Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 2 åringen har litt ekstra polstring - ikke mye men litt ekstra. Jeg vil ikke slanke h'n, men vil ta tak i dette før det utvikler seg til et større problem - jeg har ikke satt h'n på vekten, men h'n er litt rundere enn sine gjevngamle. Kostholdet er ikke usunt, men det er nok mye melk/juice (kaloriholdige tørstedrikker). Jeg tenkte å kutte kraftig ned på dette, og at all tørstedrikk blir vann. Vi har ennå ikke lørdagsgodt, eller annet snop, og det er skjelden kaker is og lignende. Har noen erfaring med slik vekttilpasning av barn? Bør det hjelpe godt på å kutte ned på kaloridrikker? Kan jeg nevne dette for barnehagen slik at de ikke gir mer mat enn nødvendig? Jeg har ikke spurt om h'n spiser mye der, men de fleste måltidene blir jo inntatt der. Blir glad for litt hjelp her.
Lemonia Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Det er på ingen måte unormalt å være litt lubben som toåring. Jeg synes hverken melk eller juice er fyfy i et daglig og sunt kosthold. Dere kan bytte til skummeltmelk og vanne ut juice. Utenom måltidene bør han få kun vann. Jeg stusser også på det du sier om at barnehagen ikke skal gi mer mat enn nødvendig. Hva er nødvendig? Hvis han ber om en brødskive til så er han sannsynligvis mer sulten. Jeg synes ikke barn skal nektes mat enten de er tynne eller lubne. Jeg tenker at så fremt han spiser normalt, variert og sunt (ikke har nugatti som eneste pålegg f.eks.) så har han det bra som han har det. Du sier jo også selv at det er sjelden kaker og is. Det er fint å tenke helhetlig og sunt i hverdagen, men han må også få i seg det han trenger, han må få spise til han er mett og han må ikke selv skjønne hva som foregår. Så uten å ha sett toåringen din er jeg temmelig sikker på at han er helt normal, og jeg ville derfor vært forsiktig med hva jeg endrer på et kosthold som etter min mening høres helt fint ut. Barn vokser også i rykk og napp. Neste år kan han ha hatt en vekstspurt i høyden og plutselig være blandt de slanke.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Vann som tørstedrikk og bare et lite glass juice til ett måltid, og melk til et annet høres lurt ut. Å nekte en toåring å spise den mengden h*n har lyst på derimot...det har jeg en dårlig følelse for. Da synes jeg det er bedre å fokusere på typen mat barnet får. Evt typen mat bhg serverer. At det er skikkelig grovbrød, ikke bare rå frukt, men også rå grønnsaker. Vann når man er tørst. Rene kjøttpålegg og kjøttmiddager, mindre farse av både kjøtt og fisk. Fiskepålegg og fiskemiddager osv Og for ikke å forglemme, lek og aktivitet! Mulighet og stimulering til FYSISK AKTIVITET er viktig, både i bhg og hjemme. Gode vaner kan man ikke begynne med for tidlig, lykke til.
Makko med to små gutter Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Vår gutt var relativt stor som 2åring, -nesten 16-17kg (han er lang og da!). Har et normalt sunt kosthold. Vann er tørstedrikk, melk til frokost, lunsj og kveldsmat og vann (ev. en sjelden gang saft) til middag. Juice drikker vi til måltidene i helga. Eneste å utsette på det daglige kostholdet er brødet, det er relativt fint. -Men han får diare (han har kronisk uspesifikk småbarnsdiaree) om han får for grovt brød så det sa barnelegen at vi måtte kutte ut. Loff var fint for han! -Har møttes på halvveien... MEN nå er han 3år, har strekt seg siste året, men faktisk ikke gått opp i vekt! Han har gått fra å være lubben til å bli ganske så tynn...
