Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 36 uker i dag. Babyen ligger i tverrleie. Om en uke skal jeg på sykehuset, da blir dato satt for KS. Ja for legen regnet ikke med hun hadde snudd seg innen en uke. Huff alt ble liksom litt skummelt nå! Jeg hadde faktisk gledet meg til å føde og så blir det KS. Jeg hadde katastrofe KS sist, så jeg ville føde vanlig nå. Men regner med at opplevelsen av planlagt KS og katastrofe KS er veldig forskjellig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Planlagt KS er en kjempefin og rolig opplevelse.

Jeg har hatt ett og skal ha denne gangen også. Min første fødsel var vaginal, og den var mildt sagt ikke ok.

Alle opplever jo dette forskjellig, men for meg er KS mye mindre skummelt enn vanlig fødsel!

Min baby veksler mellom tverr- og seteleie for tiden, men han kan jo gjøre akkurat som han vil siden vi har KSdato uansett;)

Skrevet

Hvor lenge lå du på sykehus etter KS?

Skrevet

Jeg dro hjem 48 timer etter han kom ut:)

Skrevet

Jordmor sa i dag at det var vanlig å bli i 5 dager. Hvis man dro før måtte man ta blodfortynnede sprøyter hjemme tom den femte dagen.

Skrevet

Jeg har ikke hatt KS men de jeg kjenner som har hatt planlagt KS sier det var en fin og rolig opplevelse. Min baby har også ligget i tverrleie. Legen snudde ham men nå er jeg ikke helt sikker på hvordan han ligger. Skal sjekke i morgen men vet ikke om det blir KS eller hva som skjer. Jo mer jeg leser om KS, igangsetting og vending jo mer usikker blir jeg. Lykke til hvertfall:-)

Skrevet

Tverrleie her også, 39+1 nå, ligget sånn hvertfall siden uke 34. Hun snur seg en del, men bare veksler mellom sete, skrå og tverrleie. Derfor tror ikke jm det er vits i å prøve ytre vending.

Har et par andre grunner til ks også, men kjenner jeg gruer meg nå, og kunne gjerne avlyst hele ks'et. Men imorgen formiddag er det heldigvis overstått. Tror nok de har rett de som sier planlagt ks er en fin måte å få babyen ut på. Sist var det haste ks midt på natta, det var skrekkelig!!!

Skrevet

Åh i morgen på deg! Masse lykke til!

Vet du noe om "gangen" i KS? F.eks: Skal du møte opp tidlig? Er pappan med under operasjonen? Blir han med barnepleier og babyen mens du blir sydd sammen? Får du babyen tilbake med en gang du er sydd sammen?

Skrevet

Husker det var masse folk til stede sist, men var en smule rusa av lystgass, så husker ikke alle detaljer. Men har hatt samtale med anestesilege, jm og gynekolog nå, og så vidt jeg har skjønt er følgende til stede:

Anestesilege og anestesisykepleier

Legen som utfører snittet (gynekolog)

Jordmor og barnepleier og far

De tre sistnevnte kom inn når alt var klart for å snitte hvis jeg ikke husker helt fei. Sambo sto på et rom ved siden av mens jeg ble klargjort for operasjon, og fikk instrukser om hva som ville skje av jm og barnepleier... eller muligens bare barnepleier? Husker ikke helt.

Etter at ungen var ute, mens de begynte å sy meg ijgne fikk jeg så vidt hilse på babyen, og så gikk sambo sammen med jm og barnepleier for å stelle, vaske og veie/måle babyen. Jeg ble sydd, og de kom ned på intensiv omtrent samtidig som jeg ble trilla inn der. Pappa og baby fikk være der med meg hvis de og jeg ville det.

Det som var greia var at før ks hadde det gått 4 døgn, og pappan var helt gåen, så jeg sa at han kunne gå og legge seg mens jeg venta på å få igjen følelse i beina sånn at jeg fikk komme opp på barsel. Men da fikk ikke baby være hos meg, men hos ham.

Uansett trodde jeg at jeg skulle få komme op på barsel i løpet av et par timer, men den natta var det så travelt at ingen hadde tid til å komme og hente meg. De som jobba på intensiv kunn heller ikke gå fra der for å trille meg opp igjen til far og sønn, så jeg ble liggende, pling våken, og vente og vente og vente. Trodde jeg skulle få komme opp i 3tida på natta, da virka beina mine igjen, men klokka ble halv sju før jeg ble henta. Det var lange, kjedelige og ganske jævlige timer. Det som er bra nå er jo at det hele sjker på dagtid, og at pappan heldigvis skal være nogenlunde uthvilt sånn at jeg har selskap på intensiven.

Ellers har jeg totalt panikk for alt som stikker, så gruer meg til sånn veneflon i hånda for ikke å snakke om spinalbedøvelsen i ryggen. Men det er fordi jeg er pyse.

Skrevet

Og en ting til jeg så du spurte om, jeg skal møte opp kl 0700 i morgen tidlig, fastende. Håpet jeg fikk drikke litt vann, men det får man ikke de to siste timene før operasjon, og jeg skal først inn, planlagt at jeg skal snittes ca kl 0800 med mindre det blir hastesnitt som selvfølgelig går foran. Men håper jeg slipper å vente.

Normalt får man vel ikke vite helt nøyaktig klokkeslett, men jeg spurte sist jeg var på kontroll for å høre om det evt gikk å komme litt senere, sånn at vi fikk levert i bhg først, men det gikk altså ikke i og med jeg var førstemann i køen.

Skrevet

Såå tidlig du må være der... Masse lykke til i morgen! Fortell meg gjerne når du har mulighet hvordan det har gått :-D

Skrevet

Jeg fikk et tips av yoga-instruktøren min hvis babyen ligger feil. Da skulle jeg ligge på ryggen, bøye knærne og ha bena i hoftebreddes avstand. Så skulle jeg løfte opp rumpa (legg godt med puter under rumpa) og sånn skulle jeg ligge i 20 minutter hver dag. Da kunne jeg oppleve at den snudde seg, og det hadde blant annet søsterene hennes opplevd. Har ikke hatt det problemet enda, men om det skulle dukke opp så vil jeg i hvertfall prøve dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...