Gå til innhold

Vi har måtte bruke donor i DK...

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært på barnimagen siden je var gravid med mitt første barn, som nå er 9 år. Og visste egentlig ikke at det fantes en egen Sæd- og egg donor side her, så bra !

I des 2010 fikk vi vite at mannen min ikke hadde noen levende sædceller. Dette var et stort sjokk! Vi hadde prøvd i ca 1 år.

Vi bestemte oss for å gå for legens anbefaling, nemlig donor i DK og hans gamle kollega på Maigaard!

Vi reiste ned allerede i januar(tror jeg) og det ble noen flere turer.

Fylt opp med hormoner og eggposemålinger dro vi ned... Vi ble gravide på 3.forsøk, men mistet dessverre.

Nå 4. gangen så ble det full klaff, jeg er ca 5 uker på vei. Nå håper vi bare på det aller aller beste! :))

Jeg må lese litt på de gamle innleggene her og se om det er flere i samme situasjon som oss... Men hvordan har dere taklet det, og ikke minst mannen?

Måtte dere ha mange forsøk før dere ble gravide?

Er dere åpne om å ha brukt donor?

Hos oss er det bare ett par av mine venninner som vet at det er donor, familie og andre venner tror bare vi trenger hjelp. Mannen synes ikke at noen trenger å vite det og det er jeg helt enig i :) Men jeg trengte å snakke med noen venninner, jeg tok det verre enn han.

Lykke til alle prøvere! :))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143266268-vi-har-m%C3%A5tte-bruke-donor-i-dk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og gratulerer så masse =))

Jeg og min samboer må også bruke doner sæd, så vi har også brukt en klinikk i Danmark. Da det er fryktelig lang vente tid i Norge. Vi hadde vårt første forsøk i april som endte med en kjemisk abort, så et nytt forsøk i mai som ikke gikk. Så venter eggløsning 1 juni, så da blir det en ny tur på oss =) Jeg følger min egen syklus og da uten ekstra hormoner, men går det ikke denne gangen, så blir det hormoner neste gang =)

Grunden til at vi må til Danmark har en litt større grund enn at han ikke kan få barn. Så ingen av mine venner eller familie vet om dette. Vi har tenkt å fortelle mine foreldre om dette, da det klaffer =) vi syns det er bedre å fortelle det før barnet kommer, enn å måtte si dette i en krise situasjon om det er behov for det. Men jeg var først på det å ikke si noe om dette til mine venner og familie.

Jeg og samboeren min er veldig åpne om dette til hans venner. Hans foreldre vet ikke at vi prøver enda, så de vil også få vite dette når ting har klaffet. men de vet at vi må ha donor =)

Hei!!

Gratulerer med beibi i magen :)

Vi er i samme situasjon, min samboer produserer ingenting.

Vi fikk beskjeden for ca 2 mnd siden og skal til oppfølging nå.

Sambo takler dette bedre en meg, jeg sliter veldig med dette.. Veldig mye tanker rundt dette, alt i fra hvordan prossessen er, hva gjør de, er det vondt, klaffer det, klaffer det ikke... ikke minst penger.. hvordan skal vi velge, hvordan vil barnet se ut, hva vil alle rundt oss si når det blir født osv osv osv... dette sitter i hode mitt hver dag å ingen og snakke med, blir noe rar av dette. Doktoren sa til meg att han kunne ikke hjelpe meg, nehei? hmm.. så nå måtte vi fortelle det til hans familie og min mor, og noen veninner av meg vet.. men ingen som tar opp temaet, eller sa noe spesielt når vi sa det... merkelig.. :(

min samboer sier svert lite, han vil ha barn.. men har ikke noe spesielle tanker rundt dette, så jeg er redd han trekker seg når det er forsent eller noe.. merkelig tanke..

Uansett, håper det ordner seg for dere alle :)))

Hei alle sammen!

Føler kasnkje jeg har kommet lenger i "prosessen" enn dere.. kanskje høste noen av mine erfaringer :)

Jeg og mannen har prøvd å få barn siden oktober 2000, men pga vi var unge tok det lang tid før vi kom oss på utredning. Vinteren 2006 fikk vi vite at han ikke hadde noen sæceller.. hardt slag å få!

Det er veldig mange runder opp og ned.. du er sikker og du er i tvil om dette er riktig!

Jeg visste det med meg selv at donor var riktig for både meg og mannen, og at når barnet kom ville det ikke ha noen betydning hvilke gener hun hadde!

August 2009 kom donorjenta og magefølelsen min viser seg å stemme!

