Gå til innhold

Kan en av dere smartiger hjelpe meg med fordeler og ulemper på de to forskjellige stimuleringsregimene i begynnelsen av en IVF?

Anbefalte innlegg

Gjest Løvemusene

1: Hormonstimulering etter nedregulering med GnRH-agonist (Suprecur), eller

2: Direkte stimulering med tillegg av GnRH-antagonist (Cetrotide eller Orgalutran)

Har hørt at siden det ikke var noe galt med eggstokkene mine og det var mange poser der, så er løsning 2. ok for meg. Men hva får legene til å velge mellom disse to? Er redd for å bruke masse penger på nr. 2 når det kanskje ikke er den "beste" løsningen.

Takker ;)

Fortsetter under...

Hmmm...vet ikke helt hvor mye hjelp jeg kan gi deg, men jeg kan ihvertfall fortelle om mine erfaringer.

Ved de to første hadde jeg langt regime, altså med nedregulering først. Da gikk jeg to-tre uker på synarela nesespray før jeg begynte med puregonsprøyter. Selve prosessen gikk veldig greit, fikk ut 8 og 9 egg, ingen på frys, men fikk satt inn et egg av kjempegod kvalitet begge gangene. Det var ingen av eggene som festet seg, og hadde negativ test på begge forsøkene.

Jeg har ikke hatt noen særlige bivirkninger, men husker jeg hadde noen skikkelige hetetokter hver gang jeg sprayet (og det var 3 ganger til dagen) Med nedregulering tar jo hele prosessen fram mot uttak ganske lang tid.

Før tredje forsøk fikk jeg tatt en hystereskopi for å sjekke at alt så bra ut i livmora, i tillegg til at de sjekket blodgjennomstrømmingen. Dette er visst standard før 3.forsøk i Haugesund.

Siden jeg hadde hatt to mislykkete forsøk med langt regime, ville legen at jeg skulle prøve kort regime, der jeg begynte med orgalutran et par dager etter at jeg startet med puregon. Med kort regime er hele prosessen gjennomført i løpet av et par uker, noe jeg syns var en fordel. Når det gjaldt sprøyter blir det jo en sprøyte ekstra hver dag, men det gikk greit, selv om orgalutransprøyta er "vondere" enn puregon. Fikk ut omtrent likt antall egg (10) og litt flere ble befruktet. Fikk heller ikke denne gangen noen som var perfekt nok for frysing, men hadde to egg med kjempekvalitet. Disse ble satt inn og ett av disse festet seg og jeg er nå 33 uker på vei med ei lita jente.

Regner med at vi trenger søskenforsøk etterhvert, og da håper jeg at jeg får kort regime igjen.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette innlegget, men tror en bare får stole på legene. Jeg spurte min lege om hva som var bedre med kort regime, og han sa at det bl.a var pasientvennlige pga at det tar kortere tid, mindre stimulering og kan ha lik effekt. Videre sa han at ofte kan det være greit å prøve noe nytt om en har mislyktes før. I Haugesund får en som regel prøve kort regime på siste ordinære forsøk pga at det stiller større krav til kapasitet på klinikken siden man begynner på syklus dag 2-3. Med langt regime kan klinikken styre uttak/innsetting mer i forhold til ledig kapasitet på klinikken.

Lykke til, uansett om det blir langt eller kort regime :o)

Gjest Løvemusene

Tusen takk for svar ;) ble kjempe glad for å lese at du lykkes med kort regime, gratulerer ;)

Vi har jo nå fått muligheten til å gjøre dette allerede på neste mensen, i juni! Men da blir det kort regime fordi klinikken har stengt i juli, og de lar ingen pasienter begynne etter 15. juni, gjett når jeg får mensen, 15 juni, det går akkurat. :) Da håper jeg virkelig det treffer for oss på første forsøk, og på kort regime.. jeg er så forvirra nå.. skal, skal ikke... hehe, er snakk om sykt mye penger også... funker det ikke må vi bare vente på at Ullevål får ut fingeren, det kan bli oktober liksom...

Takk for at du delte historien min. Kan jeg få lov til å spørre deg om de kostnadsmessige forskjellene på medisinene? Antar da at den korte varianten som krever to sprøyter da blir dyrere?

Tror ikke du skal være redd for å prøve kort regime mot langt. Og når det gjelder kostnadene så spør du vanskelig, men det har jo også litt med hvor stor dose med puregon du skal ta (hvis det er det du skal ha). Men så vidt jeg husker var det ikke så veldig stor prisforskjell på langt og kort regime.

Tror vi kom sånn noenlunde likt ut med 2.forsøket vi hadde (som var langt regime). Prismessig havnet vi vel på rundt 12 000 på hvert av de to siste forsøkene. Her kan jeg ta feil. Men mener å huske vi havnet under 10 000 på 1.forsøket. Men prisen kommer jo mye an på hvor stor dose puregon du skal ta pga at den er veldig dyr.

Kan ikke sammenligne kvitteringene mine heller pga at jeg måtte sende dem inn til Helfo da jeg skulle ha tilbake penger for medisinutgiftene.

Gjest Løvemusene

Skjønner. Jaja, om vi må fortsette å prøve etter første forsøket spiller det jo egentlig ingen rolle hvor mye medisinene koster, man får jo igjen det over 15.000,- ikke sant.

Jeg finner svært lite informasjon på google om hvorfor noen velger det andre fremfor det første... men de hadde ikke ringt oss og bedt oss komme om de ikke mente at det var en bra utvei så ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...