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #5 Skrevet 27. mai 2011 Takk for svar. Kanskje jeg ikke skal være så bekymret Da tror jeg vi fortsetter som før, men at vi ser på dette med å kun drikke vann mellom måltider. Av mat så er "alt" hjemmelaget, også brødet, så jeg vil i utgangspunktet si at h'n spiser sundt. HI
2små,rosa&blå Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 ååååå.. Så heldige dere er.. Jenta mi på snart to spiser godt men legger nesten ikke på seg noen ting. Akkurat som da jeg var lita. Mamma fikk til og med spørsmål fra helsesøster om jeg fikk noe mat i det hele tatt (-; Håper virkelig ikke jenta mi blir så spinkel og tynn som jeg var, jeg kastet nesten ikke skygge engang. Men kan jo ikke dytte i henne usunne ting fordi om.. istede må jeg altid passe ekstra godt på at jenta mi får i seg alt det hun skal og helst litt ekstra. Og det er ikke altid like lett skal jeg si deg.. Og jeg kommer til å blir så trist den dagen JEG får høre at jeg kanskje ikke gir henne nok mat eller noe i de duren. Så tro meg jenter, i akkurat den alderen der er det nok bedre og ha bittelitt for mye en for lite. Tenk om barnet skulle bli sykt eller lignende.. Selvfølgelig går det en grense men før 4 års alderen så ville jeg tro at dette ikke var et kjempeproblem så lenge kostholdet var riktig (-:
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #7 Skrevet 27. mai 2011 Da jenta mi var 2¨år var hun litt større og tyngre enn de på samme alder. 16 kg og 92,5 cm på 2 årskontroll. Har aldri slanket henne, hun har spist et normalt og sunt kosthold. Og i dag er det lite forskjell på henne og de andre barna i klassen. Borsett fra at hun fortsatt er lang for alderen.
Nurkfrid Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Siden flere her har nevnt vann i stedet for juice, tenkte jeg det også kunne være apropos å påpeke at mye juice ikke er så bra for små melketenner heller. Når vi først er inne på det å etablere gode vaner, stemmer jeg også for at vann er best som tørstedrikk (også for oss voksne.) )
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2011 #9 Skrevet 20. juni 2011 Er også mamma til en stor 2,4 år gammel jente, hun var 94 cm lang og 17,5 kg ved 2 års kontroll. 4 mnd senere er hun blitt 97cm og vel 18 kg, så det ser ut som hun strekker seg mer i lengden og at vekten er stoppet noe opp. Vi fikk henvisning til sykehuset grunnet vår bekymring for vekten. Der sa de rett og slett at noen blir "slanke" når de begynner med vanlig mat rundt 6-8 mnd og noen ikke blir det før i 4 års alder. Om det er snakk om stoffskifte-problemer etc så ville de være korte i tillegg til tunge. Om barnet ditt er langt i tillegg ville jeg ikke vært bekymret. Vi ser på datteren vår at motorikken har blitt veldig mye bedre siste månedene da det virker som hun har blitt sterkere da veksten og vekten har stanset litt opp. Tror hun hadde litt av samme problemstilling som tenåringer som vokser veldig i perioder og mister mye muskelmasse ift kroppsvekt og trenger litt tid på å tilpasse seg. Nå sier de i bhg at hun ikke sitter rolig og er like flink som 3-4 åringer motorisk. Det er også de hun leker mest med siden det er like store som henne. De andre 2-åringingene kaller hun for babyer... Sats på et normalt kosthold, skummet melk, yoghurt naturell, lite juice og begrens fruktinntaket (heller grønsaker grunnet sukkerinnhold i frukt), grovt brød, fiberrik pasta, karbonadedeig (istedet for kjøttdeig) og magre kjøttpålegg og oster. Om barnet ikke vil ha middag eller ikke er sulten ved måltidet, bare la det gå fra bordet og ikke push mat. La de bestemme helt selv, men om det har spist 3 brødskiver og ber om mer kan man si at nå er det nok og heller la det gå litt kortere tid til neste måltid for å se om det er sultent fremdeles. Lykke til!