Tenker nesten ikke på at det er donorbarn! Ikke mannen min heller..

Vi velger å være åpne om dette slik at det ikke skal bli et problem for henne senere. Håper derfor på å lykkes med søskenforsøk slik at hun kanskje spør litt mer etterhvert.. skal fortelle det så fort vi kan. Og bruke bøker. Flere barnebøker om temaet også :)

Lykke til alle sammen!

Tusen takk for gratulasjoner! Det er koselig å få de på nett, siden svært få vet om det enda ;-)

le_je: Jeg føler med deg og vet hvordan du har det! Mannen min sa heller ikke så mye og virket(virker fortsatt) som om han tar dette kjempefint! Han er så realist og tenker at slik er det og nå måtte vi gjøre det som måtte til for å få barn... Og er ikke så god til å snkke om følelser, som så mange menn ;-)

Jeg sleit veldig og gråt masse! Synes fortsatt det er litt trist at vi ikke skal ha et biologisk barn, sammen... Men dette er vårt eneste alternativ, for jeg vil ikke adoptere. Jeg fungerer jo fint og kan få barn :-) Så nå gleder vi oss virkelig!

Ang penger så koster det ikke mye... Vi betaler 2400 DKK pr forsøk på Maigaard. Reise og evt hormoner er jo utenom, men for oss som bor på sørlandet så er det billig og lettvint med båten over. Og så må en jo til gyn. her hjemme.

Vi hadde trodd dette skulle koste mye mer!

Jeg ønsker dere lykke til med alt, det er bare å skrive og spørre meg hvis du ønsker :)

Det var veldig godt å lese om historien til deg som hadde fått donorbarn og at det føltes godt og naturlig! :-) Er jo litt spent på det... Men tenker at dette barnet er jo like mye "meg" som mitt barn fra et tidl. forhold. Og mannen min vil jo være pappa :-)

Har dere holdt av sperm fra samme donor som på datteren deres? Håper dere lykkes med søsken <3

Hei!

Hyggelig å se at det er flere i samme situasjon.

Vi er i samme situasjon og bruker nok samme lege og klinikk som deg, sørlandsmommy. Veldig fornøyde. Vi har to barn født 06 og 08. Nå har jeg en (eller flere?) spire i magen igjen. Skal på ul 16.juni.

Vi har hatt noen runder på det om å fortelle. Vi begynte med å ikke fortelle til andre enn nærmeste familie. Så har vi begynt å fortelle til nære venner. Og vi begynte tidlig å å fortelle eldtemann. Kjøpte barnebok på nettet som forklarer prosessen for små barn. Hun tar det veldig fint...men vi er spente på hvordan de takler det i tenårene ift identitet etc. Det er også litt slitsomt når folk kommenterer hvem de likner på. Det er ikke noe gøy å bare jatte med-føler vi lyver. Men vil ikke fortelle det til alt av venner og bekjente.

Ift å være en donorfamilie går det veldig greit. Det er ikke noe vi tenker på i hverdagen og elstemann er ei skikkelig pappajente;)

Håper dere fortsetter å skrive her. Hadde vært gøy å følge hverandre:)

Annonse

Hei Thea!

Ja, veldig hyggelig å se andre i samme situasjon... Litt godt å vite at en ikke er de eneste, for sånn føles det av og til...

Så fint å høre at det går veldig greit å være en donorfamilie, det er betryggende! Er jo litt spent på om det vil dukke opp "andre" følelser ift dette (disse) barn(a)... Jeg tror jo ikke det, men dette er noe helt nytt! :))

Fikk dere holde av sperm på Maigaard til søskenforsøk, etter førstemann?

Uff ja, gruer meg litt til den dere "hvem likner babyen på...? Må se nøye... blablabla" ;) Men får vel bare jatte med... Det er jo ingen som mistenker noe annet enn at det er min manns bio barn. Bortsett fra de som vet da ;)

Så spennende at du er gravid igjen! Når har dere foreløpig termin? Vi har 28.jan.

Vi skal også på ul i løpet av den neste 1,5 uke... Pratet nettopp med ei påsykehuset og hun sa senest 15.juni. Fikk tlf nå mens jeg skrev, og det blir ul på ons! Så dette blir spennende! :)) Hadde vært stas med tvillinger :))

Ja, vi må absolutt følge hverandre! Det hadde vært veldig koselig :))

• 2 uker senere...

Hei!

Hvordan har det gått på ul? Vi skal til torsdag 16.juni. Går til Nordland.

Vi har reservert sperm på CRYOS som er brukt av Maigaard. Alle barna har 100% biologiske opphav. Tenker at det er greit for dem å føle full biologisk tilhørighet til hverandre så lenge vi har muligheten. Og så har det vært trygt å bruke samme donor - vet hva en går til. Og så vil de jo likne på hverandre,da:) Maigaard kan sikkert gi dere praktisk info:)

I følge mine beregninger er foreløpig termin 2.februar. Er spent på hvor mange det er!

Men ja, det er slitsomt med sammenlikningen. Gøy når noen sier de likner på far - men det skjer ikke så ofte. Jatter bare med. Det er jo ikke noe alle trenger å vite noe om, har jeg slått meg til ro med.

Spent på ULen din. Var det uka som var?

Hei Thea!

Det gikk veldig bra på ul! Det var en fin liten spire der, med et flott bankende hjerte og perfekt lengde. Han sa at det så ut som om det hadde vært to der, men at den ene ikke klarte seg.

Så nå er jeg 7+4, vi er så glad for hver dag og uke som går - hvor jeg fortsatt er gravid <3

Vi har også gått til Nordland og vært kjempefornøyd, han er så behagelig og flink! :) Vi gikk til ul offentlig i hjemkommunen, bare for å gjøre det litt lettere. Men tror jeg skal be om å få en ul til hos Nordland, bare for å se at alt er ok. Om en mnds tid kanskje...

Vi skal også reservere sperm hos CYROS, glemmer hele tiden å gjøre det... ;)

Hvor mange barn har dere fått? Og måtte dere ha mange forsøk med de..? (Kan hende du har skrevet det, bare jeg som er distrè ;))

Så gøy for dere også! Kanskje vi sees på sykehuset i jan/feb da, hehe ;)

Nå har vi også vært på UL. Et lite, bankende hjerte og fin hjertelyd:)

Kjempe glad og lettet. Skal på ny UL i uke 12/13, den ordinære og en mot fødselen pga en muskelknute. Veldig trygt å få så mange kontoller.

Vi har to barn - og et i magen;)

Førstemann gikk på første forsøk, andremann på 3.forsøk og sistemann også på første.

Og ja, stor sjanse for å havne på sykehuset samtidig. Termin 2.feb.

Gratulerer med fin ul, så deilig det er! En utrolig god lettelse ja :)

Er det noen spesiell grunn til at du skal til ny ul i uke 12/13?

Ja, det føles veldig godt å bli ekstra fulgt opp. Håper vi får til en til ul før den i aug. :)

Så herlig med to og snart 3 barn! Det er så godt å se :)) Og så bra at det gikk uten mange forsøk for dere.

Regner med at vi ønsker en til etter dette nurket er født... Så har vi tre :) Men får se hvordan denne graviditeten og fødselen går ;)

• 2 uker senere...

Ikke noe spes grunn, så vidt jeg vet. Har alltid fått tilbud om det og er veldig glad for det:) Har ikke spurt.

Skal ha en nærmere fødsel også pga muskelknute som evt kan komme i veien.

Formen er relativt god. Teller ned til ferie om 2,5 uker. Skal bli godt å få slappe litt av. Etter ferien kan jeg begynne å fortelle på jobb og da litt lettere å tilrettelegge kanskje?

Annonse

Syns det er herlig å lese at dere takler det så bra... jeg har nemlig også alle de tankene i hode som dere har om hva kommer til å skje, hva tenker andre hvordan reagere vi osv.

Hører dere snakker positivt om maigaard... hvor ligger denne? kanskje vi også skal ta kontalt der? vi er helt i startgropen. vi står på venteliste på hgsd sykehus... men d kan ta opp til 2 år pi verstefall før vi slipper til fikk vi vite idag... pluss vi har lyst på samme donor til begge barna.. eventuelt elle 3 barna :)

Da høres Maigaard ut som et veldig godt alternativ. Ingen venteliste (de har sommerstengt et par-tre uker tror jeg), og de er hyggelige og veldig raske å svare på spørsmål etc på mail. Cryos er en stor sædbank med mange givere og du kan reservere sæd til flere forsøk. Informer om dette når dere tar kontakt.

Sjekk ut hjemmesida deres. Der har de ei liste over gynekologer i Norge som samarbeider med dem. (Mulig du kan ordne med en selv også hvis ikke i nærheten. Det gjorde vi en gang vår hadde ferie).

Vi har samme donor til alle (snart) tre barna våre og det føles trygt midt opp i alle tankene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...