Umulius11 Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Var hos jordmor og tok en glukusebelastning i går og hadde en blodsukkermåling på 10,9. Venter nå på at sykehuset skal kontakte meg for kontroll. Har ikke fått så mye mer info en det. Så da lurer jeg på om det er noen andre her som er i samme situasjon?? Hva er deres opplevelser og oppfølging? Er forresten 28+6 på vei.
♀2009♀2011 Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Skal til glukosebelastningstest i morgen da legen fant sukker i urinprøven min på kontroll idag. Er spent på resultatet, får håpe det ikke er noen ting. Er 33+2 idag. Får håpe sykehuset tar kontakt med deg snart:)
teejay Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Hei! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes nå på tampen. Jeg tok en glukosebelastning i uke 26, men da var det ingenting. Men siden jeg er på ul en gang i mnd, så legene at jeg hadde en veldig stor baby i uke 33,og at jeg hadde for mye fostervann. Da fikk jeg med meg blodsukkerapparat og målte før og etter måltider i noen dager, og jeg lå veldig høyt etter måltidene. Var til indremedisiner, og det ble bestemt at jeg skulle bruke insulin før frokost og middag, for at blodsukkeret skulle holde seg stabilt. Det kan hende at de vil prøve med regulering av kosthold først. Grunnen til at jeg ble satt på insulin med en gang er at jeg skal ha ks ganske snart, og da er det viktig med et stabilt blodsukker. Du bør få tettere oppfølging og vekstkontroll av babyen. Nå er jeg 35+4, og babyen er estimert til 3600g, og forhåpentligvis vil insulinen stagge veksten litt. Spesielt magemålet på gutten min. Jeg er pasient ved SIV og har bare positiv erfaring med poliklinikken der, samt føden og barsel. De er veldig grundige og dyktige der, og jeg føler meg godt ivaretatt.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Hei. Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 26 . Prøvde først å legge om kosten, men det var ikke nok. Så for 3 uker siden måtte jeg begynne med medisin, piller som jeg må ta 2 ganger om dagen. Du må legge om kostholdet ditt . Ikke noe sukker og minimalt med brød,poteter,ris,korn og frukt . Maks 2 frukt om dagen, men ikke banan, druer og mango for det er sukkerbomber. Ikke brus, sukkerholdig saft ol Man skal spise mye rent kjøtt, fisk, linser,bønner. Jeg går hos en diabetes sykepleier (jordmor) på Ullevål hver 14 dag , fra uke 34 får man ultralyd hver 14 dag . Jeg må måle blodsukkeret mitt 2 hver dag, 4 ganger om dagen, fastende, 1 1/2 timer etter forkost, lunsj og middag. Dette må jeg føre inn i skjema som diabetes sykepleier kontrollerer.
Umulius11 Skrevet 27. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2011 Tusen takk for info damer:) Regner med å høre noe fra Ahus etter helgen. Får bare prøve å se det positive i det at jeg må leve ekstra sunn framover:)
BareMeg73 Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 Legen sa jeg var akkurat i grenseland for svangerskaps diabetes. Var på 5,5 % Han sa det antakelig ville reversere når babyen var ute så han sa vi ikke skulle gjøre noe med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå