Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei, håper du kan gjøre meg litt klokere, du har iallefall gjort det tidligere. Jeg har aldri fått til å amme, får ikke i gang noen produksjon. Har ikke opplevd å hatt råmelk, men har måttet pumpe i flere dager før det kommer litt melk. Har heller aldri opplevd melkespreng. Men som tidligere skrevet har jeg denne gangen så lyst å få til å amme, om enn bare litt. Har pumpet meg flere ganger i løpet av et døgn, og får nå ut ca 80 ml tilsammen. Hadde tenkt å gi opp hele greien, men så skrev du et innlegg om at 80 er bedre enn ingenting, og jeg fortsetter litt til. Det jeg gjør nå er at jeg legger babyen til brystet istedet for å pumpe. Jeg strevde med såre brystvorter i starten, er fortsatt sår, men ikke så ille, og det er så mye enklere å amme enn å pumpe og gi flaske. Men jeg aner jo ikke hvor mye han får i seg. Det jeg lurer på er om jeg kan ta sjansen på at lillegutt tømmer brystet bedre enn pumpen, selv om han ikke har verdens beste sugeteknikk, og bare pumpe en gang i døgnet? Eller tror du at produksjonen da vil stoppe? Jeg ammer iallefall like ofte som jeg pumpet, men i tillegg ammer jeg på natt. Jeg pumpet ikke på natten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143266356-lillenims/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 26. mai 2011 #2 Del Skrevet 26. mai 2011 Så flott at du har lyst til å amme og prøver legge babyen til i stdet for å pumpe, det er meget mulig at han er mer effektiv enn pumpa, både til å øke produksjonen og til å få ut melka som er der. Du ammer han før du gir flaske etterpå da, eller? Hvor lenge ammer du hver gang, og hvor ofte? Du bør iallfall amme like lenge som man anbefaler å pumpe ved fullpumping, dvs minst 10 min på hvert bryst 6 ganger i døgnet (tilsammen 2 timer, eller 1 time med dobbelpumping). Om du ammer mindre enn dette, bør du ideelt sett supplere med pumpe. Eneste grunnen til at du skal se på klokka er for å sjekke at du ammer lenge nok pr døgn, ellers skal babyen bestemme dette. Vil han ligge en halvtime og suge (på riktig måte) er det topp stimulering. I starten, sånn den første uka, ville jeg i tillegg pumpet etter måltidene, for å se hvor mye som kommer i forhold til når du bare pumpet. Noter det gjerne ned, og sammenlikne igjen om noen dager. (Det er veldig slitsomt å både pumpe og amme, jeg har selv gjort det, så om du ikke orker gjøre det en hel uke kan du prøve med en dag og så en dag til om 5-6 dager for å sammenlikne.) Som alltid når det gjelder pumping så er det ikke alle bryst som responderer likt på alle pumper, så det er ikke nødvendigvis en god indilkasjon på melkemengden eller endring i den. La brystene lufttørke og vær obs på sår og smerter utover at det er litt sårt (det høres normalt ut). Om du bor et sted med ammepoliklinikk kan du kontakte dem og spørre om de kan sjekke sugetaket til babyen, evt kan helsesøster gjøre dette om hun har peiling. Det er viktigere AT han tar brystet enn HVORDAN helt i starten, men når han har funnet ut at bryst er kulest så er det tid for å evt justere sugetaket. Det er BRYSTET som skal inn i munnen, ikke brystvorta, altså mye av det brune. Brystvorta skal ikke endre fasong etter amminga (feks bli en flatklemt tutt). Etterhvert kan du kanskje kutte ut flaska til enkelte eller alle måltider. Det sies at en baby kan spise 100ml kun pga sugebehov, men om han har diet i 20 minutter tilsammen og så vil ha 100 ml er han nok sulten. Derimot er det IKKE sikkert han er sulten om han begynner å ville ha 50 ml eller mindre, så da ville jeg kuttet ut flaska etter det måltidet, og ammet som vanlig nste gang han viste tegn til sult og så forsøkt med flaske igjen da. Om han stadig vekk ikke vil ha flaske så kan du kutte den ut, han vil vise at han er sulten når han er det og da merker du jo om han vil ha pupp igjen "med en gang" eller om han ser ut til å ha fått masse melk En indikasjon på nok melk er 5-8 godt våte bleier pr døgn, men det vil han jo få om han får flaske. Imidlertid kan du sjekke bleiene om du en dag bestemmer deg for å kutte ut flaskene (nå tenker jeg kanskje litt langt frem for deg ). Vær obs på at flaskebarn ofte "overfores" litt, slik at de legger mer på seg enn det de naturlig ville gjort. Om du går over til (nesten) fullamming, risikerer du at han legger litt mindre på seg en periode, og så stabiliserer seg på ny vektkurve. La han gjøre det, sjekk bleiene og vei igjen om en uke. Smil pent til HS Hvilken pumpe har du forresten? Manuell eller elektrisk, hvilket merke? Er det sjans for at du kan få lånt en pumpe av et annet merke/type av en venninne og sjekke om du får ut noe mer da? Som jeg har skrevet i et annet innlegg for et par dager siden er det mange som bare kan bruke Avent og andre bare Medela (disse er de to største merkene i Norge, men jeg vil ikke anbefale det ene fremfor det andre, eller disse to fremfor andre merker). Det er også lov å sende meg PM Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143266356-lillenims/#findComment-143268466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå