Gå til innhold

Hvorfor dør alltid alle orkideene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir ikke for mye vann iallefall. Kan det være trekk? Jeg har jo av og til et stuevindu oppe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dør?

Som i blir brune/visne og tørker ut?

For selve blomstringen er jo ikke evigvarende og det kan ta flere måneder mellom hver blomstring.

De tåler ganske mye og lever LENGE uten stell, så jeg vet sannelig ikke.

Kanskje du bare snakker for lite med dem. ;)

Skrevet

Orkideer liker vann! De skal vannes ukentlig med en skikkelig mengde - hell heller av det overflødige vannet etter en dag, enn å tørste ut planten. De liker også gjødsel en gang i blant (spesialprodukt, flytende til å blande i vannet). I tillegg liker orkideer at det er litt forskjell på temperaturen gjennom døgnet - gjerne derfor de blomstrer om vinteren når vi fyrer på dagtid. Det orkideer ikke liker, er å stå i vindu med varm, steikende sol. Derfor burde du ikke plassere dem i sør og vestvendte vinduer nå om sommeren.

Lykke til!

Skrevet

Ha,ha,ha....

De holder max en uke. Da faller blomstene av.

Min mor kjøpte samme blomst som meg, og den er jo like fin flere uker etter.

H.I.

Skrevet

Jeg har 12 orkidèer. Det kan gå noen månder fra den siste blomsten faller av til ny gren med nye blomster vokser ut.

Mine står i vindu hvor de får formidagssol. En gang i uka får de bittelitt vann og en gang i måneden er det orkidègjødsel i vannet.

Når de ikke blomstrer lenger, så klipper jeg bort den grenen til like over "øyet" på grenen.

Om det ikke er blomster og du er i tvil om den er i live, så kan du se på røttene. Er de grønne, så er det liv.

Skrevet

Takk for tips!

H.i.

Skrevet

jeg hadde samme problem som deg HI.

mine levde da de fikk mer lys, og masse vann. vannet tømte jeg av fatet etter ca en halv dag, og når det var lite fukt i krukken så fikk den mere vann.

funket så langt :)

Skrevet

Jeg glemte å si at du ikke må snu på planten etter at den første blomsten har foldet seg ut! Blomstene må ha lyset fra samme side gjennom hele blomstringen. Det er derfor blomstene gjerne faller av når man får en ny orkide i hus - vi vil jo gjerne sette den på en måte som gjør at vi ser mest mulig av blomstene, men da trives den ikke....

11:32

Skrevet

Det er mange forskjellige måter å få en orkide til å trives tydeligvis.

Men holder en knapp på det med å ikke snu på orkideen, det visste jeg ikke!

Jeg har 9 orkideer for tiden og de er flere år gamle. Har de i vest og sørvindu. De blir fort svidde i sørvindu pga sola, dumt men sånn er nå stua..

MEN jeg vanner på en annen måte og de blomsterer ca hver 6-9 mnd som normalt. Står lenge med 10-14 blomster pr ranke.

Jeg fyller opp hele potta med vann(1 cm fra kanten) og lar planten kose seg med vannet til det er knusktørt. Fyller ikke på før etter 1 mnd eller to:) De står gjerne 1 mnd helt tørre. Gir ikke gjødning.

Jeg har bare orkideer i hus og har hatt det slik i 5 år:)

Skrevet

Orkideer kan settes i en glassbolle med bare vann. Sett det på gartneri. Du gir sikkert lite vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...