Eeniemeenie Skrevet 21. juni 2011 #10 Skrevet 21. juni 2011 Hei. Datteren min er 2,5 år og er litt stor for alderen.. Ser mange av de på hennes alder som er lita og tynn, mens hun er "kraftigere" for alderen. For noen mnd siden veide hun ca 14 kilo, og er 87 cm lang. Hun får sunn mat! Brødskiver og frukt i barnehage, melk til måltider, vann utenom, og vanlig middagsmat og youghurt ila en dag. I tillegg er hun VELDIG aktiv, løper rundt nesten hele tiden. Eneste gangene hun er i ro er mens hun sover og spiser, hehe. Helsesøsteren mente hun hadde en helt normal vekt og kurve, så har aldri bekymret meg selv om jeg hele livet hennes sålangt har hørt at hun er "stor". Hun får spise til hun er mett, men helt klart.. Man ser jo det an om en toåring "kjedespiser" utenom måltidene, og da er det jo på tide å begrense det litt.. ( Ser ihvertfall at min toåring kan finne på det) Men å begrense matinntaket synes jeg ikke du bør!
Maia&Mathias <3 Skrevet 21. juni 2011 #11 Skrevet 21. juni 2011 Jeg har en stor gutt på 2 år og 3 mnd gammel. På 2 årskontrollen forrige uke veide han 17 kg og var 97 cm lang!! Han har alltid vært stor for alderen, veide 4100 g når han ble født og veide allerede 8 kg når han var 3 mnd gammel. Har ALDRI tenkt på å slanke han men vi er flinke til å ikke gi han goderier i uka, nesten ikke i helgene heller. Han har like stor glede av en pakke med rosiner som med en sjokolade. De siste månedene har han virkelig strekt seg og er ja, han har litt ekstra polstring men han er ikke tjukk. Han sitter aldri i ro og har utrolig mye energi så er ikke bekymret for at han spiser for mye. Mitt synspunkt er at det er bedre at de har litt å gå på enn at de er altfor tynne, spesielt for min gutt som er mye plaget av luftveisinfeksjoner og spiser lite/ingenting når han er syk. Så lenge en bruker fornuften ift kosthold så kommer slankehysteriet tidsnok!
milla_1101 Skrevet 22. juni 2011 #12 Skrevet 22. juni 2011 Kanskje man burde heller tenke på hva slags aktiviteter barna er med på.. Ville vel heller kanskje tatt med dattera mi ut på turer i skogen eller løpe litt på en fotballbane og leka enn å tenkt på å `slanke` en 2-3 åring. Og hvis man ikke vil at barna skal ha for mye sukker så er det bedre å kutte litt ned på frukt og heller gi grønnsaker. Og rosiner er vel kanskje ikke så veldig mye bedre enn sjokolade.. Nei, kom dere heller ut å løp litt med ungene så tenker `problemene deres blir bedre`
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #13 Skrevet 2. juli 2011 Høres greit ut det du sier om å kutte ned på melk og juice som tørstedrikk. Vann er jo det beste Hvordan er det ellers med fysisk aktivitet? Går det an å gå oftere ut og finne på ting?
respektatauten Skrevet 5. juli 2011 #14 Skrevet 5. juli 2011 nå er det ytterst få barn som har behov for slanking i ordets rette betydning! barn skal ikke ned i vekt, men heller vokse inn i vekten sin. om dere kutter ned på juice og godsaker utenom lørdag og spesielle anledninger vil det nok utgjøre en del over litt tid å begynde å redusere på maten høres ut som et dårlig alternativ, med mindre han kan spise unormale mengder.. nøkkelen ligger i å begrense vektoppgangen til den har jevnet seg ut litt med høyden, noe som ikke skal så mye til når de vokser så fort! melk må han få forresten, da det er viktig med alle næringsstoffene for at han skal vokse og få en sunn og sterk benbygning!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå