mi9 Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 noen som har hatt med seg baby til syden,hvordan gikk det?
mammasgull:) Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Hei. Vi hadde med jenta vår da hun var 3 mnd, og det gikk over all forventning. Det var nå i påsken, så da var det jo ikke så alt for varmt, rundt 25 grader +-. Hun var fortsatt såpas liten at hun sov en del på dagen, så da kunne vi ligge med bassenget og sole oss når hun sov. Så gikk en av oss inn med henne når hun var våken. Hadde henne ute litt også, men hun likte best å komme inn i normal temp og leke fritt på gulvet. Flyturen gikk også bra. Var våken under landing og take off, og sov mesteparten av tiden i luften. Flyturen ned tok ca 3,5 time, noe som var ganske passelig i grunnen. På kveldene holdt vi oss stort sett hjemme. La gullet til normal tid, og så koste vi oss i hagen eller foran tv. Hadde leilighet med egen hage og basseng, og hadde alle norske tv kanaler, så vi hadde det helt topp. Fulgte de samme rutinene som vi har hjemme. Hadde med vogna hennes som hun sov i på natta, så kunne nok trillet henne med oss etter hun hadde lagt seg uten at hun hadde merket noe til det. Var deilig å kunne kose oss sammen som familie, uten å tenke på husarbeid som burde blitt gjort, og at mannen hadde fri fra jobben og kunne være med baby hele dagen en uke i strekk.
BareMeg73 Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Vi skal til syden i sommer når lillemor er 4 uker.....
mi9 Skrevet 26. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2011 Så godt å høre!! lurer på om det blir sydentur i sommer å da er jo lillemor 6 mnd :-) er det noe spessielt som er lurt å huske på? hvilken solfaktor? 4 uker ja, god tur til dere :-)
to til tre Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 4 uker!!?? Er ikke det litt vel tidlig? Nå er ikke jeg i utgangspunktet imot å dra til syden med babyen - det har vi lyst til vi og, men vi tenkte å vente til han er i hvert fall 5 mnd...
Tøvsjura Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Tok med oss vår førstefødte til Kypros da han var 9 måneder gammel, gikk kjempefint
mammasgull:) Skrevet 27. mai 2011 #7 Skrevet 27. mai 2011 Kjøpte en solkrem på apoteket, med solfaktor 30. Er ikke så mye de er i solen, så de trenger ikke noe høyere. Av annet dere bør ha med kommer jo litt an på hvor dere ønsker å reise. Vi hadde med egne bleier og våtservietter, men bleiene der nede var vel så gode som her, så det hadde vi ikke behøvd. Vi var i fastlands Spania. Ellers har de ofte mye bedre utvalg i barnemat der nede enn her i Norge, men om det er noe spes deres barn liker godt hadde jeg tatt med det. Ellers kan det være greit å ta med flere helsetepper. Det var såpass varmt at dyne var helt unødvendig, lå med ett par tepper om natten. Men dyne er alikevel greit å ha om dere går ut om kvelden når det er kjøligere. Vannkoker om det ikke er på hotellet. Ta med mye leker og rangler, så koser nok babyen seg glugg i hel:)
Lukkelukken og bebibror Skrevet 27. mai 2011 #8 Skrevet 27. mai 2011 Dette lurer jeg også på egentlig! Vi skal til syden i august, da er minstemann 8 mnd og storebror 3,5 år. Er det noe spesielt man trenger eller IKKE trenger?
littlefairy Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 Vi var to uker i Thailand da gutten var slutten av 2mnd alder-3mnd, og det var helt perfekt alder har vi finni ut. Da sov han mye, hadde ikke så mange "egne" meninger enda(forstå meg rett:)), lett å ha med å gjøre på flyet, ikke redd for fremmede etc. Så det var helt perfekt Tips til flytur: -Bæresele var genialt å ha ettersom vi ikke tok med vogna vår på flyplassen(skaffa oss vogn når vi kom fram), ellers får dere lov å trille vogna helt frem til gaten, og sjekker den inn der. (veldig bra service til de som reiser med baby!!) -Bærebag tok vi med som håndbagasje på fly da vi ikke hadde forhåndsbestilt sånn babybag som henger på veggen foran deg iflyet(bare noen få plasser som har sånn) Den var super! Da lå han over fanget vårt i bærebagen (ja det var knotete og trangt når maten kom etc men det ordna vi på et vis, og spiste en om gangen) men baby kunne ligge å pludre og kose seg og leke litt oppi der, og sove som han ville, og lett å skifte bleier oppi der også! Blir en utålmodig baby hvis han bare skal sitte på fanget hele turen, og det kan blir varmt/klamt og vanskelig for alle tre. -Vanlig stellebag med det utstyret du ellers pleier å ha (ekstra bleier,klesskift etc) Tok også med meg små søppelposer, genialt å legge bleiene i hvis du skifter i sete, og engangs-stelleunderlag! Hvis ikke du har det, ta med et ekstra håndkle/teppe så baby kan ligge litt behagelig på den STEINharde stelleplata inne på flydoen... Babyn min bæsja forresten gjennom ALT som var da vi letta... Tror det var trykket som gjorde det:) Så greit å ha ekstra med skiftetøy. -Miniapotek (som er genialt hele turen) med paracet, termometer, pyrisept/pyriseptsalve etc og en fuktighetskrem, da det kan være tørr luft på flyet (vi fikk ikke bruk for det, men kjekt å ha) -Hvis du ikke kan amme når flyet letter/lander, ha smokk som du drar litt i så han suger hardere, for å lette på evnt trykk i ørene baby kan kjenne på opp og nedstigningen.. Oppholdet: -Myggnetting! -Solkrem/sunblock for baby. (gutten min reagerte veldig på varmen og fikk svetteutslett over hele seg, solkrem gjorde alt værre så jeg kunne ikke bruke den. Men han lå alltid godt i skyggen etc, og ha gjerne med solskjerm til vogna.. -Bleier fra norge (vi fikk tips om dette å brukte norske bleier på flyet, men bleiene i Thailand var helt greie, så ikke noe problem egentlig!) De solgte Nan også i Thailand, og regner med de har det de fleste steder i syden også, i tilfelle behovet skulle melde seg/eller du allerede gir mme. -Brystpumpe og et par flasker! Må has i tilfelle spreng, eller du vil pumpe f.eks ved å kose deg med et glass vin og gi barnet flaske:D -Lett bomullstøy langbukse/langarma genser, gutten her lå i bleia hele ferien, men på kveldstid eller kjøligere dager trengte han ikke mer enn det. (også for å beskytte mot mygg) -Solhatt/caps, og evnt solbriller til baby. Jeg hadde med altfor mye tøy og fikk ikke brukt halvparten. Men greit med kortarma bodyer etc, og hvis det er varmt om natten, brukte jeg kortarma body og helseteppe. (eller en tynn/lett pysj) Ellers var det veldig greit å bare legge han i vogna så vi fikk spist ute om kvelden, hvis vi ikke holdt oss på hotellet. Lån paraply fra hotellet eller kjøp en hvis de ikke har. Genialt å ha med overalt for å beskytte mot sola, både på stranda og ved bassenget. Ellers var turen helt genial og det gikk over all forventning! kos for både mor og far å komme bort fra hverdagen og ha kvalitetstid sammen:)
Et lite nurk Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Huff, jeg blir oppriktig irritert på deg som skal dra på tur med en baby på 4 uker! Stakkars liten, snakk om egoisme! - Den trenger vel strengt tatt ro, rutiner og foreldre som fokuserer på å bli kjent med seg. Stress varme og ukjente omgivelser er vel ikke på lista over hva en 4 uker gammel baby behøver! Når det er sagt så var vi på tur med vår lille snellle på 5,5 måneder nå for litt siden og det gikk helt strålende! Hun synes det var kjempespennende å være med rundt (i babybjørn) + at hun elsket å ligge i bare bleia inne i solteltet sitt! Noe jeg forøvrig absolutt anbefaler dere å kjøpe! Det var ikke supervarmt når vi var der så hun kunne ligge der og leke med lekene sine mens mor og far solte seg! Nydelig!
Frisør-mamma♥ Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Vi tenkte å dra til syden i september. Da er tulla vår nesten 4 måneder, blir spennede for vi har også en gutt på 6 og ei jente på 3 år. Gruer oss til reisen men vi skal være der i 2 uker så det blir sikkert deilig for både store og små. Er det noen som vet om man får ta med vognbagen på flyet? Eller det blir vel trangt kanskje?
74skytte Skrevet 28. mai 2011 #12 Skrevet 28. mai 2011 Var avgårde med en på nesten 7 mnd, og når han var 14 mnd. Positive erfaringer begge gangene. Litt pes med mat og sovende barn på fanget bare. Da han var 14 mnd, sov han ikke, men da var vi så heldige at vi fikk et ekstra sete i mellom oss. Ta med bleier, for det er ofte veldig dyrt i utlandet, og evnt mat til babyen. Bæresele er veldig greit, for på Gardemoen må man sjekke inn vogna sammen med bagasjen. Til Deg Frisør-mamma, så tviler jeg på at man får ha vognbagen på flyet. Det eneste er at du kan høre om å få plass med sånn bag som er der. Det må jo være plass, og det skal vel helst ikke være så mange løse gjenstander ombord i et fly.
krabbe Skrevet 29. mai 2011 #13 Skrevet 29. mai 2011 Hvorfor i all verden skal man bli irritert over dette? Er vel kanskje mer sannsynlig at foreldrene har fokus på hverandre og babyen og total avslapning når de er på ferie, kontra det å være hjemme med all verdens folk som flyr inn og ut av dørene for å hilse på den nye verdensborgeren,.. Jeg er mye mer stressa hjemme enn på ferie, så det argumentet kjøper jeg rett og slett ikke. Og når det gjelder varmen; skulle nesten tro at enkelte ikke vet at det bor babyer i sydligere strøk enn Norge.... Man tilpasser seg, så enkelt er det. Rutiner kan man fint ha på et annet sted enn hjemme, og er man litt forberedt på forholdene og tenker litt igjennom hvordan man skal legge opp dagene, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal gå bra. Kos dere på tur, uansett hvor gamle ungene er!
BareMeg73 Skrevet 1. juni 2011 #14 Skrevet 1. juni 2011 Eh, bekymre dere ikke for oss :-) Har snakket med både jordmor, helsesøster og barnepleier om å reise så tidlig. Ikke noe problem sier de :-) Som hun her over sier så tror vi at det er mer avslappende på tur enn hjemme! Her hjemme er det hundre ting som skal gjøres hele tiden, og folk som kommer innom for å se babyen. På tur er det oss og hverandre :-) Det er åttende året på rad vi drar til samme plass, og storebror på 9 gleder seg som alltid. Vi er godt voksne og har et hode som er godt plassert der det skal - så dette går nok sååå bra :-)
Terzemor Skrevet 2. juni 2011 #15 Skrevet 2. juni 2011 Kan jeg spørre hvor du kjøpte et sånt soltelt? Høres helt genialt ut
Et lite nurk Skrevet 3. juni 2011 #17 Skrevet 3. juni 2011 Vi kjøpte solteltet på brio, der hadde de to forskjellige typer - et med og et uten stenger. Helt genialt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå