Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Min dtr er 5 mnd om en uke og dagsovingen har vi endelig funnet ut av. Sover alle 3 duppene i vogna. Sover i sengen sin om natta. På dagen er det ganske nøyaktig 2 timer våken før soving igjen. Ikke alltid jeg må bevege vogna engang før hun sovner.. MEN når hun skal sove for natta begynner balubaet... Har bare klart å sovne alene 3 ganger der.. Virker så ofte som hun blir overtrøtt!!!Så spørsmålet er hvor lenge er deres babyer våkne fra siste duppen til de legger seg for natten? Er det lenger enn mellom dagduppene?

TAKKER FOR ALLE SVAR!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det vært litt tull med leggingen denne uka. Sønnen min runder snart 4 mnd og har ikke villet legge seg til å sove i senga si før nærmere 22.30 i det siste. Han har sovnet i armene mine rundt 19.30, men våkner igjen etter en halvtime og holder det gående i 2,5 timer til. Men dagsovingen har også vært litt ute av kurs i det siste, så jeg regner med at det har med det å gjøre.

I en måneds tid før denne uka har vi alltid stått opp mellom kl 07 og 07.30. Første dubben har da vært omtrentlig mellom 08.30 og 09.00. Da har han sovet ca 1 time. Så har han vært våken i 1,5-2timer før langdubb på ca 2,5 timer. Altså fra ca kl 12 til 14.00-14.30. Så har han vært våken igjen i ca 2 timer (til 16.00-16.30) og sovet en liten dubb på en knapp time. Altså oppat omtrent 17.30 og vært våken til 20.00-20.30. Da har jeg lagt han i senga si og han har sovet til ca kl 01-02. Og så har det vært litt varierende soving etter første matingen om natta.

Men nå har det altså blitt endringer i rutinene. Han plages en del med munnen sin og jeg regner med at det er derfor det har blitt krøll. Datteren min fikk sine to første tenner uka etter at hun runda 4 mnd, så jeg regner med at det samme er i ferd med å skje med sønnen min også.

I dag sto vi opp ca kl 7 og han har allerede sovnet for første dubben for 20 min siden. Men vi fastholder kveldsrutinene her uansett vi. Gjør han klar for senga mellom 18.30 og 19.00, med rundvask/bading, bleieskift, på med pysj og rolige aktiviteter. Så får vi bare håpe at han finner tilbake til den gode søvnen tidligere på kvelden enn som det har vært i det siste.

Men... Til datteren din og senga hennes. Sover hun på eget rom? Hvilken type seng sover hun i? Har det alltid vært problematisk å få henne til å sovne i senga si?

For mange barn blir det for eksempel for romslig i ei sprinkelseng og det hjelper masse å lage det trangere i senga. Kanskje hun ikke liker å ha det helt mørkt i rommet? Eller kanskje det er nettopp det hun vil?

For å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt da så har sønnen min vært mellom 30 og 60 min lengre oppe mellom siste dubben og nattsovingen enn ellers på dagen =)

Skrevet

Jenta vår runder seks måneder til uka, og hun er sjelden våken mer enn to timer av gangen. Hun sover siste dupp fram til rundt fem, og legger seg mellom sju og halv åtte.

Vi sleit også en del med å få henne til å sovne selv i senga tidligere. Hos oss har "hysj-metoden" fungert godt :) Nå bruker hun sjelden mer enn en halvtime på å sovne, inkludert nattasang :)

Skrevet

Hun sover i sin egen sprinkelseng ja på eget rom. Senga har hun sovet i siden vi kom hjem fra sykehuset. Den er lun og god siden jeg har gjort den trangere og hun har en god kosebamse på hver side av hodet som hun helst vil sovne med nesa tett inntil. Hun har alltid vært vant til at vi har det mørkt på soverommet. Har lystett ryllgardin, men det gliper på sidene og nå er det jo ikke mørkt ute på kveldene lenger men sånn er det jo bare...

Synes vi har styrt med denne søvnen fra dag en, men nå går liksom endelig dagene sånn tålig greit mens kveldssovingen liksom bare blir verre enn værst... Sukk... Er jo så vondt også:/// Synes vi har prøvd alt... Eneste vi ikke har prøvd er å la henne ligge i sengen uten å ta henne opp... Lurer på å måtte gjøre det som siste utvei.. Mens vi teller selvfølgelig og går inn og ut. Rutinene er prikk like siste mnd hvertfall men grøt, pysj, melk, ro så natta...

Skrevet

Miss Snow- så da er hun ikke våken så vedig mye lenger enn til dagduppene da.. Er 2-2,5 timer her også som det pleier å bli med våkentid før natta.. Men synes det er sååååå vanskelig å treffe riktig timing... Har prøvd å legge henne før de to timene også men hyl og skrik blir det uansett... Vet at hun ikke har det vondt, bleia er trørr, hun er mett og trøtt..

Men når hun endelig sovner så kan jeg ikke klage for da står vi ikke opp før ca kl 0630 igjen... Avbrutt noen ganger av å putte inn sutten men..

Men "hysj" metoden- kan du forklare kort om den? Sovner hun nå uten å grine??

Skrevet

lillegutten vår er 4mnd og 2uker gammel og sover 3 dupper iløpet av dagen. en lang på 2t i 10-11 tia, 30min i 3tia og har siste ca kl 6, på ca en time. og legger seg så for natta kl 8.

Skrevet

Snuppa her er 6 mnd. om litt over en uke. Sover 3 dupper iløpet av dagen, og alle i vogna. Sover ikke godt inne.

Går som regel 2 til 3 timer mellom hver soving. Og sover ikke etter klokken 17.00. I seng rundt 19.30. Sovner ikke av seg selv, men myyye raskere enn søskene sine gjorde.

Bruker "hysj metoden" og den fungerer supert.

Skrevet

Stort sett har hun sovnet uten å gråte etter at vi begynte med hysj-metoden, ja. Et par kvelder har vi slitt litt, men da har det vært litt sykdom inne i bildet.

Vi hadde også en periode hvor vi sleit fryktelig med å treffe riktig på leggetid. Det ble galt uansett. Plutselig løste det seg plutselig bare, uten at jeg helt veit hvorfor.

Hysj-metoden går rett og slett ut på at dere sitter og konstant "hysjer" på babyen når det er sovetid. Lydnivået skal være lavt, men hvis babyen kaver eller skriker, hever dere lydnivået slik at hysjinga hele tiden er høyere enn babyens lyder. Ifølge hun Karin Naphaug som skriver om denne metoden, kan man gjerne holde en hånd på babyen samtidig, hvis det ikke hjelper med bare hysjing (det må vi), men helst ikke stryke noe på babyen, da det virker stimulerende. Hun skriver også at man fort vekk må holde på en halvtime, men at det er viktig å ikke gi opp. Nå har vi sluppet å bruke så voldsomt mye lenger tid enn det, så jeg har ikke noen gode råd hvis det ikke er tilstrekkelig. Men hvis du googler hysj-metoden finner du andre forumtråder med andres erfaringer også!

Skrevet

Jenta mi er 5 1/2 mnd og sover vanligvis 3 dupper, en på morgenkvisten - gjerne 30-45 min sammen med meg i voksensenga ;) Neste dupp 2 timer etter vi har stått opp, da i vogna - sover alt fra 45 min til nesten 2 timer, men vogna må for all del bevege på seg... Siste dupp, som oftest også i vogn, 30-45 min. Den er hun ferdig med senest 17.15. Hun holder ut alt fra 2 timer våken til oppi 3 1/2. Legger seg ca kl 19. Våkner 2 ganger for pupp, en rundt 23-tiden og en gang i 03.30-tiden. Så på'n igjen rundt kl 6 om morran - aaaaaltfor tidlig :P Må flaskes/puppes i søvn, evt roes ned av pappaen...urk, når skal vi ta kampen om å få henne til å finne søvnen selv...?

Skrevet

Tusen takk for svar alle mann..(damer he he)

Skal jammen prøve mitt beste på denne hysj metoden jeg! Så virker det som om de fleste av deres også har ca 2,5 t med våkentid før natta... Må bare få unngått at hun blir overtrøtt for da er det nesten ingenting som hjelper... Og det er vondt for både barn og mammahjerte:/ Samtidig må jeg være 110% sikker på at hun er ordentlig trøtt før jeg legge henne i senga! Kan liksom ikke backe ut etter det... jaja- plutselig en dag er det vel greit- er jo lov å håpe:-) men som du sier "gulljentene" - det er en kamp føles det som...:-)

Skrevet

Har en gutt på 4 mnd, han sover tre dupper totalt på dagen. En på morgenen i vår seng etter frokost og lek, så en lengre trilletur midt på dagen, så en dupp igjen på ettermiddagen. Prøver at han er våken til rundt fire halv fem. Så er det drømmehagen og mat kl 18, bading og kos, så i seng senest kvart på sju. Da får han flaske på senga, litt kos, legges ned, setter på lullabysanger på babycallen til han sovner. Kan ta fra 10 min til en halvtime. Inne hver gang han klynker for da har han mistet smokken, koser på kinnet, går ut igjen. Da sover han til ca 02, så får han mat. Sover så til rundt 0630 for ny mat. Da legger jeg han i senga sammen med meg, så kanskje får jeg duppe til 0730 :D

Skrevet

I går toppet kvelden seg verre enn verst. Skriking i totalt en time før hun sovnet. I dag tenkte jeg virkelig å gå inn for "hysj" metoden dere nevnte her fler av dere. UNGEN SOVNA PÅ 6-7 MINUTTER!!! I SIN EGEN SENG!! Jeg tør ikke helt ta gleden på forskudd at vi nå kanskje har knekt koden men JEG JUBLER I HVERTFALL FOR KVELDEN I KVELD!!! TUSEN TAKK FOR DERE SOM GAV MEG TIPSET:)))

Hilsen en MEGET blid mamma he he ;-)

Skrevet

Krysser fingrene for at det varer! =D

Skrevet

hehe, ja heldig er de som har en baby som enkelt kan hysjes i søvn i sengen sin... Her blir det bare hylings dessverre, som overdøver hysjinga uansett hvor høyt jeg prøver å hysje, så pris dere lykkelig sier bare jeg, dere som har slike samarbeidsvillige babyer :P

Skrevet

Vår gutt har nettopp begynt å ha tre-fire våkentimer før leggetid, av og til mer hvis det er mye som foregår. Han er 11 mnd. Før det kunne var det ikke sjangs å holde han våken mer enn en til to timer før han skulle legge seg for natta. Presset vi han ble han overtrøtt og leggingen ble et mareritt med hyling i timesvis. Har aldri hatt problemer med å legge han selv om han har sovet en lur en time før leggetid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...