner meg på en goooooood stund...

Skrevet

Jeg kjenner jeg er glad jeg bor i en kommune hvor en får plass uansett når på året barnet blir født. Og som har opptak to ganger i året. Jenta vår ble født 30. november, og har plass fra 1. august (selv om det nå blir til at hun kanskje ikke rekker å begynne før etter jul uansett).

Dagmamma hadde vært helt uaktuelt her i gården også..

Skrevet

Hei du:) Jenta vår er født i oktober 2010 ogvi har fått plass til høsten 11.

De fleste som har fått barn senere enn 1. Sept har fått plass her:)

Om vi ikke hadde fått plass hadde jeg gått hjemme ett år til siden dagmamma hadde vært uaktuelt her også.

Krysser fingre for at dere får plass til høsten eller at de evnt øker kontantstøtten som de prater om:)

Skrevet

Å, skjønner godt bekymringen og stresset, jeg har det på samme måte med mitt november-barn. Er i verste fall innstilt på at jeg og mannen jobber litt redusert og at resten av kabalen løser seg med snille besteforeldre. I hope... Men fryktelig kjipt å ikke få barnehageplass, synes jeg. Dyrt å ta ulønnet permisjon også - frister lite.

Skrevet

Jeg skjønner, men hvis det økonomiske er i orden, at dere har råd til ulønnet permisjon, så ville jeg f.eks tatt sjansen og så hatt ulønna perm fram til januar da f.eks, og hvis du skulle få bhg-plass så måå jo ikke poden begynne før du starter i jobb igjen!

Men hvis du er avhengig av f.eks kontantstøtta de månedene du ikke har bhg plass, så skjønner jeg problemet.

Ikke lett det der. Kan du ikke prøve å finne en dagmamma da?

Du har jo litt tid på deg, og det er jo ingen som sier du må ta den første du finner. Finn en som virker ålreit og ha noen møter hvor dere snakker sammen å sånn noen ganger før du bestemmer deg.

Det finnes jo mange ålreite damer der ute!! :D

Skrevet

Oktoberbarn her, men vi slipper unna problemet da storesøster går i privat bhg med søskenprioritet, og lillesøster har fått plass der fra høsten av :)

Ellers hadde det nok blitt bare kveldsjobbing på meg til høsten, og ulønnet perm vår og sommer i 2012, men det er jeg meget glad jeg nå slipper.

Skrevet

Hvor bor dere da? I Trondheim er det masse ledige plasser i familebarnehager hvertfall. Kanskje det er sånn i resten av landet også...

Skrevet

Hei Jullia :)

Vi bor i Bergen, og for å toppe det hele i Årstad bydel som er en av de bydelene som er mest på sliteren med bhg plasser...

Men no har vi søkt i ytre bygda bydel også da faren til poden jobber utover der... så vi får se... Men hvordan gi arb.giver et svar når kommunen er seint ute i utgangspunktet med de som er med i hovedopptaket da.... ?

Masse spørsål som surrer i hodet, og ikke noen svar å få noen steder... Pes....

Krysser fingrene... både for oss selv og alle dere andre der ute med nydelige høstbarn <3 :)

Skrevet

Jenta vår er født i slutten av oktober. Etter første opptaket ringte jeg rundt til alle barnehagene i et annet område enn jeg egentlig ønsket. Er i nærheten av samboers arbeid så verd et forsøk. Da var det en barnehage som hadde en ledig plass og ingen på venteliste. Siden jenta vår var født så seint på året så kunne hun ikke svar med en gang om vi kunne få plassen. 3 uker gikk og plassen ble heldigvis vår !

Skrevet

Her vi bor, en kommune i sør- trøndelag, har ingen barn født etter 1. september fått barnehageplass, og det ser veldig dårlig ut at noen får plass etterhvert også..

Jenta vår ble født 20.september 2010.

Jeg kommer til å jobbe 50%, og siden jeg er sykepleier blir det da mest helgejobbing. De ukedagene jeg må på jobb, kommer vesla til å være hos mormor eller farmor alt ettersom hvem av de som har anledning til å passe henne.

Skrevet

Er en stund siden jeg har vært pålogget her.

Heldige dere som har besteforeldre som kan steppe inn noen dager i uken. Her jobber alle besteforeldrene 8-16 jobber mandag til fredag så det er ikke noe alternativ å spørre de ihvertfall om hjelp.

Selv har jeg også en 8-16 jobb og det har også samboer...

Så det er jo da vi evt. skulle ha hatt henne i bhg.

Det er sant at det finnes nok av alrighte damer der ute... Men det kan også finnes nok av de mindre alrighte også... og jenten min er ikke en jeg vil ta noen sjans med. Så med mindre vi har noen venner som kan anbefale meg en god dagmamma, så har vi bestemt oss for at vi ikke tar sjansen.

Dumt mener sikkert mange, men det kan vi ikke bry oss om. Hadde vært mye verre hadde vi gitt etter på "presset" og i seinere tid angret på valget vårt av dagmamma.

Vi driver og ringer og mailer som noen galninger her... Har fått noen positive svar... Men siden fristen er utsatt til 20.juni er det ingen klare svar å få ennå... men man vet aldri...Vi krysser fingrene...

Nei. Ellers ser det nok ut som vi vil tape mange tusen kroner i heimen tiden fremover... dessverre... Ender vel opp med å få meg en deltidsstilling i butikk... Noe jeg aldri ville tilbake til når jeg sluttet... :) Men men... Hun er verdt slitet.... :)

Lykke til til alle dere andre som også er på sliteren med bhgplass! Håper det ordner seg for dere!

:)

Skrevet

Jeg har et 2008 barn født i oktober, det jeg gjorde var å følge med på kommunen sine barnehagesider. Der postet barnehagene om de hadde ledige plasser (vet ikke om Bergen har denne ordningen), så ringte jeg en privat fam.bhg og de tok henne inn, dette var før hovedopptaket var over, midt i mai. De private har litt friere tøyler enn de kommunalebarnehagene, så dersom de ønsker å ta inn ditt barn så kan de gjøre det, uavhengig av dekningen ellers i kommunen.

Jeg har forresten fått negativt svar alle tre årene jeg har søkt om plass for henne og alltid måttet ordne opp selv. Det er mye styr når man får høstbarn. Heldigvis er min nr.2 født i august 2010.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...