Gå til innhold

Kristen barehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om å ha barna i en kristen bhg?

Hvil gjerne høre for og imot :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal stå barnehage i overskriften..

Skrevet

Det tror jeg er helt fint om man ønsker å gi barna en kristen oppdragelse eller er helt likegyldige til hvilke livssyn som forfektes i barnehagen.

For meg hadde det vært fullstendig uaktuelt å ha barn i en kristen barnehage så fremt det fantes andre praktiske muligheter. Fordi jeg er veldig lang fra å ønske at barna mine utsettes for religiøs misjonering i offentlige oppdrageranstalter.

Skrevet

Tror du bør være helt på linje med barnehagens ideologi om du velger en slik barnehage. For meg ville det innebåret at jeg måtte svelge store kameler, siden det strider mot mitt livssyn og det jeg vil barnet mitt skal møte i barnehagen.

Skrevet

De fleste barnehager i Norge er vel "kristne" i en viss forstand. De fokuserer på kristne høytider som jul og påske. Synes det er helt greit jeg. Det er på en måte en del av kulturen vår. Det er vel ikke mye snakk om Id e.l. i barnehagen.

Skrevet

Jeg er anonym 13.36:

Jo, men når det gjelder barnehager med utvida kristen formålsparagraf så gjelder det nok litt mer enn jul og påske. Synes det er nok ting jeg må godta i den vanlige bhg datteren min går i, hadde ikke takla mer indoktrinering enn det.

Skrevet

Jeg er kristen og kunne forsåvidt hatt guttungen i en kristen bhg. Det er nemlig en bare 5 minutter unna. Men jeg valgte å søke han inn i en vanlig kommunal bhg.

Grunnen til dette var at jeg syns den kommunale bhg hadde et bedre tilbud til de små (0-3 år) og det prioriterer jeg fremfor livssyn. I grunn mener jeg at det er jeg som forelder som har ansvar for å fortelle om min tro til mitt barn, så våre barn kommer alltid til å gå i en vanlig kommunal bhg og barneskole.

Noen reagerer nemlig på at jeg mener dette, for jeg jobber på en kristen privatskole. Som kristen så ser jeg på det som mitt oppdrag der, er å hjelpe foreldrene som har sendt sine barn til denne skolen å gi en kristen oppdragelse / overføre kristne verdier. Men dette anvaret er jeg og mannen min enige om at vi to skal ta sammen når det kommer til våre barn. Jeg er for privatskoler, men jeg er imot at alle skal gå på en kristen privatskole, bare fordi de er kristne. Da blir det fort et "boblesamfunn" og det er ikke sunt.

Ellers må jeg legge til at det er lite merkbart at en barnehage er kristen. De synger gjerne kristne sanger og går på gudstjeneste et par ganger i året, men de er så små, så det drives nok mer kristen formidling på en kristen grunnskole enn i en bhg, derfor ville jeg ikke vært redd for å sende mitt barn dit, med mindre jeg var muslim da...

Skrevet

Hvis barnet er i barnehagen hver dag fra 8-15.30 er det lite tid foreldrene har til å forkynne for dem på hjemmebane.

Skrevet

Hi her...

Jeg har en sønn som har gått i kristen bhg i snart to år.

De har bare litt mer lære om gud og jesus enn vanlig bhg, synger noen kristene sager osv.

Sønnen min har aldri spurt meg og noe som har med kristendom å gjøre, det er jeg glad for, jeg kan nemlig svært lite.

Men det er så mye jeg ikke liker ved bhg, ting dem gjør osv som ikke har med kristendom å gjøre.

Det at dem lærer om gud osv tror jeg på en måte er bra, for dem blir ikke tvingt til å bli kristene der, men de lærer om gud, dem har vel fortsatt kristendom på skolen?

vil ikke sønnen min ha en fordel at han lærte mye av dette i bhg?

grunnen til at jeg lurer er for jeg lurer på å bytte bhg til gutten min pga det andre jeg ikke liker, han trives ikke noe spess i den bhg, det er mange barn som er veldig voldelig mot han, tatt dette opp flere ganger i bhg, men det blir ikke gjort noe med.

derfor lurer jeg på å bytte bhg, sønnen min sier heller ikke noe imot å bytte... men det kan jo hende dette endrer seg når han skal i den nye bhg....

sønnen min er mye hjemme med meg og velsa om dagen da han har blitt storebror og jeg er hjemme.... synes det er synd han ikke vil til bhg pga de er slemme mot han.....

Skrevet

en "kristen bhg" er en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf. her vil ikke barna bli forkynnt om gud og jesus i den forstand, men mye av stoffet som blir brukt i hverdagen stammer fra kristne idelogier. sanger og bordværs, fortellinger bl.a vil ha et utspring fra kristen etikk og moral.

jeg vet flere muslimer som har hatt ungene sine i det som du kaller kristne bhg og har vært veldig fornøyde med dette.

alle barnehagene har en formålsparagraf som sier noe om at barna skal få innblikk i å lære om den kristne kulturen som vi har i norge, men dette går for det meste på etikken og moralen, samt hvorfor vi feirer ulike høytider som jul,åpske og pinse som er de tre viktigste.

hadde mitt barn(jeg er ikke personlig kristen) fått plass i en slik bhg hadde ikke jeg sett på dette som et stort problem. barna får lov til å være barn, de leker og utforsker her også, og lærer om andre ting som anngår de 7 fagområdene i bhg. =)

Skrevet

Ville ikke hatt det. Sikker på at en kristen retningslinje må følge retningslinjer, men ser for meg at det er en fare for at barna kan bli utsatt for misjonering fra enkeltansatte, bli fortalt at big bang og evolusjonen er løgn, at man kommer til helvete hvis man banner og den slags, slik jeg opplevde fra enkelte lærere på skolen.

Skrevet

det jobber helt vnalige ped. ledere i en bhg med utvidet kristen formålsparagraf som i andre bhg. det er ikke snakk om forkynning i bhg, men at satsningsområdene deres går ut fra et kristent livssyn med etikk og moral fra krl. ikkeno værre en det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...