Ariela Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Hei! Jeg var hos legen idag og da jeg skulle måle blodtrykket viste dette 130/95. Hun målte det 4 ganger for å være helt sikker siden hun synes dette var så høyt. Er i uke 38 nå. Hun sa deretter at jeg lå på grensen til det som kunne se ut som svangerskapsforgiftning. Men urinen var fin. Null proteiner i den. Jeg fikk bare beskjed om å komme tilbake om en halv uke og se hvordan blodtrykket var da. Ble så usikker nå her jeg sitter... Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen liksom? bør jeg ut å gå? ligge i ro? spise no spesielt evt ikke spise det og det? Legen hadde så dårlig tid til meg at det var bare rett inn og rett ut igjen liksom. Ble bare litt usikker... Har ødem 1 nå. gått opp 4 kg de siste 2 ukene... Noen som kan gi meg noen råd eller har det på samme måte?
AngelWichBaby Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har litt høyere blodtrykk enn deg,og proteiner i urinen,og fikk beskjed av legen at d ikke var svangerskaps forgiftning. Men sammen med s.f forekommer også hodepine,vondt i øvre del av magen der lever er og kvalme. Ikke være redd og ringe føden og fortell om din bekymring.
♀2009♀2011 Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Om man er usikker kan det taes blodprøver for å se på bla trombocyttnivå. Jeg hadde moderat svangerskapsforgiftning ved sist graviditet selv om blodtrykk og urin var innenfor normalen. Føltes imidlertid som jeg hadde influensa og følte meg trøtt og i dårlig form. Hadde også smerter øverst i magen på høyre side. Blodprøvene var imidlertid så dårlige at jeg ble satt i gang samme dag. Ville også ringt føden om du var bekymret:)
Kråkebolle27 Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har også for høyt blodtrykk (er bare i uke 27+3), og ble 50 sykemeldt, etter dette ble blodtrykket litt lavere. Jeg fikk beskjed om å ikke stresse, ta livet med ro - og gå turer. Vær også obs på plutselig vekt oppgang feks 2 kg på 2 dager, og hevelse i kroppen. Har også hørt at en skal ikke spise lakris og salt mat med høyt blodtrykk, mens banan skal være godt for høyt bllodtrykk.
Miss Hemingway Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Det som skrives lenger oppe er ikke sant. Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi kan være helt symptomfritt bortsett fra høyt BT og proteiner i urinen. Man trenger ikke ha hodepine. Noen får hodepine og ser stjerner foran øynene, dette kan være et tegn og da bør man ringe legen og få det sjekket, men man kan ha preeklamspsi uten noen symptomer, jeg hadde det. Var først når jeg utviklet HELLP de symptomene som nevnes i innlegget lenger opp dukket opp, og jeg hadde fremdeles ikke hodepine selv om undertrykket mitt var 200. Nå er du ganske langt på vei, men jeg ville ringt føden eller jordmor for du bør sjekkes oftere mener nå jeg. Det eneste som hjelper er å holde seg i så fullstendig ro som mulig. Det går nok fint uansett, lykke til
Ariela Skrevet 26. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2011 Tusen takk for mange svar. Ringte føden og de var egentlig veldig lite behjelpelige og ville jeg skulle ringe legen. Men siden legen var så kort og hadde så liten tid til meg isted så ringte jeg heller jordmor. Hun sa at så lene ikke blodtrykket var oppi 140, og det ikke var påvist proteiner i urinen skulle jeg bare ta det mjed ro og ligge mest mulig. Men om jeg skulle få synsforstyrrelser og trykkende hodeverk, evt store hevelser så skulle jeg ringe føden. Har forøvrig fått ny time hos legen på mandag da hun ville følge meg opp for å sjekke blodtrykket på ny. Mens jeg har ligget her og slappet av har jeg tygget salt lakris, men nå ble det STRAKS slutt på det og.. hehe! Nå får jeg vel gjøre alt jeg kan for å ikke stresse da, så kan nok dette gå veldig greit satser vi på =)
Fru-MammaVims Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 nå ble jeg litt redd her jeg sitter.. blotrykket mitt er helt fint, men hadde 1+ med protein i urinen. og her sliter jeg plutselig me intense hodepine, og kvalme slik at jeg ikke får i meg noe særlig mat pluss jeg har smerte i øvre del av magen (rett med ribbbeina) bør jeg da bekymre meg ?? legen sa te meg jeg ikke skulle bry meg og det i urinen, men heller si ifra vist eg fikk problemer. men han sa aldri hva symptomer jeg kunne ha som tilsa at jeg gjerne hadde svangerskapsforgiftning..
oktober2014baby Skrevet 27. mai 2011 #8 Skrevet 27. mai 2011 Hei hei! Jeg hadde svangerskapsforgiftning, og det fant de ut når jeg skulle føde! Hadde disse symptomene: * Høyt blodtrykk, gjerne 100 i undertrykk, etter fødselen var det oppi 130, gikk så kjapt så jeg fikk ikke ep, sprøyten * Vondt over ribbeina, spesielt på venstre side men følte som ett belte under brystene * Synsforstyrrelser, bare 3 ganger ca * to ganger fikk jeg hodepine Hadde lite vann i kroppen, nesten ingenting, og ikke eggehvite i urinen som de kunne se. Så derfor trodde de at jeg ikke hadde sv. forgiftning. Men når jeg ble innlagt tok de tester, og da hadde jeg det allikevel. Så jeg hadde vært på jobb med høytblodtrykk, synsforstyrrelser og alt som hørte med til uken før jeg fødte... Ville tatt en sjekk til hos legen om mulig.. :-) Fødselen min tok 1 t og 50 min fra den begynte, og blodtrykket mitt var skyhøyt, men siden d gikk så fort fikk jeg ikke ep. noe jeg burde fått for å dempe blodtrykket.. :-) Lykke til..;-) PS! De sier at man kan se på folk at de har sv.forgiftning - ikke på meg. Veide 60 kg som høygravid og ikke tegn til noe vann i kroppen, utenom noen merker etter sokkene...
Hjelp! En baby? Skrevet 27. mai 2011 #9 Skrevet 27. mai 2011 Husk at d er veldig vanlig å få høyt blodtrykk i slutten av svangerskapet. I mitt forrige hadde jeg høyt blodtrykk (mer enn deg) i hele 3. Tri. Det gav oppfølging annen hver uke, men i gen sykemelding og jeg har veeldog stressende jobb. Samme skjedde nå og får bare beskjed om å ta d med ro. Tror det er veldig presedens for å si at man skal ringe føden men når man ikke opplever akkute symptomer går det jo Ann å se det litt ann.
Hjelp! En baby? Skrevet 27. mai 2011 #10 Skrevet 27. mai 2011 Glemte å si at jeg på slutten gikk opp to kilo på tre dager. Det mente legen var grunn til sykehusvurdering men da fødte jeg isteden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå